-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Świat wstrzymał swój oddech wraz z wybuchem pandemii, która spowodowała, że w głowie każdego z nas pojawiło się pytanie: Jaka będzie nowa rzeczywistość? Zaledwie w 3 miesiące lokalna infekcja przerodziła się w pandemię, obejmując 210 państw. Kursy akcji na giełdzie nagle spadły, inwestycje zostały wstrzymane, bezrobocie wzrosło, a prognozy były pesymistyczne. Wtedy globalny rynek zaczął się przystosowywać. Zmieniły się modele biznesowe, a technologie i cyfryzacja nabrały nowego znaczenia.
Czy adaptacja przebiega pomyślnie? Jakie piętno COVID-19 odcisnął na różnych branżach? Przedstawiamy wybrane statystki na podstawie raportu Global Economy Compass 2020 od Statista.
Z jednej strony ogromne straty, z drugiej spore wzrosty
Wiele branż wraz z początkiem pandemii odczuło poważny spadek w przychodach, niezależnie od rodzaju i obszaru działalności. Jak widać sytuacja start-upów działających na rynku cyfrowym była nieco lepsza, od branż funkcjonujących w modelu tradycyjnym.
Z powodu pandemii i lockdownu pracę na świecie straciły miliony osób. Od stycznia 2020 r. do czerwca 2020 r. bezrobocie najmocniej wzrosło w Kolumbii - o 10%, w USA o 7%, a w Kanadzie o 6%.
W Europie bezrobocie spowodowane COVID-19 najbardziej dotknęło branże: obsługa klienta i sprzedaż, gastronomiczną oraz budowlaną.
Globalne instytucje przewidują, że 2020 r. będzie gorszy pod kątem sytuacji ekonomicznej, od kryzysowego finansowo roku 2009.
Mniejsza mobilność i mniej okazji do podróży oraz większe użycie mediów i technologii. COVID-19 wpłynął na wiele branż, w większości z nich powodując kryzys (np. turystyka i podróże, usługi mobilne) jednak są również i takie, które odczuły pozytywny wpływ lockdownu (np. e-commerce, cyfrowe media).
Amazon, Netflix oraz Microsoft od stycznia do września 2020 r. notowały wzrost kursów akcji. Z kolei Apple, Alphabet i Facebook po kilkunastoprocentowym spadku w marcu 2020 r., w kolejnych miesiącach notowały wzrosty.
Oto jak przedstawia się sytuacja kluczowych graczy na rynku cyfrowym w czasach COVID-19, w porównaniu do 31 grudnia 2019 r.
Marki, takie jak Uber, Airbnb czy Booking doświadczyły poważnego kryzysu. W pierwszym kwartale 2020 r. Airbnb miało o 95% mniej rezerwacji, w porównaniu do ubiegłego roku. W drugim kwartale 2020 r. Uber zanotował spadek rezerwacji przejazdów o 73%, natomiast na Booking.com było o 91% mniej rezerwacji niż w poprzednim roku, w podobnym czasie.
Nie wszystkie branże są "skazane na upadek". Wiele z nich zmierzyło się z kryzysem, wdrażając skuteczne pomysły. Dania na wynos, kursy, szkolenia i treningi online – to tylko jedne z wielu przykładów na to, że digitalizacja może uratować wiele biznesów.
Poniżej przykład 2 najbardziej znanych platform szkoleniowych, które zanotowały ogromny wzrost zainteresowania usługami online na całym świecie:
Konsumpcja mediów w domu wzrosła o 44%. 70% społeczeństwa spędza więcej czasu na telefonach komórkowych, przy czym z laptopa korzysta 40% więcej.
Ruch w Internecie na poszczególnych stronach wzrósł o 80%, z czego największe zwrosty zanotowały strony supermarketów, mediów, telekomunikacji oraz na strony typu marketplace. Wiele branż online niestety też odnotowało spadek zainteresowania, jak np. kosmetyki, moda, turystyka czy szeroko pojęta rozrywka. Większość konsumentów skupiła swoją uwagę na najpotrzebniejszych produktach.
Zmieniła się również konsumpcja treści pod kątem używanych kanałów:
Newsy (otrzymywane z różnych źródeł, w tym najwięcej z hasztagów z social mediów) stanowią największy procent kanału, za pomocą którego użytkownicy pozyskują informacje. Zaraz za nimi plasują się usługi streamingowe oraz na równi: TV, massengery oraz social media.
Praca zdalna w wybranych państwach i towarzyszące jej trendy
Większość badanych pracowników w USA przyznaje, że pracuje zdalnie z domu (80%).
Google odnotowało wysokie zainteresowanie wyrażeniami związanymi z pracą zdalną i wpisywanymi do wyszukiwarki, jak np. „Best computer monitor”, „Best webcam”. Z uwagi na fakt, że większość zatrudnionych przeszła na tryb zdalny, wzrosło zapotrzebowanie na sprzęt komputerowy oraz na urządzenia, poprawiające komfort i profesjonalizm pracy.
Praca zdalna jest w wielu firmach decyzją pracownika, gdyż polityka firmy zezwala na wybór. Jest to model hybrydowy – część pracowników pracuje z domu, część z biura. Istnieją jednak też takie organizacje, które nie mogą pozwolić sobie na pracę z domu (np. przedsiębiorstwa produkcyjne) oraz i takie, które funkcjonują w całości zdalnie.
Największe zapotrzebowanie na różnego rodzaju narzędzia i systemy pojawia się w biznesie, a w szczególności dotyczy takich obszarów jak: wideokonferencje, komunikacja i współpraca, bezpieczeństwo i e-learning.
Największą popularnością w USA z tego typu rozwiązań cieszy się aplikacja Zoom (36%), a zaraz po niej znajduje się MS Teams (19%) oraz Skype (17%).
Zmiany w e-commerce i w zachowaniach zakupowych konsumentów
W ostatniej dekadzie branża e-commerce ewoluowała z prostych koncepcji sklepowych do zaawansowanych ekosystemów, wykorzystujących multirozwiązania. Obecnie największymi graczami na rynku amerykańskim są Amazon, Walmart oraz Apple, z kolei w Chinach największy sukces odnoszą Alibaba Group, JD oraz Tencent. Ich strategie, nowe technologie i innowacje w CX (Customer Experience), w tym dbałość o satysfakcję klienta (customer journey), przyciągają miliony użytkowników i budują przewagę na globalnym rynku. Realizowanie zamówienia na określoną godzinę lub tego samego dnia, przesyłki ze szczególnymi produktami (np. lekami) dostarczane przez drony, to tylko kilka przykładów optymalizacji i automatyzacji obszaru logistyki.
Warto tu również wspomnieć o mobile eCommerce, który również rozwija się w zawrotnym tempie. Możliwości w tworzeniu mobile-friendly interfejsów stron, czy osobnych aplikacji zakupowych jest naprawdę wiele. Dodajmy do tego jeszcze potencjał sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości oraz voice eCommerce. Taki zestaw gwarantuje użytkownikom ogromny komfort oraz nieznane wcześniej emocje związane z zakupem.
Z powodu COVID-19 globalny e-commerce prawdopodobnie urośnie o kolejne 10% w 2020 r.
Moda online to branża, która plasuje się na pierwszym miejscu wśród najbardziej dochodowych w 2020 r. Największe zainteresowanie zdobyły produkty z kategorii „odzież”, a zaraz po niej znajdują się artykuły elektroniczne, należące do branży, która ogółem pod względem uzyskanych dochodów zajmuje trzecie miejsce. Zabawki oraz produkty z kategorii hobby i DIY cieszyły się również sporym zainteresowaniem i jako branża sytuują się na drugim miejscu.
Chiny pozostają numerem jeden w kategorii globalnego e-commerce. Dochód za 2020 r. prawdopodobnie wzrośnie o 30% w porównaniu do ubiegłego roku. Zaraz za nimi znajdują się Stany Zjednoczone również z wysokim wynikiem, które szacują 20% wzrost dochodów. Na podobnym poziomie 18-19% utrzymują się Japonia, Wielka Brytania oraz Niemcy.
Na podstawie dochodów w 2019 r., w kategorii sklepów online wygrywa Amazon w USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Zmieniły się zachowania zakupowe klientów – przenieśli się ze strefy offline do online praktycznie we wszystkich segmentach e-commerce.Najchętniej robią zakupy korzystając ze swoich smartfonów.
