-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Rosnąca ilość powstających sklepów internetowych z pewnością skłania do refleksji tych, którzy chcą z takiej działalności uczynić sposób na biznes. Jednak przynoszący oczekiwane przychody e-sklep to coś więcej niż domena z produktami. Zagrożeń jest niemniej niż okazji do osiągnięcia sukcesu.
1. Regulamin
Regulamin sklepu internetowego nie jest jedynie kolejnym, uciążliwym elementem e-biznesu. To zasadniczo jedna z najważniejszych kwestii, szczególnie w kontekście polskiego prawa. Według niego regulamin e-sklepu jest tzw. obowiązkiem informacyjnym wobec konsumenta. Znajdujące się w nim zapisy powinny obejmować wszystkie aspekty, sytuacje i warianty. Natomiast to, co powinno się w nim znaleźć oraz z kolei to, czego należy unikać podczas jego opracowywania, zawarte jest w art. 385[3] kodeksu cywilnego. Warto pamiętać również o rejestrze klauzul niedozwolonych(abuzywnych).
Dlatego przed rozpoczęciem swojego e-biznesu tak ważne jest dokładne zapoznanie się z regulacjami prawnymi, jakie nakładają na sprzedawców szereg obowiązków. Ich nieznajomość nie wyłącza z powinności, ani nie chroni przed przykrymi konsekwencjami - a jest ich wiele:
- Postępowanie przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Nałożenie kary przez Urząd Ochrony Konsumenta i Konsumentów
- Sankcje finansowe – nawet do 10% przychodów za poprzedni rok obrotowy
- Poniesienie kosztów procesu oraz publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym
„Sprzedawca informuje, iż zdjęcia prezentujące oferowany towar mają jedynie charakter poglądowy. Rzeczywisty wygląd, w tym w szczególności kolor i struktura materiału mogą odbiegać od prezentowanego na zdjęciach”. – m.in. za tą klauzulę Deichmann-Obuwie zapłacił 233 tys. zł kary.[1]
Rozwiązanie:
Konieczne jest zatem przygotowanie rzetelnie skonstruowanego regulaminu, który nie tylko będzie spełniał obowiązek informacyjny wobec konsumenta. Przede wszystkim musi być prawnym porozumieniem pomiędzy właścicielem e-sklepu, a konsumentem, wyczerpującym wszystkie warianty odnoszące się do realizacji zamówienia.
Opinia eksperta:
„Kopiowanie regulaminu z innych sklepów to praktyka, która nie tylko narusza zasady etyczne, ale również prawo autorskie. Z kolei samodzielne stworzenie regulaminu, jest dość złożone. Warto w tej kwestii zasięgnąć porady specjalisty, który w tym niezwykle ważnym dokumencie zawrze wszystkie najważniejsze kwestie”. – mówi Marcin Wojtoń, Dyrektor Obsługi Klienta, Ideo.
2. Strona user friendly
Sklep internetowy jest tworzony dla konsumenta. Dlatego jego swoboda w poruszaniu się po platformie jest kwestią niekiedy decydującą o tym, czy w ogóle dojdzie do zrealizowania transakcji oraz, czy po jej dokonaniu wróci lub poleci sklep znajomym.
Zatajanie informacji, wolno ładująca się strona czy niedostosowanie do technologii RWD – to tylko niektóre błędy, które klienci mogą zaliczyć do niemiłych doświadczeń ze sklepem.
Sklep internetowy musi prezentować się najlepiej, od samego początku. Zmiana szaty graficznej i nawigacji może spowodować ok. 20-25% spadek sprzedaży na ok. miesiąc.
Rozwiązanie:
Platforma musi być zaprojektowana z dbałością nie tylko o najczęściej używane przez konsumentów funkcje. Istotne jest również rozplanowanie mniej używanych elementów, ale w taki sposób, by ich znalezienie było szybkie i intuicyjne. Realizacja zakupów przez klientów nie może przypominać niezrozumiałego labiryntu, a płynną transakcję. W tym procesie musi otrzymywać wszystkie niezbędne informacje, a kolejne etapy nie mogą być niego niemiłym, rozczarowującym doświadczeniem.
Stworzenie łatwego dostępu do zrealizowania procesu zakupowego jest sprawą priorytetową. Jednak to właściwe dopasowanie sklepu do specyfiki oferowanego towaru sprawia, że klienci chętniej podejmują decyzje zakupowe.
Rozwiązania e-commerce powinny być oparte o wydajne i sprawdzone systemy, które są w stanie obsługiwać wiele komponentów naraz, a dodatkowo możliwa jest ich rozbudowa i implementacja z innymi systemami.
Przykład intuicyjnej kategoryzacji produktów.
Opinia eksperta:
„Przeprowadzenie badań UX jest nie tylko najlepszym rozwiązaniem w ocenie sprawności platformy, ale wręcz wymogiem, który pozwoli wystrzec się popełniania karygodnych błędów. Rozplanowanie najważniejszych funkcjonalności, jak i klarowne przedstawienie wszystkich danych to klucz do sukcesu.” – podkreśla Mateusz Bober, ekspert ds. badań i analiz w Ideo.
3. Platforma sprzedażowa
Otworzenie własnego sklepu obecnie nie jest sprawą bardzo skomplikowaną – na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań. Warto przeanalizować je pod kątem własnych wymagań. Platformy sprzedażowe można podzielić na dwie kategorie:
- Self-hosted – konieczna jest instalacja oprogramowania open-source i utrzymanie go na własnym serwerze.
- Model SaaS – (np. Magento lub PrestaShop) dostęp do gotowego rozwiązania nabywa się w ramach usługi. By korzystać z usług konieczne jest jedynie zalogowanie się do wspólnej platformy.
Konsekwencje źle dobranej platformy sprzedażowej przede wszystkim odczuje właściciel lub osoba zarządzająca sklepem. Mowa tu przede wszystkim o bardzo dużych kosztach zarówno pozyskania, jak i utrzymania platformy. W międzyczasie może okazać się, że wykupione funkcjonalności nie sprawdzają się, nie są użyteczne lub z kolei - niewystarczalne. Niezrozumiałe zarządzanie sekcjami i ogólne trudności w edycji treści to tylko niektóre z problemów, jakie mogą się pojawić po dokonaniu niewłaściwego wyboru odnośnie platformy.
W 51% przypadków właściciele sklepów zmieniają platformę ze względu na mały zakres funkcjonalności dotychczasowego systemu, w 21% ze względu na problemy związane ze współpracą z dostawcą, a w 11% z uwagi na zbyt wysokie koszty.
Rozwiązanie:
Decyzja o wyborze platformy powinna być podyktowana szeregiem czynników: wielkość sklepu, poziomem wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu oprogramowaniem typu CMS, obranym modelem biznesowym czy wysokością budżetu. Rzetelne zapoznanie się z tym co oferuje rynek w bardzo szczegółowy sposób pozwoli na dobranie platformy idealnie odpowiadającej potrzebom.
Oczywiście zmiana platformy w już w czasie funkcjonowania sklepu jest możliwa, jednak warto pamiętać, że konieczne jest podjęcie nie tylko kroków w kierunku samego zaimplementowania nowego systemu, ale również zarchiwizowania już istniejących danych, jak np. zamówienia, oferty, historia transakcji itp.
„Podczas wyboru, jak i w procesie wdrażania platformy e-commerce, dobrze jest skorzystać z opinii eksperta, jeśli nie ma się pewności, że podjęte decyzje są właściwe. Nie można bagatelizować tego kroku, bowiem to właśnie na nim oparty będzie cały przyszły e-biznes. Jeśli platforma nie spełni swoich funkcji, biznes również nie będzie dobrze prosperować.” – mówi Krzysztof Kawalec, Dyrektor IT w Ideo.
