-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Przełom roku to najlepszy czas na podsumowanie najważniejszych wydarzeń, trendów oraz wszystkiego tego, co angażowało nas w ubiegłym roku. Jest to także doskonała okazja by spojrzeć na obraz kreowanej przez 12 miesięcy rzeczywistości i spróbować określić kierunek zmian.
Nasi specjaliści zostali poproszeni przez redakcje NowyMarketing.pl oraz WirtualneMedia.pl o przegląd najważniejszych wydarzeń oraz trendów, które warto obserwować w nowym roku.
E-commerce
Dla NowyMarketing.pl najciekawsze wydarzenia branży e-commerce, jak również wyzwania stosujące przed branżą w nowym roku ocenia Marcin Lipiec, Head of business development, Ideo:
3 najciekawsze akcje/kampanie z 2020 roku w Polsce
- Bez wątpienia warto tu wymienić „długą i piękną” reklamę Apartu, ale o niej chyba zostało powiedziane już wszystko. Jeśli miało być głośno, to rzeczywiście tak było.
- Kampania Nike „Never Too far Down” w którą wpisuje się reklama „You can’t stop us”. Spot idealnie wpisujący się na czas trwającego COVID-19, który na przykładzie porażek, czy też gorszych momentów wybranych sportowców, motywuje do walki z przeciwnościami.
- Gucci i kampania w duchu idei body positive, gdzie jedną z bohaterek jest modelka Ellie Goldstein z zespołem Downa. W kampanii pojawiło się wiele twarzy, z których każda na swój sposób miała zaprezentować piękno, bo przecież jest ono w każdym z nas.
3 najciekawsze wydarzenia wpływające na e-commerce
Choć nie jest to najciekawsze wydarzenie, nie sposób zaprzeczyć, że niesamowicie wpłynęło na rynek e-commerce. Mowa tu o pandemii COVID-19, która nie tylko przyczyniła się do szybkiej digitalizacji społeczeństwa, ale również zmieniła zachowania polskich konsumentów. Polacy kupują w internecie coraz częściej i bez obaw, także produkty, które dotychczas „musieli” dotknąć czy też przymierzyć. Do najchętniej zamawianych produktów zaliczyć możemy żywność oraz branżę e-grocery, która rok temu praktycznie nie istniała.
Żywe dyskusje w branży handlowej wzbudziła również zapowiedź wejścia Amazon do Polski. Jeden z gigantów e-commerce może już wkrótce zrewolucjonizować polski rynek, stanowiąc tym samym poważną konkurencję dla aktualnych kluczowych graczy w branży, którymi niewątpliwie można uznać Allegro i OLX. Z drugiej jednak strony obserwowaliśmy spektakularny debiut giełdowy Allegro, który pomoże wzmocnić pozycję spółki. Konfrontując to z coraz większą aktywnością Polaków w serwisie Aliexpress możemy stwierdzić, że zapowiada się całkiem ciekawa walka, która najwięcej korzyści może przynieść tak naprawdę nam, czyli kupującym.
InPost, który już w ubiegłym roku rozpoczął współpracę z AliExpress, teraz jest wręcz „rozchwytywany” przez kolejnych gigantów świata e-commerce – Amazon i Allegro. Amerykański marketplace już od kilku miesięcy również współpracuje z Inpostem, zaś Allegro, by wzmocnić swoją pozycję zastanawia się nad kupnem spółki.
3 największe wyzwania stojące przed e-commerce w 2021 roku
- Tradycyjni sprzedawcy dostrzegają coraz więcej korzyści płynących ze sprzedaży online. W efekcie powstaje wiele nowych e-sklepów, które stanowią ciągle powiększającą się konkurencję. Patrząc na ten tok wydarzeń pokuszę się o twierdzenie, że jednym z największych wyzwań e-handlu stanie się z jednej strony utrzymanie obecnych klientów, z drugiej zaś - pozyskanie nowych.
- Kolejnym obszarem wokół którego firmy będą się coraz bardziej skupiać jest logistyka. Wymagania Klientów rosną, przyzwyczajają się oni do udogodnień takich jak np. przesyłka dostarczana tego samego dnia, czy nawet w przeciągu kilku godzin. Co na to sklepy? Niestety, nie wszystkie są na to gotowe. Poza tym, dochodzi kwestia magazynów. Duża liczba zamówień często wiąże się z pojawiającymi brakami towaru. Sprzedawcy nie mają miejsca, by gromadzić odpowiednie „zapasy”.
- Oprócz tego, w dalszym ciągu w wielu sklepach spotykamy się z nieefektywną obsługą klienta, kiepskim UX i nieudolnym marketingiem. Polepszenie doświadczeń zakupowych klienta powinno być podstawowym celem u sprzedawców, którzy zaniedbali ten obszar. Wymagania konsumentów ciągle rosną, zatem sklepy muszą dostosować się do aktualnie obowiązujących trendów, aby nie wypaść z obiegu.