Drugim urządzeniem, z którego korzystają podczas zakupów w internecie jest komputer, jednak niewiele mniej za nim znajduje się tablet, a w przypadku Wielkiej Brytanii, jest nawet częściej wybierany od komputera. Widoczna wyraźnie koncepcja mobile first zyskuje coraz więcej zwolenników, pozostawiając daleko w tyle pozostałe urządzenia.
28% konsumentów z USA chciałoby cały czas dokonywać płatności ze swoich telefonów komórkowych, z czego najpopularniejszą metodą jest ApplePay oraz GooglePay.
Książki, filmy, myzyka, gry oraz elektronika – to najczęściej zarówno wyszukiwane, jak i kupowane online produkty. Wielu internautów ogląda ofertę w internecie, następnie kupuje produkty stacjonarnie (efekt ROPO - Research Online, Purchase Offline), do takich artykułów tutaj należą: buty, kosmetyki, meble, produkty zdrowotne, akcesoria dla zwierząt, urządzenia domowe.
Cyfrowe technologie na prowadzeniu
Trendy technologiczne, które wzrosły w wyniku wybuchu COVID-19 prezentują się następująco:
Na pierwszym miejscu znajdują się rozwiązania wdrażane z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego, a zaraz pod nimi występują technologie chmurowe oraz narzędzia i systemy automatyzujące procesy. Dość wysoko utrzymuje się sztuczna inteligencja oraz standard sieci komórkowej 5G.
Kluczowi gracze w dostarczaniu rozwiązań chmurowych to: Amazon, Microsoft, Alphabet/Google, Alibaba.
Udział chmur hybrydowych (połączenie infrastruktury lokalnej lub chmury prywatnej z chmurą publiczną) na rynku urośnie najprawdopodobniej o 87% w 2020 r.
Cyfrowa reklama z Google na czele
Reklama cyfrowa rozwija się w zawrotnym tempie i przewiduje się, że z każdym kolejnym rokiem jej dochody będą wzrastać. Największy udział w nich ma reklama zamieszczana w wyszukiwarkach, a zaraz potem próbuje ją dogonić reklama w social mediach, jednak różnica jest wciąż spora.
Numerem jeden pod względem uzyskiwanych przychodów z reklam jest USA, jednak w tym roku wzrost był stosunkowo mały i wyniósł 5%, gdzie w Chinach był on 2 razy większy.
Poza Chinami, Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką internetową.
Wydatki na reklamę cyfrową pozostawiają w tyle wydatki na reklamę w TV.
Prawie 60% badanych używa ad-blockera, by uniknąć nieznośnych i natrętnych reklam.
Sprzęt i usługi IT na minusie, chmury na dużym plusie
Największy udział w dochodach w kategorii sprzęt komputerowy mają telefony komórkowe i z prognoz wynika, że do 2025 r. tendencja będzie wzrostowa.
Poprzez COVID-19 rynek sprzętu komputerowego skurczył się – najbardziej w USA, bo o 13%.
Podobna sytuacja kształtuje się, jeśli chodzi o rynek oprogramowań i systemów oraz usług IT. Tutaj spadek dochodu był mniej drastyczny, jak w przypadku sprzętu komputerowego, a jedynie Chiny w obu kategoriach odnotowały przyrost.
Z kolei usługi chmurowe cieszyły się dużą popularnością, osiągając kilkudziesięcioprocentowe wzrosty w dochodach. Dominującymi graczami na świecie są: Amazon Web Services, Alibaba Cloud, IBM, Microsoft Azure, Google Cloud.
Podsumowując
Wyniki badań przeprowadzonych przez Statista dają jasny obraz kierunku, w którym powinny podążać firmy, by nie tylko ratować swoje biznesy, ale także wpływać na ich rozwój. Digitalizacja i technologie, które tchnęły życie w wiele podupadających branż, są wskazówkami do odnalezienia się w nowej rzeczywistości – trwającej pandemii, a już miejmy nadzieję, że niedługo – w postcovidowej.
Warto obserwować zmiany, niekiedy diametralne, jakie zaszły w zaledwie niecały rok, gdyż będą one miały długotrwały wpływ na globalny rynek ekonomiczny i biznesowy.