4. Wybór hostingu
Podjęcie jakichkolwiek działań promocyjnych sklepu ma na celu przyciągnięcie jak największej ilości klientów, a więc od strony stricte technicznej chodzi o zwiększenie ruchu na stronie. Z jednej strony nakłady finansowe na ten aspekt są nierzadko dość wysokie, z drugiej właściciele sklepów często nie zapewniają odpowiedniego zabezpieczenia technicznego w postaci sprawnie działającego hostingu.
Tym, czym należy kierować się podczas jego wyboru jest przede wszystkim bardzo dobre zabezpieczenie pod względem technicznym. Chodzi tu zarówno i wybór nowoczesnych technologii, gwarancję bezpieczeństwa w postaci regularnych audytów, jak również nieustanny monitoring. Właściwie działający support w sytuacjach kryzysowych może okazać się ratunkiem nie tylko na niesprawnie działający sklep internetowy, ale również przed utratą jego dobrego wizerunku oraz zaufania ze strony klientów.
W Polsce Dzień Darmowej Dostawy odnotowuje o 83% wyższy przychód niż w inne dni w roku, co pokazuje skalę zainteresowania klientów ofertą sklepów internetowych.
Rozwiązanie:
Konieczne jest znalezienie swego rodzaju złotego środka, który pogodzi niewysokie koszty utrzymania dobrej jakości hostingu, przy jednoczesnym zapewnieniu, że będzie on skuteczny w każdej sytuacji - niezależnie od tego jak duże rzesze klientów postanowią odwiedzić sklep internetowy. Dobrze jest też dobrać konkretne usługi pod własne potrzeby, co pozwoli na zoptymalizowanie pod względem wymagań i profilu sklepu.
Opinia eksperta:
„Nie brakuje firm, które oferują tani lub darmowy nawet hosting przez określony czas np. rok. Często kryją się za tym ukryte działania lub dodatkowe koszty. Najlepiej, kiedy firma hostingowa ma dobrą opinię, jak również praktykę przy dużych projektach. Paradoksalnie usługi takiego przedsiębiorstwa nie muszą być wyższe, niż w przypadku mniej doświadczonych firm." – ocenia Krzysztof Kawalec.
5. Porzucone koszyki
Abandoned shopping carts czyli porzucone koszyki to jeden z największych problemów z jakimi zmagają się właściciele sklepów internetowych. Przyczyn takiego zjawiska jest pełna paleta:
- Brak należytej informacji o wysokości i formie dostawy
- Konieczność zakładania konta (nawet bez wcześniejszego wykazywania zamiaru kupna)
- Zbyt wiele elementów przez które musi przejść potencjalny klient, by dokonać zakupu
- Brak przyjaznej użytkownikowi strony lub jej nieprawidłowe wyświetlanie się na urządzeniach mobilnych
Badania Baymard Institute wykazały, że naliczanie dodatkowych opłat było przyczyną porzucenia koszyków aż w 61% przypadków, a w 35% powodem był wymóg założenia konta.
Rozwiązanie:
„Przypomnienie o sobie” po porzuceniu koszyka to jeden z najlepszych sposobów na zamknięcie procesu zakupowego sukcesem. Jeśli posiadasz adres mailowy klienta dobrze jest go w tym celu wykorzystać, wysyłając krótką wiadomość np. w Twoim koszyku nadal znajdują się nieopłacone towary. Jeśli jednak użycie maila nie jest możliwe, dobrze jest uruchomić kampanię re-marketingową, która będzie wyświetlać przedmioty oglądane przez klienta. Niekiedy porzucanie koszyków można rozwiązać poprzez reorganizację samej struktury koszyka.
Zachęcenie do zakończenia zakupu, jeśli proces trwa zbyt długo.
Opinia eksperta:
„Aktywizacja porzuconych koszyków powinna być poprzedzona rzetelną analizą, która da odpowiedź –„Dlaczego taka sytuacja dzieje się w moim sklepie?”. Dopiero wówczas możliwe jest dopasowanie narzędzi z szerokiej palety możliwości – wyeksponowanie mocnych stron koszyka i usunięcie tych, które są niefunkcjonalne lub przyczyniają się do odstąpienia od zamiaru dokonania zakupu”. – mówi Anna Wolanin, Specjalista e-commerce w Ideo.
6. Wdrożenie ceryfikatu SSL
Certyfikat SSL jest rodzajem zabezpieczenia nad przesyłanymi przez TLS danymi. Chroni on zarówno użytkowników na stronie, jak i uniemożliwia wykonywanie jakichkolwiek nieautoryzowanych czynności w jej obszarze.
Do tej pory wymóg wdrożenia SSL na stronie stawiany był jedynie przed stronami, które korzystają z modułu logowania (m.in. sklepy internetowe). W obecnie jego wprowadzenie jest obowiązujące na każdym rodzaju witryn internetowych.
Konsekwencje zignorowania tego wymogu mogą być w kontekście prowadzenia e-biznesu bardzo dotkliwe:
- Utrata klientów – strony, które nie mają zaimplementowanego https będą wysyłają użytkownikom komunikat, iż dana witryna jest „niebezpieczna”.
- Spadek w wynikach wyszukiwania – konsekwencje tego typu są na razie bardziej prognozami pozycjonerów. Jednak z uwagi na fakt, iż najpopularniejsza przeglądarka Chrome jest produktem Google, można domyślać, się, że niezastosowanie się do stawianych przez firmę wytycznych będzie miało właśnie takie skutki – w kontekście prowadzenia sklepu oznacza to jego koniec.
Badania wykazują, że obecnie połowa witryn na pierwszej stronie wyników w Google posiada zainstalowany certyfikat SSL.
Oznaczenie sklepu jako „bezpieczny”, po wdrożeniu certyfikatu SSL
Rozwiązanie:
Wdrożenie certyfikatu SSL staje się obowiązkiem, do którego zastosowanie się z kolei nie jest takie proste. Sama instalacja nie jest czynnością bardzo skomplikowaną. Z drugiej strony jej dokonanie sprawia, że witryna może na jakiś utracić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Ten stan rzeczy może się utrzymywać, jeśli nie zostaną podjęte dodatkowe kroki (m.in. aktualizacja Sitemapy XML, usprawnienie czasu ładowania strony) które zabezpieczą stronę przed koniecznością podejmowania działań SEO całkowicie od nowa.
Więcej o wdrożeniu certyfikatu SSL przeczytasz: Jak bezpiecznie wdrożyć certyfikat SSL
Opinia eksperta:
„Zarówno niezastosowanie się do wytycznych, jak i nieumiejętne zaimplementowanie certyfikatu SSL to dla biznesu internetowego bardzo duże zagrożenie. Dlatego podczas tego wieloetapowego procesu należy mieć absolutną pewność, że wdrożenie nie wpłynęło negatywnie na pozycję sklepu.” – zauważa Krzysztof Kawalec.
7. Określenie grupy docelowej
Nie jest możliwe osiąganie wysokich wyników sprzedaży, jeśli nie jest prawidłowo określone do kogo jest ona kierowana. Niesprecyzowany lub źle dobrany klient to nie tylko jeden z najczęściej popełnianych przez właścicieli sklepów błędów, ale jednocześnie jest on jednym z najbardziej dotkliwych. Błędna charakterystyka konsumenta sprawi, że:
- Reklama będzie docierać do osób niezainteresowanych ofertą
- Prezentacja produktów może być przygotowana w sposób nieatrakcyjny dla rzeczywistej grupy docelowej
- Koszty (nietrafnej) reklamy mogą znacznie przewyższać wyniki sprzedaży
Określenie grupy docelowej pozwoli na skomponowanie odpowiedniego przekazu oraz formy reklamy zależnych od indywidualnych cech konsumentów, np. pokolenie Z gorzej reaguje na pop-upy, a najlepiej reaguje na spoty poniżej 10 sekund.
Rozwiązanie:
Wskazanie grupy docelowej najlepiej jest dokonać za pomocą schematu, który pozwoli na spojrzenie na klienta z szerszej perspektywy. Najważniejszymi elementami jest sprecyzowanie cech społeczno-demograficznych (wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie).
Im więcej cech zostanie określonych, tym większa szansa na to, że przekaz (reklamowy) dotrze do potencjalnego klienta. W tym zadaniu niezwykle pomocne będą statystyki Google Analytics oraz dane z mediów społecznościowych np. Facebook.
Opinia eksperta:
„Wszystkie działania reklamowe w sklep internetowy powinien zacząć od sprecyzowania do kogo będą one kierowane. Nie jest możliwe skuteczne wypromowanie e-sklepu bez wiedzy kto będzie kupował oferowane w nim towary. Prawidłowe wskazanie najważniejszych cech potencjalnych klientów to połowa sukcesu e-sklepu.” – mówi Anna Wolanin.
8. Obsługa klienta
Sklep internetowy znacznie różni się od swojego stacjonarnego odpowiednika, co sprawia, że wielu właścicieli e-sklepów nie uważa, iż obsługa klienta w internecie jest istotna. W czasach, gdy zdanie klientów ma bardzo duży wpływ na powodzenie biznesu, brak troski o ten aspekt może przyczynić się do rychłej jego porażki.
Najczęstszymi błędami, jakie są w tym zakresie popełniane to:
- Ignorowanie zapytań lub opinii klientów, zarówno w wiadomościach prywatnych, jak i poprzez social media
- Kopiowanie tej samej wiadomości/odpowiedzi do różnych klientów (szczególnie w kanałach oficjalnych sklepu)
- Prowadzenie dyskusji w niegrzecznym tonie
Aż 39% konsumentów jako powód do dokonania ponownych zakupów w sklepie podaje „pozytywne wcześniejsze doświadczenia”.
Rozwiązanie:
Określenie najwyższej jakości obsługi klienta jako priorytet, to plraktyka polecana wszystkich sklepom – niezależnie od branży czy ich wielkości. Konieczny jest zatem stały monitoring, zarówno wiadomości prywatnych, jak i kanałów social media.
Pomyłki podczas realizacji zamówień zdarzają się nawet największym, a w internecie nie brakuje przykładów niestosownych zachowań pracowników sklepów internetowych. Dlatego należy zawsze otwarcie przyjmować pokorną pozę, która jest pozytywnie odbierana przez klientów. Dodatkowo przepraszając za swój błąd (niezależnie czy był on popełniony z winy właściciela sklepu czy np. ze strony magazynu) warto jest uwzględnić rzeczową formę przeprosin – np. kartę zniżkową lub podarunkową. By mieć natomiast pewność, że klienci są zadowoleni z obsługi sklepu, dobrze jest oferować im ankiety badające satysfakcję.
Opinia eksperta:
„W kontekście rzetelnej obsługi warto jest mówić również o obsłudze posprzedażowej. Pozwoli ona na zbudowanie dobrej i długofalowej relacji z klientem. Konieczna jest elastyczność w działaniu oraz wypracowanie sobie gotowych rozwiązań, których celem jest pełna satysfakcja konsumentów.” – zaznacza Anna Wolanin.
9. Prezentacja towaru
Dokonywanie decyzji zakupowych podczas tradycyjnych zakupów odbywa się poprzez ocenę towaru przez wszystkie 5 zmysłów. Istotną rolę odgrywa w tym procesie zmysł dotyku oraz węchu. Nietrudno się więc domyślić ile tracą w tym kontekście sklepy internetowe. Konsument dokonuje wyboru na podstawie wyłącznie tego, co zostanie mu zaprezentowane na stronie – dużo zatem leży po stronie właściciela/zarządcy e-sklepu.
Wzrok pośredniczy w przekazywaniu 80% wszystkich informacji wysyłanych do mózgu. (…) Sam odbiór bodźców dokonuje się na poziomie mózgu, a nie wzroku.
