Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

PIM - Niezbędnik e-commerce w skalowaniu biznesu

Platformy typu Product Information Management (PIM) podbijają świat e-commerce. Sprawdźmy dlaczego.
Marcin Lipiec
Marcin Lipiec
Business Development, eCommerce
Porozmawiajmy

Jakość danych, którymi się posługujesz wpływa na Twój biznes. Może pomóc rozwinąć firmę w skali globalnej, zdobyć pozycję na rynku i zaufanie klientów.

Błędy w opisie produktów, danych Klientów czy niepoprawnie opisane zamówienia. Niezależnie od tego, z którymi z nich masz do czynienia, niskiej jakości lub niepoprawne dane są w stanie wpłynąć na rozwój Twojego biznesu. Zawsze oznaczają straty. Począwszy od zdenerwowania, na marnowaniu czasu i pieniędzy skończywszy. Skala tych strat może szokować.

Gartner szacuje, że w samych tylko USA niskiej jakości dane odpowiadają za ponad 3 biliony dolarów strat rocznie. Koszty te wynikają głównie z jakości danych oraz sposobu ich przechowywania. Problem jakości skupia się najczęściej wokół braku lub posiadaniu niepoprawnych, lub też wykluczających się danych. W obszarze przechowywania występuje najczęściej nieefektywne wyszukiwanie informacji, trudny do nich dostęp oraz ich rozproszenie.

Strata finansowa to jedno, natomiast utrata zaufania klientów może powodować dalsze problemy. Z jednej strony króluje podejście „customer obssessed”, którego założenie miało stawiać klienta na piedestale. Niestety coraz częściej Klienci widzą, że ma ono charakter jedynie powierzchowny, a nawet nieszczery. Komunikacja na linii dane-marka-klient została zaburzona do tego stopnia, że konsumenci niejednokrotnie stracili szacunek i zaufanie do marek, których klientami byli od lat.

W odpowiedzi na oczekiwania przedsiębiorców w dostarczeniu realnych rozwiązań na ich problemy pojawiły się platformy typu PIM (Product Information Management). Ich kilkuletnia obecność na rynku, zrodziła mylne przekonanie, że to kolejny system typu „sklep internetowy”, tyle że z dodatkowymi funkcjonalnościami. Wynika to z faktu, że konwencja sprzedaży omnichannel, która pojawiła się w podobnym okresie była przyjętą bardzo entuzjastycznie innowacją. Jednak biorąc pod uwagę wszechstronność zastosowań platform PIM, jest to bardzo uproszczony sposób ich postrzegania.

Audi, Sephora czy Ikea podjęły decyzję o wdrożeniu platform PIM Akeneo, czy PimCore. Mają one świadomość, że dziś stawka toczy się nie o samą sprzedaż, a o kontrolowane kształtowanie doświadczeń klientów względem marki. Przyjrzymy się wobec tego kilku przykładom wdrożeń pokazujących praktyczne zastosowanie narzędzi PIM.

Uwolnij się od chaosu.

Każdą większą firmę, niezależnie od branży w której funkcjonuje, dręczy nadmiar danych oraz często chaos w ich organizacji. Jest to też nie lada wyzwanie, gdyż najczęściej dopiero w sytuacjach „podbramkowych” uświadamiamy sobie, jak wiele danych firma posiada. Magazyn zawarty w platformie PIM daje możliwość realnego skrócenia procesu reorganizacji dotychczasowego sposobu gromadzenia oraz centralizacji danych.

Berliński start-up Contorion przyjął sobie za cel zrewolucjonizowanie rynku obrotu narzędzi i materiałów przemysłowych z wykorzystaniem platformy e-commerce. Aby to osiągnąć, firma postanowiła wykorzystać rozbudowane, szczegółowe opisy produktów, które umożliwią klientom B2B i B2C szybkie uzyskanie pełnych informacji na temat danego produktu.

