-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Media społecznościowe bez wątpienia mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Ich siła i oddziaływanie przybierają na sile z roku na rok, co potwierdzają najnowsze statystyki. Rok 2016 Facebook zamknął z wynikiem 1,86 miliarda użytkowników globalnie.
W Polsce, według opublikowanego w grudniu raportu Fanpage Trends wykonanego przez firmę Sotrender, profil na Facebooku ma 15,48 mln użytkowników, z czego 7,48 mln to mężczyźni, a 8 mln – kobiety. Dane pokazują również, że portal ten cieszy się największym zainteresowaniem wśród dwóch grup wiekowych: 19–25 oraz 26–33.
Szansa na dotarcie do potencjalnego odbiorcy
Wśród tych osób znajduje się również znaczący odsetek konsumentów, którzy aktywnie i chętnie dokonują zakupów – nie tylko online. Obecność marki na Facebooku daje możliwość na dotarcie do nich i wpłynięcie na ich decyzje zakupowe. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana kampania w mediach społecznościowych prowadzi nie tylko do wzrostu aktywności fanów, ale również przyczyni się do zwiększenia sprzedaży. Nie należy zapominać o tym, że ok 90% użytkowników Facebooka przegląda go za pośrednictwem aplikacji w swoim smartfonie. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dostosowanie sklepu czy strony internetowej pod urządzenia przenośne. Mobilna wersja witryny lub serwis stworzony w oparciu o technologię RWD czy AMP to obecnie standardy, oczekiwane przez konsumentów. Marka albo się dostosuje i klienci nabędą produkt, albo kupią go u konkurencji. Na polskim rynku coraz większą rolę odgrywa także Instagram. Według najnowszych danych w naszym kraju jest on używany przez 3,4 miliona użytkowników. Nic więc dziwnego, że firmy coraz chętniej wybierają go jako kolejny kanał promocji i komunikacji.
Twój profil jest Twoją wizytówką
Profil firmowy w mediach społecznościowych jest swoistą wizytówką firmy. Warto zatem dbać o jego aktualizowanie i zachęcanie użytkowników do interakcji. Duża aktywność na profilach ma też inny znaczący plus – sprawia, że internauci mają częściej okazję by nawiązać kontakt z marką. Angażujące i unikatowe treści nierzadko są w stanie wzbudzić u konsumenta zainteresowanie danym produktem, co jednocześnie jest jednym z pierwszych kroków na tak zwanej ścieżce zakupowej.
Komunikacja z użytkownikami kluczem do sukcesu
Konsumenci często w poszukiwaniu informacji kierują swoje pierwsze kroki właśnie na profil marki i to tam za pośrednictwem wiadomości prywatnych przesyłają swoje zapytania. Kierowanie klientów do Biura Obsługi czy odsyłanie ich na infolinię jest zdecydowanie najmniej korzystnym rozwiązaniem. Oczekiwana jest szybka i precyzyjna odpowiedź dlatego nawykowo wybierają portal społecznościowy zamiast kontaktu mailowego czy telefonicznego. Osoby zajmujące się firmowym fanpage, chcąc nie chcąc stają się pośrednikiem w kanale klient – sklep. To od nich oczekiwane są nie tylko odpowiedzi na nurtujące pytania, ale także doradztwo i pomoc przy wyborze optymalnego rozwiązania.
Marki często mają wątpliwości jak powinni komunikować się ze swoimi klientami w wiadomościach prywatnych. Jak pokazują liczne badania i analizy, użytkownikami Facebooka są w dużej mierze ludzie młodzi. Dlatego w przypadku jeżeli marka jest kierowana do takich właśnie osób, wówczas nie należy bać się skracania dystansu i zrezygnowania z formy Pani/Pan w korespondencji z klientami.
Grupy docelowe szansą na osiągnięcie wymiernych efektów
Niezaprzeczalną zaletą płatnych kampanii na portalach społecznościowych jest możliwość bardzo dokładnego wskazania grup docelowych. Zbierane o użytkownikach szczegółowe dane są potem wykorzystywane przy tworzeniu płatnych kampanii reklamowych. Wiele firm popełnia błąd i zbyt ogólnie lub niepoprawnie określa intersujące ich grupy docelowe. Prowadzisz studio tatuażu? Wyświetlaj reklamę młodym singlom, którzy mieszkają w Twojej okolicy. Sprzedajesz meble przez Internet? Pomyśl nad skierowaniem postów do młodych małżeństw, które polubiły strony prezentujące pomysły i inspiracje na urządzanie wnętrz. To jedynie dwa krótkie przykłady, jednak opcji kierowania reklam jest zdecydowanie więcej. Kluczem do sukcesu, jak i szansą na zwiększenie końcowego wyniku jest bez wątpienia odpowiednie przeanalizowanie, dostosowanie i zawężenie grupy docelowej.
Rozsądny wybór mediów społecznościowych
Wybór mediów społecznościowych, w których marka będzie obecna jest kwestią bardzo indywidualną i uzależniona jest od wielu czynników. Profil na Instagramie doskonale sprawdzi się u firm zajmujących się sprzedażą odzieży i dodatków. Przeprowadzenie skutecznej kampanii części samochodowych jest tam dużo trudniejsze, choć z pewnością nie jest to niemożliwe.
W procesie wyboru portalu społecznościowego, na którym firma będzie prowadzić swój profil, warto jest na początku dokładnie przeanalizować statystyki serwisu, zwracając uwagę między innymi na dane demograficzne. Na naszym rodzimym rynku od lat liderem jest Facebook, przez co inwestowanie czasu i nakładów finansowych w promocję na innych platformach wydaje się być bezcelowe. W wielu przypadkach może okazać się jednak, że inne platformy będą trafniejszym wyborem. Firmy, których oferta kierowana jest do młodych konsumentów, a produkty są zaprezentowane w atrakcyjny sposób, powinny rozważyć utworzenie profilu np. na Instagramie. Ciekawym przykładem tego jak zróżnicowani są użytkownicy poszczególnych portali jest Twitter, który w Polsce używany jest przede wszystkim przez dziennikarzy i polityków nie cieszy się tak dużą popularnością jak wymienione wcześniej serwisy. Siła i potencjał jaki daje wykorzystanie mediów społecznościowych są coraz częściej doceniane przez wiele polskich marek. Social media traktowane są już nie tylko jako narzędzia wizerunkowe, ale także jako te, o charakterze sprzedażowym, których odpowiednie użycie w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki finansowe firmy.
Autor
Kamil Kardaś, Specjalista e-commerce w Ideo Sp. z o.o.
Publikacja w Gazeta Finansowa, 17-23.02.2017 r. (TYGODNIK NR 07)