Nowinki technologiczne, a e-commerce w 2021 roku
- Bez wątpienie sieć 5G korzystnie wpłynie na rozwój e-handlu i, co więcej, będzie to widoczne na całej ścieżce zakupowej – począwszy od etapu zamówienia, aż po dostawę towaru. Otworzy to wiele nowych możliwości w sferze rozszerzonej rzeczywistości (AR), internetu rzeczy (IoT) czy też nowych form dostawy towaru, jak np. drony. Wydajność, szybkość i responsywność to główne cechy, które powinny charakteryzować każdy sklep internetowy. Nowy standard sieci 5G pozwoli znacznie łatwiej zapewnić konsumentom wysoką jakość obsługi.
- Sztuczna inteligencja (AI), która coraz bardziej śmiało wkracza w branżę e-commerce również będzie miała na nią duży wpływ, a w szczególności na doświadczenia zakupowe konsumentów. Wdrażanie inteligentnych rozwiązań będzie polepszać Customer Experience, aranżując u klientów nowe doznania, które z biegiem czasu przerodzą się w kolejne potrzeby.
Więcej na NowyMarketing.pl
Podsumowania w obszarze e-commerce udzieliła również Anna Wolanin, e-commerce project manager w Ideo.
Wydarzenie roku
Zdecydowanie będzie nim debiut giełdowy Allegro – jeden z największych debiutów od dłuższego czasu i wydarzenie, które jest równoznaczne ze sporym sukcesem w e-commerce i biznesie. Największa platforma handlu internetowego w Polsce nie poprzestaje na tym, a wręcz stawia sobie wysokie cele i pnie się na szczyt. Dowodem tego jest m.in. fakt, że w niedługim czasie po wejściu na giełdę Allegro dołączyło do indeksu 20 największych spółek akcyjnych notowanych na warszawskiej giełdzie – WIG 20, osiągając w nim największy udział.
Człowiek roku
Współzałożyciel platformy sprzedaży online wish.com, o którym coraz głośniej w mediach – Piotr Szulczewski. Przedsiębiorca należy do grona najbogatszych Polaków, a wkrótce może zostać jedną z najbogatszych osób na świecie. Serwis wkrótce planuje wejść na nowojorską giełdę. Po debiucie specjaliści spodziewają się znaczącego wzrostu wartości firmy, nawet na poziomie przekraczającym wartość największych warszawskich spółek, w tym Allegro.
Trend roku
Do czołówki trendów ecommerce należą chatboty. Rozwiązanie do tej pory kojarzące się głównie z branżą technologiczną, aktualnie zawładnęło polskim rynkiem i znajduje zastosowanie niemal w każdej branży. Korzysta z niego wiele organizacji i firm takich jak np. InPost, Allegro czy Orange. Konsumenci zaś, w większości, przyzwyczaili się do interakcji z botem, a jego obecność na stronach czy też w aplikacjach jest uznawana za korzystną.
Chatboty wspierają przede wszystkim obsługę klienta, ale rówież poprawiają wizerunek marki i UX. Zdarza się, że internauci wolą wręcz kontakt z botem aniżeli z człowiekiem. Można więc powiedzieć, że obszar ten staje się pomału standardem na polskim rynku. Co więcej, dzięki rosnącej popularności sztucznej inteligencji, jest to obszar stale rozwijany i poszerzany.
Wpływ pandemii na branżę e-commerce
Nie ma wątpliwości, że pandemia przyspieszyła przejście konsumentów ze strefy offline do online. Nakładane na społeczeństwo ograniczenia spowodowały, że bez względu na kategorię wiekową czy zakupową, chętniej zaczęliśmy robić zakupy online. Patrząc z drugiej strony – sprzedawcy, którzy swój biznes opierali na tradycyjnym modelu sprzedaży zaczęli mocno interesować się oferowanymi przez Internet możliwościami. Mam tu na myśli szeroko pojętą digitalizację, która dla wielu przedsiębiorstw w dobie kryzysu stała się niejako kołem ratunkowym. W tym trudnym czasie dostrzegliśmy także, że w Internecie sprzedawać można praktycznie wszystko – począwszy od świeżych warzyw i innych produktów spożywczych, poprzez rękodzieła, kończąc zaś na wszelkiego rodzaju usługach.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
- Dynamika i nieustanny rozwój branży e-commerce wciąż zadziwiają. Coraz więcej sprzedawców, którzy dotychczas czerpali zyski jedynie z tradycyjnego handlu, zaczyna dostrzegać potrzebę zaistnienia w świecie online. W związku z tym powstaje dużo nowych sklepów internetowych, a to jest równoznaczne z wzrostem konkurencji. Przedsiębiorcy, by utrzymać się na rynku będą musieli nie tylko przyciągać nowych klientów, ale również znaleźć sposób by zatrzymać ich na dłużej.
- Mówiąc o wyzwaniach na 2021 rok warto wspomnieć o logistyce zamówień, która w 2020 r. uległa „małej” rewolucji. Coraz szybsze dostarczanie przesyłek, tego samego dnia lub nawet na konkretną godzinę, na swój sposób rozpieszcza konsumentów, którzy z biegiem czasu będą oczekiwać jeszcze wygodniejszych rozwiązań. Z drugiej zaś strony, takie podejście pozwala wyróżnić się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Czy jednak wszystkie sklepy są na to gotowe? Z pewnością nie. Nie da się zatem ukryć, że w tym obszarze czeka sporo pracy i dotyczy to zarówno sklepów, jak i przewoźników.
- Trzeba tu również zaznaczyć, że niestety wiele sklepów wciąż zmaga się z słabym UX, niewydolnym marketingiem czy też nieprofesjonalną obsługą klienta. Wymagania klientów nieustannie rosną, zadaniem sklepów będzie zatem zadbanie o coraz bardziej bogate doświadczenia zakupowe, wykorzystywanie nowych technologii oraz dostosowanie do aktualnych trendów.
Więcej na WirtualneMedia.pl
Reklama internetowa
Rynek reklamy internetowej opisuje zaś Joanna Tymowicz, Client serivce director, Ideo Force.
Pandemia już na samym początku sprawiła, że wiele firm musiało przekształcić swoje działania marketingowe. Wiele z planowanych kampanii, jak również mniejszych akcji, nie zostało zrealizowanych w pierwotnie określonym zakresie. Wszyscy musieliśmy się dostosować do rzeczywistości, która zastaliśmy. W ubiegłym już roku wśród akcji promocyjnych wyróżniały się zdecydowanie akcje poruszające kwestie społeczne.
3 najciekawsze akcje/kampanie online
- Kiedy pandemia niespodziewanie wkroczyła w naszą codzienność i zostaliśmy zamknięci w domach, ruszyła akcja #zostanwdomu, która stała się jednym z kanałów komunikacji marek i influencerów. Największe brandy w swoich kampaniach zachęcały klientów do odpowiedzialności, troski o innych i pozostania w domu.
- Akcją, która w minionym roku zyskała rozgłos nie tylko w social mediach, ale również w całym Internecie była kolejna edycja, znanej już z ubiegłych lat, akcji zorganizowanej przez sklep Moliera 2 na rzecz Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Odbyła się ona pod hasłem Dzień Szpilek i zaangażowała ogromną liczbę osób. W kluczowym dniu – 25 września – w serwisach social mediowych została opublikowana niesamowita fala zdjęć szpilek. Pomimo jednak szczytnego celu, przedsięwzięcie wywołało mieszane reakcje wśród internautów.
- Rok 2020 to również walka kobiet o swoje prawa, która widoczna była także w Internecie, a mający miejsce w Polsce „Strajk kobiet” zjednoczył nie tylko „płeć piękną”. Do akcji, publikując treści popierające akcję, dołączyło również wiele marek.
3 wydarzenia najmocniej wpływające na reklamę internetową
- Rok 2020 roku właściwie przyniósł jedną rzecz, która bardzo mocno bardzo wpłynęła na rynek reklamy, nie tylko internetowej, a mianowicie pandemię koronawirusa. Firmy z tego względu musiały dostosować podejmowane działania reklamowe.
- Uwzględnić należało zmianę zachowań i potrzeb konsumentów, gdyż nastąpiło spore przewartościowanie celów zakupwych. Nałożone ograniczenia, zamknięcie w domach znacząco przyspieszyły rozwój e-commerce w Polsce i na świecie. Produkty, które zyskiwały na popularności to m.in. małe AGD, sprzęt do ćwiczeń oraz nauki i pracy zdalnej.
- Komunikacja marek skupiała się wokół tematów bezpieczeństwa, zdrowia, pomocy społecznej i pozostawania w domu. Pandemia determinowała wszelkie podejmowane działania reklamowe w Internecie. Co więcej, niestabilność biznesowa wywołana przez lockdown i jego skutki sprawiła, że uważniej patrzyliśmy na efektywność działań.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2021 roku
Wzywaniem, które można uznać za największe w obecnej sytuacji jest zmieniający się rynek, nowe zachowania konsumentów, a wraz z tym konieczność dostosowania komunikacji marketingowej do realiów. Oczywiście trzeba przyznać, że rozwój technologii i Internetu sprzyjają cyfrowej transformacji klienta, niemniej jednak chyba nigdy nie było tak ważne słuchanie głosu opinii społecznej.
Więcej na NowyMarketing.pl
Podsumowania w obszarze e-reklamy udzielił również Kamil Ziomek, online advertising specialist w Ideo Force.
Wydarzenie roku
Rok 2020 należy do premiery „Cyberpunk 2077” – przede wszystkim ze względu na towarzyszącą wydarzeniu wielką marketingową pompę, która od samego początku otaczała grę. Premiera nie obyła się również bez echa w kampaniach wielu znanych marek. Dużą popularność i siłę udowadnia chociażby to, że gadżety gry Cyberpunk można już nabyć w salonach operatorów komórkowych, dyskontach spożywczych, a nawet największych sieciach sklepów odzieżowych.
Porażka / kryzys roku
Niewypałem 2020 roku była kampania MediaMarkt – „Lato z Zenkiem”. Miano kryzysu roku przysługuje zaś bezspornie pandemii COVID-19. Cała sytuacja, jak i jej skala wpłynęły na życie zarówno w wymiarze osobistym, jak i zawodowym. Zaś jej skutki gospodarcze możemy obserwować już teraz. Ze względu na pandemię dużą niepewnością naznaczony jest również nadchodzący rok.
Trend roku
Jeśli chodzi o trend roku, nazwałbym nim wejście do marketingu internetowego ogromnej liczby małych, mikro i średnich firm, które w ten sposób walczą o utrzymanie na rynku. Wiele z nich prawdopodobnie nie zdecydowałby się na ten ruch gdyby nie tak drastyczna sytuacja gospodarcza. Pandemia okazała się tu dla wielu okazją do szybszego podjęcia kroków ku i tak nadchodzącej transformacji.
Wpływ pandemii na branżę
Początkiem pandemii obserwowaliśmy jak część firm, można powiedzieć w pierwszym odruchu, zrezygnowała z reklamy w sieci. Był to pewien sposób na szybkie oszczędności. W tej chwili jednak wszystko świadczy o tym, że rynek reklamy w Internecie kwitnie. Wiele przedsiębiorstw przystosowało swoje działania do nowej rzeczywistości i w tym celu skorzystało właśnie z spersonalizowanej reklamowy. Ciekawostką mogą być tu np. browary kraftowe, które z powodzeniem oferują sprzedaż swoich produktów z dostawą pod drzwi domu.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
W 2021 roku dużą rolę będzie odgrywać wieloaspektowość marketingu – połączenie świata online (szczególnie crossdevice) z offline’m. Wyzwaniem stanie się dostosowanie do zmian, które może przynieść kryzys wywołany przez pandemię, a także tworzenie wyróżniających się, niestandardowych przekazów reklamowych, które będą charakteryzować się dużą autentycznością.
Więcej na WirtualneMedia.pl
Web design/UX
Trendy w projektowaniu stron internetowych przedstawia Małgorzata Brudnicka-Szprot, Key account manager IT, Ideo.
3 wdrożenia, które zachwyciły swoim designem/użytecznością
- Airbnb - serwis internetowy, który osobiście mnie bardzo zaskoczył świetnie odpowiedziadając na kryzys, który dotknął branżę turystyczną. Zoptymalizowano nawigację po serwisie oraz unowocześniono design. Najlepszym jednak posunięciem było wprowadzenie funkcji umożliwiających Airbnb przetrwanie, a nawet i rozwój w tej trudnej sytuacji.Serwis dopasował się COVIDowej rzeczywistości i zadbał o dobre informowanie turystów o aktualnej sytuacji, co w przypadku planowania jakiegokolwiek wyjazdu jest kluczowe. Pojawiła się również ciekawa sekcja, która przedstawia oferowane przez gospodarzy z całego świata atrakcje dostępne online. Wśród nich możemy znaleźć np. naukę gotowania włoskiego makaronu lub różnego rodzaju warsztaty tematyczne nawiązujące do kultury czy tradycji konkretnych państw.
- Wdrożeniem, które zyskało bardzo dużą popularność jest aplikacja mobilna InPostu. Pandemia przyczyniła się do wielu zmian na świecie – również w obszarze handlu online, gdzie znacząco wzrosła aktywność Internautów. W tym obszarze Inpost dostrzegł swoją szansę na rozwój. W efekcie znacząco usprawnił swoją aplikację, która dzięki temu stanowi narzędzie do bezkontaktowego wysyłania i odbierania paczek. Zaimplementowany mechanizm działania jest tak szybki i prosty, że trudno oczekiwać od użyteczności czegoś więcej. Co więcej, InPost na tym nie poprzestaje, cały czas bowiem rozszerza swoje usługi i poprawia ich działanie. Aplikacja w obecnej formie pozwala nie tylko w łatwy sposób uzyskać wszelkie informacji o przesyłce, ale również oferuje sporo ciekawych, urozmaiconych mikrointerakcjami i mikrocopy, rozwiązań, które wpływają pozytywnie na całość doświadczenia z marką.
- Ostatnią aplikacją, o której pragnę wspomnieć jest Revolut. Nie jest to już nowość, ale jestem przekonana, że wprowadzone tu rozwiązania mogą stanowić inspirację nie tylko dla branży finansowej, ale i każdej innej. Myślę, że istotnie wpłyną one na praktyki wykorzystywane przez projektantów interfejsów. Produkt nie dość, że przedstawia wiele ciekawych rozwiązań to nieustanne mocno ewoluuje. Dobry UX aplikacji widoczny jest już na starcie przy zakładania konta – niewiarygodnie prosta weryfikacji tożsamości, a następnie najróżniejsze drobne usprawnienia czy to w zarządzaniu wydatkami w podróży czy gdziekolwiek indziej przenoszą użytkownika na zupełnie inny poziom satysfakcji.
3 najmocniej wpływające na design/UX wydarzenia
- Wydarzenie, które najmocniej wpłynęło na web design jest nam wszystkim doskonale znane, a jest nim lockdown. Sytuacja, w której się znaleźliśmy wymusiła na większości branż rozważenie funkcjonowania online, w tym sprzedaży produktów czy usług za pośrednictwem internetu. Tym samym w świecie e-commerce zawitała jeszcze większa konkurencja, a w związku z tym i szukanie sposobów na ułatwienie realizacji zakupów.
- Prawdę powiedziawszy wszystkie sklepy internetowe są do siebie podobne – mają zbliżoną konstrukcję, interakcje, możliwości, a niejednokrotnie oferują również te same produkty. W jaki sposób można się więc wyróżnić? Bez dwóch zdań użytecznością, dostarczaniem niezapomnianych doświadczeń oraz szybkością i wygodą obsługi. Użytkownicy mają coraz większą świadomość korzystania z aplikacji. Wzrasta także doświadczenie z zaawansowanymi systemami. Coraz częściej zainteresowanie budzi bezpieczeństwo w sieci, a przede wszystkim ochrona danych osobowych. Nie jest łatwo zdobyć zaufanie nowego użytkownika, a niestety bardzo niewiele potrzeba, aby je stracić. Nawet niewielkie niedociągnięcie w obszarze UX, np. duża, nieuzasadniona liczba pól w formularzu rejestracyjnym, może w tej kwestii przesądzić.
- W świecie designu i UX wybuch pandemii jest na tyle dominującym wydarzeniem, że ciężko doszukać się innych wpływów. Zauważyć można również ogólny wzrost zainteresowania tematyką UX pośród konkurujących ze sobą w Internecie firm. Jeszcze nie tak dawno mało kto miał styczność z terminem User Experience. Dziś już chyba każdy zna to pojęcie i robi wszystko, by jak najlepiej zrozumieć swoją grupę docelową. Prowadzi różne badania i liczne eksperymenty, analizuje zachowania konsumentów, pogłębia wiedzę o możliwości skracania ścieżek czy też personalizowania oferty itd.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX
- Od jakiegoś czasu w naszej branży coraz więcej słyszy się o technologiach takich jak VR i AR oraz ich wpływie na nowo powstające interfejsy czy też trendy w designie. Można powiedzieć, że te technologie stanowią niemałe wyzwanie dla projektantów UX, a w niedalekiej przyszłości, z pewnością, staną się jednym z ważniejszych kanałów w przesyłaniu informacji. Rozwój w tym kierunku niewątpliwie mocno przyspieszą nakładane ograniczenia, z którymi na ten moment mamy do czynienia.
- Aktualnym i nabierającym coraz większego znaczenia wyzwaniem, wydaje się być rosnąca różnorodność wykorzystywanych przez użytkowników urządzeń. Producenci zaczynają eksperymentować m.in. z rozdzielczością czy kształtem ekranów, a to oczywiście wiąże się z koniecznością dostosowania interfejsów. Przykładem mogą być tu smartfony takie jak jak LG Wing czy Samsung Fold, które nie tak dawno pojawiły się na rynku. Użytkownik, który nabywa tego typu niestandardowe urządzenie oczekuje, że niespotykane dotąd funkcje będą mogły być wykorzystywane przez różne aplikacje (np. komentarze do filmu w osobnym oknie/ekranie). Jeśli zaś dana aplikacja nie korzysta z tych nowych możliwości oczywistym faktem jest, że użytkownik traci do niej zaufanie, gdyż nie spełniaja ona jego oczekiwań.
- Zauważyć można również, że na coraz większą skalę produkowane są duże (np. 82 calowe) telewizory, popularność zyskują też smartwatche, które wręcz przeciwnie mają malutkie np. 2 calowe okrągłe ekrany. Spójrzmy na to z perspektywy producenta aplikacji, nagle musi on zadbać o jednolitość i spójność UX na wszystkich tych urządzeniach, a jednocześnie dopilnować, aby prezentacja GUI była adekwatna i odpowiednia na każdym z tych urządzeń.Warto wspomnieć tu także o wpływie jaki kształtują wytyczne WCAG. Coraz więcej firm chce poszerzać dostępność swoich aplikacji dostosowując je do tych wytycznych. Generuje to zazwyczaj ogrom dodatkowej pracy dla zespołu wdrożeniowego aplikacji. W 2021 roku zapowiadane jest rozszerzenie wymagań zawartych w wytycznych WCAG, co równoznaczne jest z wyzwaniem dostosowania swoich aplikacji, które dotyczy w szczególności podmiotów zobowiązanych do tego prawnie.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
- Należącym do czołówki poruszanych w branży tematów jest machine learning oraz jego coraz szersze wykorzystywanie m.in. w wyszukiwarkach serwisów z ogromną ilością danych. Rosnącą popularnością cieszą się także chatboty, które niesamowicie precyzyjnie dają odpowiedzi na pytania, nawet jeśli zadawane są zawiłym potocznym językiem. W końcu jednym z celów, które realizuje dobry UX jest personalizacja oferty pozwalająca na skrócenie userflow. I właśnie w tym znaczeniu machine learning wydaje się być idealnym narzędziem.
- Podobnie, coraz większym zainteresowaniem cieszy się technologia CLOUD, która nie tylko zwiększa moc obliczeniową, ale również rozprasza dane, dzięki czemu podnosi poziom ich bezpieczeństwa. Takie podejście daje większe możliwości jeśli chodzi o chociażby lepszą personalizację komunikatów.
Więcej na NowyMarketing.pl
SEO/SEM
Podsumowania w obszarze SEO/SEM dokonał Wojciech Szymański, prezes zarządu, Ideo Force.
3 najciekawsze akcje/kampanie z obszaru SEM/SEO z 2020 roku w Polsce
Ciężko jednoznacznie wskazać najciekawsze konkretne kampanie czy też akcje z obszaru SEM / SEO z 2020 roku. Ze swojej strony, do działań e-marketingowych i e-commercowych podchodzę strategicznie, stąd też pozwolę sobie przedstawić pewne zjawiska, z którymi ubiegłego roku mierzyli się specjaliści od reklamy w wyszukiwarkach.
Jednym z takich zjawisk był coraz większy, nakładany przez Google, nacisk na jakość treści oraz tzw. topical authority. Sytuacja ta nie jest niczym nowym dla pozycjonerów, ale biorąc pod uwagę ten rok, myślę, że uświadomił on wszystkim, że bez merytorycznego, mocnego i pełnego contentu nie będziemy w stanie sprawnie pozycjonować stron internetowych.
Kolejną rzeczą, która również dotyczy pozycjonowania, jednak jego drugiego obszaru jest offsite SEO. W tym aspekcie, można powiedzieć, że branża na nowo odkryła, że prawdziwą korzyść dają tylko linki z wartościowych źródeł, czyli takich, które są merytoryczne i tematycznie powiązane z linkowaną witryną. Wspomniane elementy już od dawna były znane i zauważane przez specjalistów SEO, lecz niejednokrotnie zwyczajnie lekceważone. Obecnie wygląda na to, ze sytuacja powoli się zmienia.
Nowością natomiast, o której warto wspomnieć jest tu zajmowanie coraz wyższej pozycji w SERP przez Youtube.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed SEM/SEO w 2021 roku
Do trzech najważniejszych wyzwań stojących przed SEM/SEO w 2021 roku niewątpliwie zaliczyć można: pracę w kategoriach SEO i UX (SXO), pracę w kierunku zwiększania szybkości witryn oraz pracę nad automatyzacją kampanii SEMowych, tak, aby specjaliści Google Ads mogli skoncentrować się w pracy nad strategią. Warto jednak zaznaczyć, że kluczową kwestią stanie się jeszcze lepsze zrozumienie użytkowników – po to, by jak najlepiej zaprojektować działania w oparciu o customer journey i touchpointy oraz kreować bardziej przekonujące komunikaty reklamowe.
W tym miejscu, warto przywołać jeszcze dwa ważne wydarzenia tego roku: zapowiedź polityki no-cookies w przeglądarkach oraz wprowadzony w sierpniu nowy typ kontenera – Server-side tagging – w Google Tag Manager, który działa po stronie serwera Google Cloud Platform. Wśród zalet takiego rozwiązania znajdziemy przede wszystkim szybkość działania, strona ładuje się znacznie szybciej dzięki mniejszej ilości zewnętrznych połączeń generowanych przez różne skrypty narzędzi marketingowych oraz obejście problemu third party cookies.
Ponadto można się spodziewać, że Google z czasem będzie ukrywał coraz większe ilości danych oraz w jeszcze większym stopniu swoje działania oprze na uczeniu maszynowym.
Więcej na NowyMarketing.pl
Public relations
W aspekcie PR również wypowiedział się Wojciech Szymański, prezes zarządu, Ideo Force.
Rok 2020 w pewien sposób był niesamowity. Przyniósł ze sobą mnóstwo epizodów, których nikt się nie spodziewał. Oczywiście, ilość złych wydarzeń była dla wszystkich ciężarem. Pandemia, nazywana również czarnym łabędziem (black swan event) była zaskoczeniem nawet dla największych pesymistów. Każde wydarzenie ma jednak dwie strony, spróbujmy zobaczyć również tutaj na tym zachmurzonym niebie jasną gwiazdę. Osobiście odnajduję dwie takie gwiazdy – przyspieszony proces transformacji cyfrowej oraz zjednoczenie firm i instytucji na rzecz pomocy dla medyków oraz najbardziej dotkniętych przez pandemię branż.
Jeśli chodzi o transformację cyfrową, jestem przekonany, że dzięki pandemii osiągnęliśmy poziom, na którym bez tego znaleźlibyśmy się najwcześniej za 5 lat. Taki nagły rozwój pociągnął za sobą kolejne zmiany. Pojawiło się wiele nowych trendów, co więcej duża część z tych, które już wcześniej istniały, przybrały na sile. Można tu wymienić między innymi:
- Szybszy rozwój i udział sztucznej inteligencji (SI) w kampaniach digitalowych – zarówno w obszarze business intelligence, jak i reklamie w modelu programmatic.
- Częstsze stosowanie internetowych botów do komunikacji, a także ich udoskonalanie (rozumienie kontekstowe).
- Rozwój marketingu konwersacyjnego – jeśli chodzi o B2C mowa tu o social selling, w przypadku zaś B2B będzie to account based marketing. Całość oparta o BIG DATA oraz wspomniane już boty. Klienci obecnie oczekują natychmiastowego kontaktu, jednak nadal trudno im rozmawiać z maszynami. Wyzwaniem jest zautomatyzowanie procesów komunikacji w taki sposób, aby prowadzić naturalny dialog w czasie rzeczywistym.
- Personalizacja – zarówno reklam oraz komunikatów, które otrzymują klienci, jak i przygotowywanych do nich ofert. W przypadku drugiej opcji doskonałym przykładem są systemy Netfliksa i Amazona, których zadaniem jest przygotowywanie spersonalizowanych rekomendacji.
- Większe znaczenie wideo, podcastów czy transmisji na żywo jak narzędzi komunikacyjno-marketingowych. A jeśli mowa o transmisjach na żywo nie chodzi tu jedynie o tzw. live streaming, ale również komunikację 1:1.
- Rosnąca wartość influence marketingu – influencerów nie tylko będzie więcej, ale również to co przekazują na swoich kanałach będzie miało coraz większe znaczenie.
- Jeszcze większa ilość interaktywnych treści. Nadchodzący rok wręcz nakazuje nam przejście z tradycyjnych zawartości tekstowych do przyciągających uwagę i robiących wrażenie dynamicznych i angażujących treści.
- Zacieranie granicy pomiędzy działaniami online i offline (strategia omnichannel).
Nie można tu zapomnieć o niesamowitym rozwój e-commerce’u – na każdej z płaszczyzn czy to tradycyjnej, marketplace’owej czy w zakresie platform społecznościowych. Do tego dodać należy również większe możliwości marketingowe w kanałach, które wcześniej były w ogóle niedostępne.
Pojawiające się trendy przynoszą nie tylko nowe możliwości, ale i pewne zagrożenia – przede wszystkim wymagać będzie to nauki pojawiających się kanałów i miejsc (i dotyczy to szczególnie nas – PR’owców i maretingowców). Naszym zadaniem będzie opracowanie nowych KPI’iów i systemów, które pomogą w zarządzaniu komunikacją w tych nowych środowiskach. Jak to jednak już zwykle bywa, jedne firmy sobie z tym poradzą, inne nie podołają wyzwaniu i upadną. Na miejscach tych drugich pojawią się zaś nowe, dla których panująca sytuacja nie będzie już niczym nowym. Uważam, że, aby utrzymać się marki będą musiały przede wszystkich przedefiniować swoje cele oraz ponownie określić customer journey i odnaleźć touchpointy.
Jeśli zaś chodzi o drugą sprawę, czyli działalność dobroczynną firm i innych instytucji, z całym przekonaniem mogę rzec, że od marca do teraz trwa jedna wielka akcja pomocy. Przykładem mogą być tu dostarczane do szpitali posiłki, które nie tylko wspomagają medyków w ich pracy, ale i wspierają restauracje. Początkiem pandemii Internet zalała ogromna fala różnych działań charytatywnych, które były okazją nie tylko do pomocy, ale szansą dla PR’owców na przedstawienie pracodawców w dobrym świetle.
Kończąc chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na stojące przed wewnętrznym PR/em czy też tzw. miękkimi kadrami olbrzymie zadanie – zapewnienie dobrostanu oraz opieka nad pracownikami jest teraz jeszcze bardziej potrzebna i uzasadniona.
Więcej na NowyMarketing.pl
Social Media
Przegląd branży social media przedstawia Adrianna Staniszewska, e-marketing specialist w Ideo Force.
Wydarzenie roku
Bez dwóch zdań największym „wydarzeniem” 2020 roku stał się COVID. Można powiedzieć, że wywrócił do góry nogami naszą codzienność, cześć rzeczy odmienił, a część wprowadził – obserwujemy m.in. nowe tendencje w komunikacji zarówno jeśli chodzi o kontakty międzyludzkie, jak i te na linii marka-klient. Włączając serwisy społecznościowe możemy również dostrzec wydanie przez studio CD Projekt gry „Cyberpunk 2077” i wiążące się z tym RTMy. Przekładana kilka razy premiera wywołała falę irytacji i spory odzew internautów, jak i różnych marek. Duży rozgłos wokół wydarzenia świetnie (jak zawsze) wykorzystali w social media m.in. IKEA, Bank Pekao, Decathlon oraz wiele innych. Bez wątpienia „Cyberpunk 2077” sprawił, że social media zawrzały!
