-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Co to oprogramowanie PLM?
Oprogramowanie PLM (Product Lifecycle Management), to system zarządzania cyklem życia produktu. Jego przeznaczenie, to pomoc w zbieraniu informacji oraz organizacji wszystkich procesów związanych z produktem. Dzieje się to od fazy pomysłu, przez projektowanie, produkcję, aż po sprzedaż i wycofanie z rynku.
Przykładem takiego oprogramowania jest SilkPLM.
PLM łączy ze sobą działy projektowania, inżynierii, produkcji, marketingu i sprzedaży, umożliwiając im współpracę w czasie rzeczywistym. Dzięki temu firma łatwiej zarządza całym cyklem życia produktu, co przekłada się na tworzenie bardziej dopracowanych produktów, które jednocześnie mogą powstawać szybciej być tańsze w produkcji.
Innymi słowy, system PLM zapewnia jedno źródło prawdy o produkcie.
Czym jest oprogramowanie PIM?
Oprogramowanie PIM (Product Information Management) to system do zarządzania informacjami o produkcie. Skupia się na organizacji informacji dotyczących produktów, które wcześniej mogą powstać w systemie PLM, takich jak opisy, specyfikacje techniczne, zdjęcia, filmy, ceny i dostępność.
PIM umożliwia łatwe zbieranie danych, przesyłanie ich do różnych miejsc i zarządzanie nimi z ich poziomu - np. zmiana ceny w sklepie internetowym. To sprawia, że zarządzanie ofertą produktową na etapie sprzedaży w różnych kanałach staje się prostsze i bardziej przejrzyste, co przekłada się na lepsze doświadczenia zakupowe dla klientów.
Różnice pomiędzy oprogramowaniem PIM i PLM
Chociaż zarówno PLM, jak i PIM zajmują się informacjami o produktach, ich zakres i funkcje różnią się:
Zakres działania
PLM zarządza całym cyklem życia produktu, od pomysłu, przez rozwój i produkcję, aż po sprzedaż i wycofanie z rynku przede wszystkim z punktu widzenia projektu, technologi i kosztów wytworzenia oraz zakładanej i realizowanej marży.
PIM z kolei, skupia się na zarządzaniu informacjami o produktach, które są już gotowe do sprzedaży głównie z punktu widzenia handlowego, a więc związanej z komunikacją z klientem, taką jak promocje, agregacja i edycja opisów pobranych z PLM, zdjęcia i filmy
Główne funkcje
PLM integruje procesy projektowania, inżynierii, produkcji i marketingu, aby wszystkie działy mogły współpracować. Jest narzędziem komunikacji wewnętrznej.
PIM służy do centralizacji i dystrybucji danych produktowych na różnych kanałach sprzedaży, takich jak sklepy internetowe i katalogi. Jest narzędziem do komunikacji zewnętrznej.
Użytkownicy
PLM przeznaczony dla pracowników firmy i jej podwykonawców - głównie dla działów projektowych, inżynieryjnych i produkcyjnych, zakupowych, logistycznych, magazynowych i marketingu, które tworzą i rozwijają produkty, lub je sprowadzają i tworzą w ich oparciu content.
PIM używany jest przede wszystkim przez zespoły marketingowe, sprzedażowe i e-commerce, które zarządzają i prezentują informacje o produktach klientom.
Co wybrać? PLM czy PIM?
Wybór zależy od potrzeb, należy przy tym pamiętać, że oba systemy wzajemnie się uzupełniają, nie wykluczają - optymalnym rozwiązaniem jest wybór obu narzędzi.
Przykładowo, w sektorze retail firmy potrzebują rozbudowanych funkcji, które oferują zarówno systemy PIM, jak i PLM. Połączenie PIM i PLM oferuje pełne wsparcie dla całego procesu zarządzania produktami – od projektowania i produkcji po sprzedaż i marketing. Rozważ inwestycję w oba systemy, aby zoptymalizować zarządzanie produktami w Twojej firmie.
Korzyści integracji
- Kompleksowe zarządzanie produktami: PLM zarządza cyklem życia produktu od koncepcji do produkcji, a PIM zarządza informacjami o produktach na różnych platformach sprzedażowych.
- Spójne informacje: PLM i PIM współpracują, zapewniając spójne i dokładne informacje o produktach.
- Efektywność: Oba systemy razem mogą przyspieszyć wprowadzenie produktów na rynek, poprawić koordynację między działami i zmniejszyć ryzyko błędów.
Podsumowanie
Rozmiar i zakres Twojej działalności określi, czy potrzebujesz jednego, czy obu systemów. PLM zarządza cyklem życia produktu, od koncepcji do wycofania z rynku, a PIM centralizuje i dystrybuuje informacje o produktach gotowych do sprzedaży.
Połączenie obu systemów poprawi komfort zarówno pracowników, jak i klientów, upraszczając każdą część zarządzania produktem.