Firma potrzebowała rozwiązania, które pomoże w konsolidacji danych z wielu typów źródeł od ponad 500 dostawców, aby na ich podstawie tworzyć jeszcze lepsze opisy produktów jednocześnie upraszczając proces ich tworzenia.

Pimcore pozwolił na sprawny import odpowiednich treści w różnych formatach multimedialnych. Na ich podstawie tworzone są atrakcyjne, rozbudowane karty produktowe. Dzięki temu sklep posiada wysokiej jakości, spójne (niezależnie od źródła pochodzenia danych), kompletne i aktualne informacje, dzięki czemu klienci mogą podejmować lepsze decyzje zakupowe. Przyjazny interfejs użytkownika umożliwia szybkie i efektywne określenie, które dane od dostawcy są zawarte w finalnym opisie produktu, a które zostaną uzupełnione innymi źródłami.

Zarządzaj i konsoliduj.

Po zaimportowaniu zasobów należy rozpocząć konsolidację, w której pomoże menadżer danych. Grupowanie plików może być realizowane według domyślnych filtrów znajdujących się w systemie bądź poprzez utworzenie własnych. Co więcej, można zdecydować się na manualne dodanie produktowi lub grupie dodatkowych atrybutów. Ta funkcjonalność okazuje się bardzo przydatna w przypadku firm przemysłowych, gdzie istnieją produkty o bardzo zbliżonych parametrach. Jakiekolwiek modyfikacje w centrum informacyjnym, są widoczne już po chwili w każdym zintegrowanym kanale sprzedaży. Nie ma tutaj znaczenia czy mamy 10, czy 100 sklepów, stron czy opisów produktów.

Mamy również możliwość śledzenia historii przeprowadzonych zmian. Deweloperzy, mając na uwadze częste zmiany indywidualnych potrzeb klientów, czy też gwałtowny wzrost asortymentu czuwają, by optymalizować działanie menadżera danych, dopasowując do aktualnych preferencji konsumentów.

Znajdź informację tak szybko, jak Google.

Posiadając centrum informacyjne, nie musimy już fizycznie szukać dokumentu, bo wszystko mamy na wyciągnięcie ręki. Pokategoryzowane dane odnajdziemy za pomocą obrazów lub korzystając z filtrów np. wbudowanych czy też dodanych manualnie przez nas samych, zupełnie jak w przypadku menadżera danych. Ze względu na centralizację danych, sam proces wyszukiwania jest bardzo intuicyjny oraz szybki, nawet jeśli mamy do znalezienia konkretną informację w 10 milionach plików.

Wielu użytkowników podkreśla mocno fakt, że PIM nie pozwala pogubić się w całej ofercie, a wyszukiwanie zdecydowanie zaoszczędza czas, który mogą poświęcić na interakcję z klientami.

Chroń zasoby.

Wszelkie zasoby znajdujące się w PIM są chronione specjalnymi mechanizmami oraz profilaktycznie monitorowane, by przedsiębiorca mógł bez przeszkód prowadzić swoją działalność. W celu zabezpieczenia danych przed przypadkowymi modyfikacjami oraz skasowaniem, wprowadzono do użytku moduł do zaawansowanego zarządzaniami uprawnieniami.

Do dyspozycji mamy też opcję tworzenia grup pracowników, które np. będą odpowiedzialne za poszczególne sekcje lub za uaktualnienia niektórych zasobów manualnie. Możemy dla przykładu, skorzystać z niego w sytuacji, gdy zdecydowaliśmy, że dany zasób powinien być modyfikowany lub aktualizowany przez konkretną osobę, lub grupę pracowników. Ta funkcjonalność może zostać wykorzystana w digitalizacji zasobów firmy, gdy ilość danych jest dość spora, a jedna osoba nie będzie w stanie całości procesu zrealizować samodzielnie.

Wykorzystanie tego modułu sprawdzi się też w sytuacji, gdy dane dokumenty mają być do wglądu jedynie konkretnej osoby bądź grupy. Wszystkie autoryzacje mogą zostać w każdej chwili zmienione lub wycofane, co zostanie uwzględnione we wszystkich kanałach. Końcowi Klienci i pozostali użytkownicy też mogą czuć się bezpiecznie, ponieważ PIM uwzględnia przepisy dotyczące ochrony danych osobowych.