Rozwiązanie:
Podstawą są dobrze wykonane zdjęcia produktów (niekopiowane z internetu!), które najlepiej zaprezentować na neutralnym tle. Muszą one być wykonane w taki sposób, by klient mógł poznać wszystkie szczegóły towaru – przydatna będzie opcja lupy i wysoka jakość fotografii. Coraz częściej sklepy internetowe oferują towary nie tylko poprzez obraz, ale również wideo.
Możliwość powiększenia zdjęcia oraz przykłady zastosowania produktu.
Prezentacja produktu może odbywać się na zasadzie sugerowania jak konsument może go wykorzystać. Dodatkowym atutem, ale i jednocześnie ciężkim zadaniem do wykonania, będzie w potencjalnym kliencie wzbudzenie potrzeby posiadania go, np. poprzez technikę rozwiązania jego problemu.
Opinia eksperta:
„Strona z produktem powinna być najważniejszym elementem całego sklepu, ponieważ to właśnie jej odbiór wpływa na powodzenie sprzedaży lub jego brak. Musi być starannie zaprojektowana i jeszcze lepiej wykonana.” – podkreśla Mateusz Bober.
10. Promocja sklepu
Reklama sklepu internetowego jest jednym z najbardziej potrzebnych, jak i angażujących działań, jakie konieczne są do powodzenia e-biznesu. W tym obszarze dostępnych jest tak wiele narzędzi i kanałów, że samo korzystanie z nich nie jest wystarczające – konieczne jest opracowanie strategii reklamowej. W innym wypadku podejmowane działania będą nieefektowne.
Wydatki w pierwszym kwartale 2017 roku na reklamę online wyniosły 890 mln zł.
Rozwiązanie:
Kanały dotarcia od klienta powinny być opracowywane jeszcze przed uruchomieniem samego sklepu. Natomiast ich wdrażanie to nieustanna praca, która powinna trwać przez cały okres funkcjonowania sklepu. Do wyboru jest wiele narzędzi, dlatego konieczne jest dopasowanie najbardziej efektywnych, pod indywidulane założenia, jak i samą charakterystykę e-sklepu:
- Reklama displayowa
- Pozycjonowanie
- Content marketing
- Newsletter
- Aktywne prowadzenie social media
Opinia eksperta:
„Działania reklamowe to jeden z najbardziej strategicznych elementów w prowadzeniu sklepu internetowego. Dobór narzędzi marketingowych powinien być oparty na wyznaczeniu celu, charakterystyki e-sklepu oraz grupy docelowej, jak i na przeznaczonym na ten cel budżetowi”. – mówi Marcin Wojtoń.
11. Optymalizacja konwersji
Wszystkie działania, jakie zostały wspomniane, nawet jeśli zostaną wzięte pod uwagę i zmodyfikowane lub wdrożone, będą całkowicie bezcelowe, jeżeli nie zostanie postawiony jeszcze jeden krok –optymalizacja konwersji.
Może się ona odbywać na wielu poziomach i dotyczyć niemal każdego aspektu prowadzenia e-sklepu: usprawnienie jego działania, modyfikacja struktury lub wyglądu, wdrożenie nowych funkcjonalności, przygotowanie treści content marketingowych czy uproszczenie procesu zakupowego.
„Ok. 35% sklepów internetowych ma współczynnik konwersji nie większy niż 1%.”
Rozwiązanie:
Kompleksowa optymalizacja konwersji uwzględnia szereg aspektów, które można mierzyć poprzez liczne narzędzia. Konieczne będzie skorzystanie z takich aplikacji jak z Google Analytics, autorskie narzędzia badawcze, narzędzia badające stopień user-friendly, czy aplikacje do testów A/B.
Opinia eksperta:
„Korzystanie z narzędzi przydatnych w określaniu optymalizacji konwersji to dopiero początek pracy. Niezbędne jest bowiem wyprowadzenie odpowiednich wniosków, a w fazie końcowej na ich podstawie wprowadzenie adekwatnych zmian. O sukcesie optymalizacji konwersji można mówić dopiero wtedy, gdy po wprowadzeniu zmian, sklep zaczyna skutecznie sprzedawać.”- mówi Anna Wolanin z Ideo.
