-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Stale rozwijający się sektor e-commerce sprawił, że samo stworzenie serwisu internetowego już nie wystarczy, aby sprzedawać z sukcesami. Chcąc sprostać wymaganiom użytkowników, właściciele e-biznesów coraz częściej konkurują ze sobą m.in. na poziomie funkcjonalności strony, przez co zwiększa się ich grono zadowolonych, lojalnych klientów. Wpływa to z kolei na współczynnik sprzedaży oraz budowanie wizerunku marki. Chcąc zachęcić użytkownika do odwiedzenia sklepu i zatrzymania go, w celu realizacji zakupów, należy wystrzegać się często spotykanych błędów, które zabierają znaczną część konwersji i negatywnie wpływają na pozycjonowanie.
Obowiązek rejestracji
Możliwość założenia konta powinna się pojawić na początku realizacji zakupu. Jeśli oferowany asortyment spełnia oczekiwania klienta, ten rejestrując się może stać się lojalnym – zarejestrowanym klientem, któremu e-sklep przekazując oferty będzie proponował kolejne zakupy.
Pamiętajmy jednaj, że wymuszanie założenia konta podczas próby opłacenia zamówienia sprzyja rezygnacji klienta z zakupów. Możliwość rejestracji powinna odbywać się z poziomu, na którym jest już klient. Zmuszenie go do wyjścia z koszyka w celu założenia konta jest niemal jednoznaczne z wzrostem jego niezadowolenia.
Niektórzy klienci chętnie się rejestrują, a tematyka sklepu i umiejętnie prowadzone kampanie marketingowe sprawią, że będą wracać na kolejne zakupy. Inni, przekonani, że oferowany asortyment nie będzie im przydatny w przyszłości lub zwyczajnie nie chcą podawać swoich danych, są w stanie zrezygnować z zakupów w sklepie, który wymaga od nich rejestracji. Dla tej drugiej grupy warto wprowadzić możliwość zamawiania jako „gość”, dzięki temu sklep nie traci klienta.
Aby sam proces rejestracji nie był rozbudowany warto umieścić w nim tylko istotne informacje. Dodatkowe tj. adres, numer telefonu można dodać przy konfiguracji konta, którą klient może dokonać w dowolnym czasie. Całkowitym uproszczeniem i zoptymalizowaniem jest wprowadzenie logowania za pośrednictwem Facebook.com, Google.com, Apple ID. Klienci często decydują się na to rozwiązanie, ponieważ jest ono szybkie i nie wymaga od nich wypełniania formularzy o danych osobowych.
Brak wyszukiwarki bądź słaby silnik wyszukiwana
Mało kto zdaje jest świadomy tego, że słaby silnik wyszukiwania w znacznym stopniu przyczynia się do spadku sprzedaży. Znaczna część klientów odwiedzając e-sklep w pierwszej kolejności kieruje się do paska wyszukiwarki, który często zawodzi.
Rozbudowa wewnętrznej wyszukiwarki ułatwia zaprezentowanie klientowi danego produktu. Zastosowanie w tym celu kilku rozwiązań zwiększy ruch na stronie, dzięki łatwości wyszukiwania produktu. Jedną z takich funkcjonalności jest obsługa synonimów i błędów we wpisywanych frazach, dzięki temu klient zobaczy przedmioty o zbliżonej tematyce – przez co może zwrócić uwagę na inny produkt niż ten, który zamierzał kupić. Obsługa błędów jest czymś obowiązkowym, użytkownicy często nieświadomie wpisują niepoprawne hasła przez co słaby silnik wyszukiwarki informuje, o braku artykułów tego rodzaju. Taki komunikat w większości przypadków powoduje opuszczenie strony sklepu. Im więcej synonimów dodamy do naszego silnika tym więcej wyników pojawi się klientom tworząc wrażenie dużego wyboru produktów.
Sprawdzającym się rozwiązaniem jest także funkcja autocomplete, który podpowiada użytkownikowi dostępne produkty na postawie tego co wprowadził do paska wyszukiwania. Tego rodzaju działanie, ma za zadanie pokazać klientowi produkt zanim on zdąży napisać jego nazwę, dzięki temu proces zakupowy zostanie przyspieszony – czas jaki potencjalni klienci muszą przeznaczyć na dokonanie zakupu jest kluczowy dla użytkowników mobilnych.
Brak informacji o produkcie
Niepoprawny opis lub jego brak wpływa na zmniejszenie konwersji w sklepie oraz niską pozycję w wynikach wyszukiwarek internetowych. Ważnym wskaźnikiem jest fakt, że brak poprawie opisanych produktów zwiększa ilość zwrotów.
Krótki opis, pozbawiony detali i słów kluczowych zmniejsza szanse na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Zbudowanie tzw. awataru klienta – czyli spisanie idealnych cech nabywcy produktu, które pomogą przygotować dobry opis tego, co sklep oferuje. Podczas tworzenia informacji o produkcie warto skupić się na jego zaletach, klient chce wiedzieć co zyska decydując się na zakup.
Stworzenie unikalnego tekstu będzie sprzyjało pozycjonowaniu strony. Im więcej szczegółów zostanie podane w opisie, tym częściej oferta będzie pojawiała się w wynikach. Rozbudowany opis produktu będzie pomocny dla klienta skłaniając go tym samym do zakupu. Opis produktu stanowi alternatywę zdjęcia, które może nie ładować się u użytkowników ze względu na słabą sieć.
Niepoprawne zdjęcia produktów
Zdjęcia o złej jakości lub niezgodne ze stanem faktycznym obniżają zaufanie do sklepu, a także nie dają możliwości dokładnego obejrzenia produktu. Poprawne zdjęcie prezentujące najważniejsze detale wyeksponuje zalety zwiększając jakość i ilość sprzedaży.
Umieszczanie poprawnych, szczegółowych zdjęć przyczyni się także do designu e-sklepu. Nikt nie lubi kupować czegoś, czego nie widzi. Klienci przy zakupach głównie kierują się wyglądem, dlatego ważne jest, aby produkt został przedstawiony zgodnie z jego rzeczywistymi cechami. Dbając o poprawne przedstawienie asortymentu ilość zwrotów zmniejszy się, a zakupy będą bardziej świadome.
Na pozytywne odebranie produktu składają się dwa elementy, dobry i przekonujący opis oraz przedstawienie wizualne produktu z wyszczególnieniem każdego nawet najmniejszego elementu, który może mieć znaczenie dla klienta. Zabiegiem, który dodatkowo zachęca do zakupu jest przedstawianie produktów jako propozycji wykorzystania zgodnie z ich przeznaczeniem. Takie działanie ma na celu przedstawienie oferty jako bardziej atrakcyjnej, inspirującej i pozwalającej na oszacowanie faktycznych rozmiarów produktu.
Brak brandu sklepu
Proces kształtowania i popularyzacji marki jest ważne dla każdej firmy, która chce wyróżniać się w e-commerce. Brak brandu powoduje, że produkty nie posiadają tożsamości, która nada produktom indywidualny i oryginalny charakter.
Klienci mogą być zadowoleni z naszych produktów, lecz po pewnym czasie mogą zapomnieć, gdzie je kupowali. Dzięki zastosowaniu znaku lub chociaż określonego brandu strony internetowej zwiększy się prawdopodobieństwo zapamiętania e-sklepu przez użytkownika. Rozpoznawalność jest wartością niezwykle istotną, dającą lojalność klientów i przewagę konkurencyjną. Na tą tożsamość składa się identyfikacja wizualna, dobre skojarzenia z marką oraz stroną sklepu.
Z dobrym brandem mamy do czynienia wtedy, kiedy cała strona działa w sposób nienaganny, jest spójna graficznie, zawiera logo oraz drobne komunikaty na wypadek, gdyby użytkownikom nie ładowały się zdjęcia / grafiki.
Kiepska obsługa, brak danych sklepu internetowego, brak maila czy numeru telefonu
Dobrze przedstawione produkty nie wystarczą do nawiązania relacji z użytkownikiem. Do podjęcia decyzji zakupowej klient potrzebuje także informacji związanych z zakupem, w tym informacje o sklepie, jego siedzibie i możliwości kontaktu.
Umieszczenie na stronie zakładki kontaktowej pozwoli potencjalnym klientom lub partnerom skontaktowanie się w celu uzyskania kompletniejszych informacji. Nawiązanie kontaktu z klientem jest drogą do sukcesu. W zależności jak potoczy się rozmowa klient dokona zakupu produktu, którym był zainteresowany, lub kupi produkty, które zostały mu przedstawione na etapie rozmowy indywidualnej.
Brak tych podstawowych informacji na stronie e-sklepu przyczynia się do spadku zaufania i ukończenia procesu zakupowego przez klientów. Otwarte podejście do klientów ma wiele zalet, zaczynając od zachęcenia do powiększenia swojego zamówienia o dodatkowe produkty, kończąc aż na pozyskaniu adresu kontaktowego klienta i przekształcanie go w stałego klienta przez różnego rodzaju kampanie marketingowe.
Brak wersji mobilnej
W wyniku podstępującego rozwoju technologii właściciele e-biznesów mogą zauważyć większy ruch na swoich stronach generowany przez użytkowników mobilnych. Strony internetowe nie posiadające wersji mobilnej lub responsywnej strony nie pomagają w utrzymaniu klienta i zachęceniu go do dokończenia procesu zakupowego.