Zainspiruj Klienta unikalną oprawą multimedialną.

PIM zawiera w sobie edytor graficzny umożliwiający dostosowanie grafiki do własnych potrzeb w sposób intuicyjny i prosty. Fakt ten jest bardzo często podkreślany przez firmy, które posiadają platformę. Można zapisywać pliki nawet w 100 różnych formatach lub też kadrować zdjęcia korzystając z interfejsu WebDAV umożliwiającego edytowanie zawartości kilku osobom bezpośrednio na serwerze.

W zależności od kanału sprzedaży, w jakim chcemy udostępnić treść, zadziała automatyczna konwersja i transkodowanie wideo. Dzięki skalowaniu potencjalny klient, przeglądając zawartość strony, niezależnie od urządzenia, zobaczy taką samą wersję zasobu cyfrowego. Jeśli wbudowane biblioteki obrazów i wideo nas nie zadowalają, mamy wybór pośród nakładek, które można dodać do platformy. Deweloperzy PIM zadbali też o ciekawą funkcjonalność, jaką jest tworzenie spersonalizowanych stron dla konkretnego produktu, które wręcz zadziwią odwiedzających, przyzwyczajonych do standardowego interfejsu.

Zrób szybki launch produktu w wielu kanałach sprzedaży jednocześnie.

Wprowadzenie nowego produktu na rynek opiera się na skutecznym planie działania. Platforma została wyposażona we wszelkie narzędzia, które pomogą przeprowadzić ten proces od samego początku do końca.

W pierwszym etapie wprowadzamy zasób do magazynu, następnie zarządzamy powiązanymi z nim danymi. Jeśli sytuacja wymaga, można również nadać uprawienia do modyfikacji zasobu osobie lub grupie. Następnie, wbudowany edytor tekstowy pomoże zarządzać treścią i przetłumaczyć ją na inne języki. Jeśli zauważymy, że nie posiadamy kompletnych danych, np. produktu, można posiłkować się modułem do pozyskiwania informacji ze zweryfikowanych źródeł. Wbudowane biblioteki multimedialne zawierające pokaźną liczbę grafik i wideo, pomogą uatrakcyjnić naszą ofertę lub stronę.

Ciekawostką jest także to, że można tworzyć zupełnie nowe strony dla produktów, by przyciągały uwagę i by były jeszcze bardziej spersonalizowane pod konkretną grupę docelową. Magazyn danych gromadzi także metadane oraz preferencje klientów co dodatkowo może wspomóc zainteresowanie ich naszym produktem. Gdy dany produkt jest już gotowy do wprowadzenia, a chcemy, by launch odbył się w konkretnym terminie, platforma Pim jest w stanie opublikować treści automatycznie bądź pozwala zrobić to zdalnie.

#ZostanwDomu. Pracuj wygodnie i efektywnie, mimo obecnych ograniczeń. Poznaj nasze rozwiązania wspierające pracę zdalną

W przypadku firmy VillaVerde, z zamierzonych 25 000 produktów, wprowadzono na rynek aż 42 000 w projekcie trwającym 6 miesięcy. Rozwiązanie PIM zdecydowanie przyspieszyło wprowadzenie produktu na rynek, bez udziału osób trzecich, ograniczając dodatkowe koszty.

Zwiększ konwersję i rozwiąż problem porzuconych koszyków oraz zwrotów.

Na zwiększenie sprzedaży składa się bardzo wiele czynników, a dobry produkt to zaledwie jego część. Klienci oprócz zrealizowania potrzeby zakupu chcą również móc utożsamiać się z produktem, marką i zasadami, którymi się kieruje.