Rozczarowanie / kryzys roku
Natłok wydarzeń budzących duże zainteresowanie na całym świecie stał się iskrą do pomnażania tzw. fake newsów i clickbaitów. Pandemia budziła przerażenie, ale i ciekawość ludzi, dlatego szukali oni informacji odnośnie nowych wydarzeń w sieci. Znaleźli się jednak tacy, którzy postanowili wykorzystać całą sytuację i zagrać na emocjach Internautów. Zauważyć można było wzrost kliknięć w materiały pochodzące z niepotwierdzonych i mało wiarygodnych źródeł, które niejednokrotnie przedstawiały zmanipulowane czy też wprowadzające w błąd informacje. W tej kategorii dodałabym również dość marne próby zaistnienia w social mediach polityków oraz udział w akcjach takich jak chociażby #Hot16Challenge2.
Trend roku
Social media w 2020 roku były przepełnione treściami o charakterze informacyjnym i naukowym oraz przejawiającym troskę i zainteresowanie drugim człowiekiem. Na duże brawa zapracował sobie profil KiKŚ (Konflikty i katastrofy światowe). Co prawda, istnieje on w sieci już od 2013 roku, a jednak to teraz, dzięki zamieszczaniu informacji o aktualnej sytuacji pandemicznej w Polsce i na świecie, poznała go większość osób. Profil na Instagramie w ciągu ostatniego roku (w czasie pandemii) odnotował wzrost obserwatorów aż o ponad 100 proc. Nie zostaje nic tylko pogratulować, świetna robota!
Jak pandemia wpłynęła na branżę?
Wpływ pandemii na funkcjonowanie wielu firm jest bezsprzeczny. Branże, które miały ku temu możliwości weszły w cyfrowy świat i na nim skupiły swoją uwagę. Aby zwiększyć swoją rozpoznawalność w sieci wzmocniono również działania w social mediach. Skupiały się one głównie na kampaniach społecznych, które cechowały się troską, pomocą i odpowiedzialnością. Popularnością cieszyły się hashtagi #zostanwdomu oraz #homeoffice, które to zaangażowały wiele znanych i mniej znanych marek do udostępniania postów ze swoich domowych zaciszy. Powstawało wiele inicjatyw w szczytnych celu tak jak np. różne wyzwania, których zamysłem było wsparcie ośrodków medycznych, pomoc w postaci oferowania posiłków czy też środków ochrony osobistej np. maseczki, rękawiczki i tym podobne. Kluczowym czynnikiem w komunikacji w social media były przede wszystkim emocje drugiego człowieka.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
- Zgranie praktyk marketingowych i handlowych tak, aby nie były one zbyt nachalne i zachodziły w wyrafinowany sposób zawsze było trudnym do zrealizowania zadaniem. Nowy 2021 rok niestety go nie ułatwi, a wręcz może sprawić, że będzie ono jeszcze trudniejsze. Społeczeństwo oczekuje ciągłego kontaktu, rozmowy oraz zaangażowania. Działania handlowe są tutaj sprawą drugorzędną. Wyzwaniem będzie pogodzenie obu tych aspektów, ale również i pokazanie użytkownikom Social Media otwartości marki oraz pobudzenie ich do aktywności. Co więcej, wszystko musi odbywać się jak najbardziej naturalnie.
- W 2021 roku nawet jeśli sytuacja ulegnie poprawie i COVID zmniejszy swoją moc, a my przynajmniej częściowo wrócimy do „starej” rzeczywistości pewne nawyki tego okresu pozostaną wśród ludzi. Myślę, że takimi tendencjami będzie przede wszystkim unikanie przebywania w zatłoczonych miejscach, sterylność pomieszczeń i ogólna higiena, ale także przyzwyczajenie do bycia online i np. zakupów przez Internet. W tym aspekcie uważam, że ważnym jest, aby zadbać o zachowanie ogólnego bezpieczeństwa i sprostanie nałożonym przez wymagania rządu, ale także o swoich klientów oraz utrzymanie ustalonych celów sprzedażowych.
- Przedsiębiorstwa będą chciały skonfrontować się ze konsekwencjami globalnej recesji. Przejawiać się to będzie m.in. podejmowaniem bardziej intensywnych działań marketingowych. Biorąc pod uwagę to, że klienci oczekują sprawnej i ciągłej komunikacji z marką, jej obecność w social media będzie obowiązkowa. Dużym wyzwaniem okaże się tu z pewnością wyprzedzenie konkurencji oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom i problemom klientów.
Więcej na WirtualneMedia.pl