-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Kim jest specjalista ds. SEO/SEM? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają jego zarobki? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskami związanymi z SEO/SEM.
Jak zostałeś specjalistą ds. SEO? Jak wyglądają szczeble kariery na tym stanowisku?
Moja przygoda z SEO rozpoczęła już w szkole gimnazjalnej. Doświadczenie zawodowe zacząłem zdobywać podczas studenckiej praktyki w dziale marketingu uczelni na której studiowałem. W późniejszym czasie trafiłem do jednej z agencji marketingowych w Rzeszowie. W chwili obecnej pracuję już 3 lata w największej agencji interaktywnej na Podkarpaciu (jednej z większych w Polsce). Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku kariery zawodowej, miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.
Ścieżka zawodowa wygląda różnie w zależności od firmy, w której się pracuje oraz od indywidulanych predyspozycji. Uogólniając, można jasno wyróżnić 3 szczeble kariery - junior, mid i senior SEO Specialist. Pracę rozpoczyna się od linkowania i pozycjonowania małych projektów, a wraz z rosnącym doświadczeniem zaczynają napływać poważniejsze zadania. Z czasem, przygotowuje się audyty oraz analizy SEO dla klientów. W późniejszym czasie koordynuje się zadania zespołu link builderów i copywriterów. Zawiązuje się coraz bliższa współpraca z kierownikami projektów oraz programistami przy wprowadzaniu zmian w serwisie klienta. Patrząc realnie, drabina kariery w branży SEO nie ma końca. Nawet gdy osiąga się już to, o czym wspomniałem powyżej, to jako Senior Specialist można nadzorować kluczowe projekty oraz szkolić innych. Tym, co sprawia, że rozwój na tym stanowisku nigdy się nie kończy, są także ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek.
Co należy do obowiązków specjalisty ds. SEO?
W zakres obowiązków wchodzi samodzielne prowadzenie oraz pozycjonowanie projektów. Jest to m.in. monitorowanie kondycji witryny, linków do niej prowadzących, planowanie i sprawdzanie zadań link builderów, tworzenie analiz i audytów, proponowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, które zwiększą widoczność serwisu w wyszukiwarkach. Nie bez znaczenia jest również opracowywanie i stałe testowanie nowych pomysłów.
Dodatkowo jest to również consulting SEO oraz prowadzenie szkoleń.
Kogo poszukuje się na to stanowisko? Jakie umiejętności miękkie i twarde są potrzebne?
Poszukiwane są osoby, które niezwykle sprawnie poruszają się w internecie, są kreatywne oraz ciągle mają nowe pomysły. Oczywiście konieczna jest bardzo dobra znajomość SEO i narzędzi wspomagających pracę. Dobrze jeśli kandydaci na to stanowisko znają również podstawy HTML i CSS oraz mogą się pochwalić podstawową wiedzą na temat programowania.
Co jest najciekawsze dla Ciebie w pracy specjalisty ds. SEO?
Dla mnie jest to możliwość pracy przy ciekawych projektach, z dużym budżetem, gdzie ma się do czynienia z dużą konkurencją. Budujące jest, gdy widzi się, jak dzięki podjętym działaniom zwiększa się widoczność i rozpoznawalność strony klienta, rozwój jego marki, jak i sprzedaż produktów. Ma się poczucie, że ta praca ma sens i przynosi wymierne korzyści dla klientów.
Jakie są największe trudności/minusy a jakie plusy tej pracy?
Największą trudnością są często ograniczenia budżetowe konkretnego projektu. I nie mam tu na myśli wysokości danego budżetu, ale jego stopnień dopasowania do potrzeb danej sytuacji. Jeśli chodzi o minusy, to z pewnością spora ilość czasu spędzana przed komputerem. Plusem jest natomiast możliwość pracy przy dużej ilości projektów, z wieloma ludźmi oraz niemal nieograniczona możliwość rozwoju.
Jak kształtują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki na tym stanowisku kształtują się różnie. Wpływa ma na to posiadane doświadczenie, lokalizacja a nawet sama struktury organizacji, w której się pracuje. Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie będzie zestawienie zarobków pozycjonerów na rok 2016 przygotowane przez Silesia SEM.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. SEO?
Warto odwiedzić Linkedin oraz grupy dot. SEO na Facebook. Skarbnicą ofert pracy oczywiście Google oraz serwisy agregujące oferty pracy.
Co poleciłbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. SEO?
Przede wszystkim polecałbym uzbroić się w cierpliwość i nastawić się na ciągły rozwój. O swoich początkach wyżej napisałem: „Dziś śmiało mogę stwierdzić, że to co robiłem na początku miało niewiele wspólnego z dzisiejszym SEO.” Mam świadomość, że dzisiejsze „najskuteczniejsze metody” za kilka lat mogą przestać działać. Niestety każdy w tej branży musi o tym pamiętać.
Autor
Łukasz Suchy, SEO Specialist, Ideo Force
Publikacja w NowyMarketing.pl, 14.04.2017r.