Personalizacja to klucz do konwersji. Wbudowany edytor tekstowy pozwoli nie tylko na dostarczenie dobrej jakości danych o produkcie, ale może też pokazać historię produktu opowiedzianą z perspektywy poprzednich nabywców. Natomiast edytor graficzny wyposażony w dodatkowe biblioteki multimedialne może pokazać produkt przedstawiony w kontekście codziennego życia, z którym klient będzie chciał się utożsamiać.

Ważne jest też dostarczenie klientowi, wszystkich informacji, jakich będzie potrzebował, by skłonić go ku zakupowi. Wszystkie te elementy zebrane w jednym miejscu na podstawie predykcji informacji, jakie klient będzie potrzebował, z dużym prawdopodobieństwem zakończy proces finalizacją transakcji.

Ulepsz komunikację i przepływ informacji w firmie, ale i poza nią.

Sama centralizacja i konsolidacja danych oraz efektywne sposoby wyszukiwania i grupowania ich są już czynnikami, które w realny sposób poprawią relacje i komunikację między pracownikami w firmie. Platforma oferuje natomiast jeszcze kilka ciekawych narzędzi, które tę współpracę ułatwią.

W przypadku wprowadzania produktu na rynek przydatny będzie np. organizator działań. Pomoże on w planowaniu zamierzonych czynności marketingowych czy biznesowych. Pracownicy będą doinformowani co do zadań, jakie zostały im przydzielone oraz będą mogli w prosty sposób monitorować nawzajem postępy swojej pracy. Jest to szczególnie istotne, gdy do rozpoczęcia pracy kolejnej osoby konieczna jest pełna realizacja zadań poprzedniej (np. nie ma sensu uruchamiać kampanii reklamowej produktu, jeśli z jakiegoś powodu nie udało się uruchomić w terminie strony prezentującej go). Takich planów działania można uruchomić jednocześnie wiele.

Ciekawym dodatkiem jest także cyfrowy kanał komunikacji pomiędzy hurtowniami, sprzedawcami detalicznymi, a dostawcami. Możliwe jest zdecydowanie szybsze uzyskanie informacji o dostępności produktu, nowych ofertach czy przedyskutowania innych kwestii współpracy.

Nie bujaj w obłokach – pracuj w chmurze.

W zależności od zapotrzebowania i celów firmy można skorzystać z kilku różnych wersji platformy PIM. Niektóre z nich oferują różne sposoby włączenia jej do wewnętrznej infrastruktury firmy. Istnieje możliwość umieszczania w Chmurze, nie obciążając tym samym systemu informatycznego przedsiębiorstwa. Można również zdecydować się na wybranie standardowego sposobu instalacji platformy.

Wykorzystanie platformy PIM pozwoli firmie na osiągnięcie wielu celów w kontrolowany sposób oraz na własnych warunkach. W dużym stopniu ograniczy ryzyko związane ze złym zarządzaniem danymi oraz jego konsekwencjami.

Jest to szczególnie ważne, gdyż widać jak na dłoni, że zbyt duża ilość danych nie sprzyja rozwojowi biznesu, a ich nie przeprocesowanie może go wręcz pogrążyć. Dlatego też skalowanie biznesu jest przedsięwzięciem wymagającym odpowiedniej strategii i podjęcia adekwatnych działań. Ponadto, za planem działania powinna również stać odpowiednia ideologia.

Pamiętajmy, że klient nie kupuje tylko i wyłącznie fizycznego produktu, a przede wszystkim pozytywne doświadczenie związane z Twoją firmą.

Napisz do nas. Przeanalizujemy Twój biznes i podpowiemy jak platforma PIM może pomóc w jego rozwoju.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Dynamiczny rozwój e-grocery w Polsce

24 kwietnia 2020
Z powodu pandemii, w zaledwie kilka miesięcy, rynek e-zakupów spożywczych uległ ogromnym zmianom. W jakim kierunku się rozwija?

Sytuacja polskiego rynku e-commerce

10 kwietnia 2020
Choć powstało wiele prognoz dotyczących e-Commerce w 2020 r., to jednak nikt nie przewidział ogólnoświatowego kryzysu...

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas