-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Jak konfiguratory produktów rewolucjonizują i maksymalizują e-commerce B2B?
Konfiguratory produktów w e-commerce pozwalają klientom na personalizację i zapewniają im jeszcze lepsze doświadczenia zakupowe. Nic więc dziwnego, że tego typu aplikacje bardzo chętnie wykorzystywane są w sprzedaży B2C.
Mniej popularnym rozwiązaniem, które kryje w sobie olbrzymi potencjał, są natomiast konfiguratory produktów B2B. W jaki sposób działa takie oprogramowanie, jakie korzyści dla firmy daje jego wdrożenie i w jaki sposób może wyglądać jego implementacja? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.
Wzrost znaczenia personalizacji oferty w B2B i B2C
Firmy zajmujące się sprzedażą produktów i usług doskonale zdają sobie sprawę z tego, że prowadzenie takiej działalności nie wygląda obecnie tak, jak jeszcze kilkanaście lat temu.
Sklepy internetowe chcące zwiększać przewagę konkurencyjną lub nawet utrzymać swoją pozycję na rynku muszą obecnie nie tylko korzystać z dedykowanych rozwiązań e-commerce, ale także odpowiadać na zmieniające się przyzwyczajenia użytkowników. Jednym z niezbędnych do uwzględnienia trendów jest rosnące znaczenie personalizacji procesu zakupowego.
Jak pokazują dane opublikowane przez Invesp, aż 59% konsumentów uważa, że w spersonalizowanych sklepach internetowych łatwiej jest znaleźć ciekawe produkty. 53% badanych osób twierdzi natomiast, że sprzedawcy zapewniający personalizację procesu zakupowego oferują wartościową usługę.
To dane, których z pewnością nie można ignorować, jeżeli zależy nam na jak najlepszym spełnieniu oczekiwań rynku i dopasowaniu się do preferencji współczesnego odbiorcy.
Jak możemy odpowiedzieć na tę potrzebę? Ogromne możliwość w zakresie personalizacji oferty w B2B, jak i w B2C dają konfiguratory produktów w e-commerce.
Konfiguratory produktów w e-commerce – co to jest?
Konfiguratory produktów B2B i B2C to aplikacje, na których wdrożenie decyduje się coraz więcej sklepów internetowych. Ich rosnąca popularność związana jest między innymi z chęcią oferowania produktów „szytych na miarę”, ale także z potrzebą automatyzacji procesów sprzedażowych. Czym jednak w ogóle są omawiane narzędzia?
Konfiguratory produktów to aplikacje pozwalające na samodzielne personalizowanie zamówienia. Dzięki nim klienci mogą zyskać więc możliwość wybrania wersji, koloru, rozmiaru, materiału czy też wielu innych cech danego przedmiotu. Dodatkowo wszystkie wybrane modyfikacje mogą wyświetlać się w formie wizualizacji, dzięki której od razu zobaczymy finalny efekt wprowadzanych zmian.
Konfiguratory zastosowane mogą być jednak nie tylko w przypadku produktów. Doskonale sprawdzą się one bowiem również jako narzędzia służące do konfigurowania usług. Dzięki nim możemy więc być w stanie na przykład samodzielnie spersonalizować zamawianą wycieczkę.
Rodzaje konfiguratorów produktów w e-commerce
Ze względu na to, że konfiguratory stosowane są przez organizacje działające w wielu branżach, wygląd i funkcje poszczególnych narzędzi mogą się od siebie w dużym stopniu różnić. Aby mieć świadomość tego, na wdrożenie jakiego oprogramowania możemy się zdecydować, warto więc poznać najważniejsze rodzaje omawianych aplikacji.
Podstawowym rozróżnieniem, które w dużym stopniu wpływa na finalny kształt oprogramowania, jest podział tych narzędzi na:
- konfiguratory produktów;
- konfiguratory usług.
Dodatkowo obecnie stosowane konfiguratory podzielić warto również ze względu na sposób działania. Na tej podstawie wyróżnić możemy na przykład:
- konfiguratory graficzne – wyposażone są one w opcję wizualizacji, która aktualizuje się w momencie zmiany parametrów lub dodawania modyfikacji; klient może w dowolnej chwili zmienić każdy element zamówienia i sprawdzić, jak wpłynie to na całokształt produktu;
- konfiguratory etapowe – personalizacja produktu bądź usługi składa się z kilku etapów, którym przyporządkowane są osobne ekrany; na danym etapie klient zmienia parametry dotyczące jednej cechy lub elementu, co może uprościć cały proces i ułatwić podejmowanie decyzji;
- konfiguratory z funkcją projektowania – aplikacje, które mogą pozwalać na pełne dopasowanie produktów takich jak meble, drzwi, okna czy nawet dachy do indywidualnych potrzeb klienta; mogą one dawać między innymi możliwość zmiany wymiarów i kształtów przedmiotów czy też obliczenia ilości materiałów, które musimy zamówić, by wykonać daną pracę.
Ostatnim wartym uwzględnienia rozróżnieniem, które w dużym stopniu wpływa na kształt konfiguratora, jest podział ze względu na docelowy rodzaj transakcji. Wskazać możemy więc:
- konfiguratory produktów B2C;
- konfiguratory produktów B2B.
Ze względu na bardzo wysoką popularność konfiguratorów produktów w e-commerce B2C narzędzia te mogą kojarzyć się niektórym osobom wyłącznie z tym rodzajem relacji. W rzeczywistości jednak personalizacją produktów i usług zainteresowani są dzisiaj nie tylko klienci indywidualni, ale także przedsiębiorstwa.
Konfiguratory produktów B2B – czy czeka nas rewolucja w e-commerce B2B?
Jak wynika z danych opublikowanych przez Marketing Charts, klientom B2B jeszcze bardziej niż klientom B2C zależy na personalizacji treści na każdym etapie procesu zakupowego: od odkrywania produktów i usług, przez ich zakup i wykorzystanie, aż po obsługę posprzedażową.
Pogłębianie się takich tendencji może sprawić, że będziemy mieć do czynienia ze swego rodzaju rewolucją e-commerce B2B. Firmy będą bowiem decydować się na wybór tych sprzedawców, którzy odpowiadają na ich potrzeby związane z personalizacją.
Platformy zakupowe B2B posiadające konfigurator będą natomiast w stanie realizować procesy sprzedażowe wymagające indywidualizacji produktów lub usług dużo bardziej efektywnie niż organizacje, które przyjmują zamówienia mailowo lub telefonicznie.
Maksymalizacja e-commerce B2B – najważniejsze korzyści z wdrożenia konfiguratora produktów
Skąd jednak wynika przewaga wykorzystania konfiguratorów produktów B2B nad tradycyjnym sposobem przyjmowania zamówień? Zalet wpływających na pryzmat tego rozwiązania jest naprawdę wiele. Do najważniejszych z nich zaliczyć możemy między innymi:
- personalizację oferty – jedną z najważniejszych korzyści wynikających z zastosowania konfiguratorów produktowych B2B jest to, że klient może samodzielnie wprowadzać modyfikację i na bieżąco obserwować, jak wpływają one na całokształt zamawianego produktu i usługi; dzięki temu finalny efekt może być bardziej zgodny z jego oczekiwaniami;
- redukcję ryzyka pomyłek – w sytuacji, gdy klient samodzielnie wybiera wszystkie parametry produktu, minimalizowane jest ryzyko tego, że otrzymane zamówienie nie jest zgodne z jego wyobrażeniem;
- zmniejszenie liczby zwrotów i reklamacji – dzięki wyeliminowaniu problemu niezgodności produktu z oczekiwaniami klienta zmniejszymy liczbę zwracanych towarów;
- zwiększenie zaangażowania klienta – fakt, że kupujący będzie kontrolował proces projektowania produktu oraz będzie miał świadomość tego, iż może dopasować towar do swoich potrzeb, pozytywnie wpłynie na jego zaangażowanie i przywiązanie do marki;
- automatyzację procesów sprzedażowych – dzięki wykorzystaniu konfiguratora produktów nie będzie już konieczne mailowe lub telefoniczne przyjmowanie indywidualnych zamówień; pozwoli to na przyspieszenie procesu zakupowego oraz zredukowanie kosztów obsługi klienta;
- możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji – konfiguratory produktów B2B nie są jeszcze rozwiązaniem tak popularnym jak aplikacje dedykowane klientom indywidualnym; ich wdrożenie jest więc świetną okazją na zaoferowanie unikalnych doświadczeń klientów B2B oraz zbudowanie wizerunku innowacyjnej i przyjaznej marki.
Wszystkie z wymienionych korzyści przełożą się na to, co w największym stopniu interesuje większość firm, czyli na wzrost efektywności procesów biznesowych, zwiększenie sprzedaży i uzyskanie przewagi nad konkurencją.
Implementacja konfiguratorów produktów B2B – jak wygląda ten proces?
Jak widać, wdrożenie konfiguratora produktów B2B to przedsięwzięcie, które może przynieść organizacjom ogromne korzyści. Aby możliwe było osiągnięcie wszystkich wskazanych benefitów, niezbędne jest między innymi odpowiednie dobranie specyfiki aplikacji do potrzeb firmy, zaprojektowanie i wdrożenie oprogramowania oraz prawidłowa integracja konfiguratora np. z ERP.
Następnie, nowa funkcjonalność musi zostać odpowiednio przetestowana i zoptymalizowana, tak by wyeliminować wszystkie potencjalne problemy i zapewnić jak najlepsze doświadczenie klienta B2B. W celu maksymalizacji e-commerce B2B niezbędne jest więc zwykle skorzystanie ze wsparcia ekspertów.
Jako Ideo, oferujemy kompleksowe usługi związane z wdrażaniem konfiguratorów produktów oraz dostarczaniem innych nowoczesnych rozwiązań IT. Od lat pomagamy firmom usprawniać procesy biznesowe i zwiększać sprzedaż, o czym świadczą nasze liczne zakończone sukcesem realizacje.
do rozwoju firmy?
Przykłady konfiguratorów produktów B2B
Znajomość charakterystyki i sposobu działania konfiguratorów produktów B2B, które osiągnęły sukces, może ułatwić tworzenie efektywnych narzędzi dedykowanych potrzebom różnych organizacji. Jako Ideo, mamy na swoim koncie udane implementacje tego typu innowacyjnych rozwiązań.
Jednym z przykładów takiego wdrożenia jest program do projektowania dachu online RoofingCAD stworzony dla firmy Bratex Dachy. Co ważne, narzędzie to dedykowane jest nie tylko klientom indywidualnym, ale także klientom hurtowym, którym znacznie ułatwia ono zarządzanie ofertami.
Innym przykładem naszego wdrożenia jest Łazur – konfigurator obrączek w sklepie internetowym. Pozwala on na samodzielne projektowanie obrączek i zapewnia możliwość podglądu 3D. Konfigurator ten również dedykowany jest nie tylko klientom indywidualnym, ale także biznesowym.
Ponadto, realizowany jest pełen proces automatycznego planowania produkcji na podstawie zamówień złożonych za pośrednictwem konfiguratora produktów.
Przyszłość konfiguratorów produktów w e-commerce
Analiza aktualnych trendów oraz potrzeb przedsiębiorstw wskazuje na to, że indywidualizacja produktów i usług stanie się jeszcze ważniejsza dla klientów biznesowych, co doprowadzi do wzrostu popularności konfiguratorów produktów B2B.
Dodatkowo na znaczeniu zyskać mogą aplikacje wykorzystujące nowoczesne technologie, takie jak rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji dla uzyskania jeszcze lepszych efektów w zakresie personalizacji.
Jeśli chcesz przygotować swoją firmę na przyszłość i zapewnić sobie, że oferowany przez Twój sklep proces zakupowy dopasowany jest do zmieniających się oczekiwań użytkowników, postaw na współpracę z Ideo. Nasi specjaliści dokładnie przeanalizują sytuację Twojego przedsiębiorstwa, dobiorą odpowiednie rozwiązania i wdrożą konfigurator produktów B2B, którego potrzebują Twoi klienci.