12. Reklama AdWords
Promowanie sklepu poprzez reklamę AdWords to jedna z najchętniej wybieranych, ale i skutecznych form reklamy w e-commerce. Jednak samo uruchomienie kampanii nie gwarantuje nagłego przypływu nowych konsumentów. Co więcej, nierzadko wiąże się to z podjęciem wzmożonych działań promocyjnych u konkurencji.
Niewątpliwą zaletą kampanii AdWords jest pełna decyzyjność, co do wysokości przeznaczonego na ten cel budżetu. Z drugiej jednak strony konieczna jest stała kontrola oraz wyciąganie wniosków z raportów. Inaczej AdWords pogrąży obciąży kieszeń przedsiębiorcy, zamiast ja uzupełnić.
Należy również pamiętać o częstym zjawisku, które szczególnie ma miejsce w e-commerce. Rozpoczęcie działań reklamowych na AdWords to uruchomienie równoległej kampanii przez konkurencję. Zjawisko samo w sobie nie jest szczególnie niebezpieczne. Jednak nierzadko właściciele sklepów są w stanie zapłacić niekiedy całkiem wysokie sumy za jedno kliknięcie (Cost Per Click). Nie tylko przesunie to reklamę Twojego sklepu na niższe pozycje, ale również poważnie nadszarpnie budżet, który ostatecznie może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Wyniki organiczne w kontekście zdobywania nowych zamówień w sklepach internetowych generują aż 21,8% wszystkich zleceń. Drugie miejsce zajmują reklamy płatne w wyszukiwarkach internetowych (19,9%).
Rozwiązanie:
Warto jest korzystać z tej skutecznej formy reklamy, jednak będzie ona taką wyłączę wtedy, gdy zostanie poddana odpowiedniej kontroli. Na szczęście Google oferuje szeroki wybór, jeśli chodzi o sposób zarządzania budżetem. Możliwe jest określenie konkretnej stawki za kliknięcie, której przekroczenie będzie automatycznie wyłączało kampanię. Ponadto opcja ręcznego sterowania wydatkami to możliwość skrojona pod indywidulane potrzeby każdego reklamodawcy. Oczywiście w obu przypadkach wymagana jest analiza sytuacji, jak i częsta kontrola. Jednak starania te przyczynią się do realnych celów, określonych w założeniach kampanii.
Opinia eksperta:
„Reklama AdWords jest rekomendowana jako jeden z najbardziej efektywnych sposobów promocji firm i usług w internecie. Nieprzemyślane działania, tworzenie zbyt ogólnych i szerokich kampanii, pozostawienie ich bez kontroli czy niewłaściwy dobór słów kluczowych mogą okazać się aspektem, który pogrąży każdy e-sklep. Warto zatem w tych działaniach wykazać się skrupulatnością lub po prostu powierzyć to zadanie doświadczonym specjalistom”. – podkreśla Anna Wolanin.
Posumowanie:
Chociaż rynek e-commerce w Polsce rośnie w siłę i ma duże zainteresowanie ze strony klientów, sam sklep internetowy i jego prowadzenie wymaga dużego zaangażowania – zarówno ze strony właściciela, jak i zarządców witryny. Konsekwentna praca i jednoczesna analiza sytuacji pozwoli zapobiec popełnianiu błędów, które mogą przyczynić się do zabicia Twojego biznesu.
Źródła:
- Serwisy Gazeta Prawna
- Dziennik Internautów
- Raport Interaktywnie.com E-Commece 2015
- Mam Startup
- Baymard Institute
- Moz
- Raport E-Commerce w Polsce, Gemius dla e-Commerce Polska 2016
- Uniwersytet Szczeciński
- IAB Polska
- Sprawny Marketing
- eKomercyjnie