Od pewnego czasu wyszukiwarka Google zaczęła wywierać nacisk na to, aby strony internetowe były optymalizowane pod urządzeni mobilne. Mobile first to algorytm wyszukiwarki, który premiuje strony internetowe przyjazne użytkownikom mobilnym, umieszczając ich wysoko w rankingu wyszukań do danego zapytania. Użytkownicy mobilni mają odmienne cele w odróżnieniu od tych korzystających z desktopów. Ci pierwsi oczekują szybkiego dostępu do informacji i maksymalnie uproszczonego procesu zakupowego. Możliwość zrobienia zakupów w dowolnym czasie i miejscu sprawia, że pojawia się coraz więcej klientów mobilnych.
Barierą, która zmniejsza ilość sprzedaży jest niedopasowanie funkcjonalności pod obie grupy klientów. Brak dopasowania strony internetowej do urządzeń mobilnych utrudnia zapoznanie się z ofertą, gdyż nie wszystkie informacje wyświetlają się na małym ekranie. Dodatkowo brak zgodności z zasadą mobile first ogranicza nam zasięg dotarcia do potencjalnych klientów.
Złożony proces zakupowy
Pierwsze sekundy po odwiedzeniu sklepu decydują o tym, czy klient dokona zakupu. Złożony proces, mimo że zawiera ważne informacje dla kupującego często jest zbyt długi co w efekcie skutkuje zniechęceniem do kontynuacji zakupów i porzuceniu koszyka.
Ścieżka zakupowa powinna przebiegać szybko i płynnie. Podczas optymalizacji warto pamiętać o zasadzie trzech kliknięć, które mają doprowadzić klienta do finalizacji zakupu. Ilość kroków jest symboliczna, chodzi głównie o zmniejszenie jej do minimum oferując klientowi szybkie i sprawne zakupy. To rozwiązanie ograniczy ilość porzuconych koszyków, które bardzo często wynikają z niecierpliwości i narastającego niezadowolenia z ilości interakcji jakie musi podjąć klient zanim otrzyma pożądany produkt.
Podczas opracowywania procesu zakupowego warto zadbać o intuicyjną nawigację, która dodatkowo będzie przemawiała za tym, aby klient sfinalizował zakup. Sprawna i krótka ścieżka zakupowa oraz optymalizacja nawigacji będzie także ułatwieniem dla klientów mobilnych, których jest coraz więcej.
Brak aktualnych stanów magazynowych
Brak informacji dotyczącej aktualnych stanów magazynowych jest częstym powodem porzucania koszyków. Oferowanie i sprzedaż produktów niedostępnych niekorzystnie wpływają na zaufanie klienta do marki.
Niepoprawnie działający system zarządzania magazynem lub jego całkowity brak bardzo często doprowadzają do sytuacji, w której Klient składa i opłaca zamówienie, które nie może zostać zrealizowane. W takim przypadku środki są zwracane na konto klienta, który może czuć się w pewnym stopniu oszukany i niezadowolony. Sytuacje w których klient nie otrzymuje zamówionego produktu wpływają zniechęcająco do dokonywania kolejnych prób i prowadzą do utraty klientów.
Czytelna informacja o stanie magazynowym przed dodaniem produktu do koszyka zapobiegnie złym doświadczeniom klienta, ograniczy ilość porzuconych koszyków i umożliwi nawiązanie relacji z potencjalnym klientem za pośrednictwem Call to Action (CTA). W takiej sytuacji rolą przycisku CTA jest zachęcenie użytkownika do pozostawienia maila, na którego zostanie wysłane powiadomienie o ponownej dostępności produktu. Dzięki takiemu działaniu można rozwijać relacje i pozyskiwać nowych subskrybentów.
Brak poprawnej informacji o czasie realizacji zamówienia
Komunikacja sklep – klient jest bardzo ważna dla przedłużenia relacji i przekształcenia użytkownika w stałego klienta. Sklepy bardzo często pomijają istotne dla klienta szczegóły zmieniając ich nastawienie do marki, poprzez podawanie niepoprawnych informacje (lub niepodawanie żadnych) o czasie realizacji zamówienia.
Użytkownicy decydując się na zakup chcą wiedzieć, kiedy otrzymają swoje zamówienie. Ta informacja jest dla nich ważna ze względów logistycznych i dopasowania dostawy do swoich planów. Może chodzić o zakupy potrzebne na zaplanowany wyjazd lub prezent okolicznościowy. Większość sklepów informacje podaje dopiero w koszyku i jest to czas dostawy zależny od wybranej przez klienta firmy kurierskiej. Pomijany jest czas przeznaczony na skompletowanie i wysłanie zamówienia.
Przekazanie niepoprawnych informacji może wpływać negatywnie na opinię klienta, jego zaufanie zniechęcając do ponownych zakupów. W skrajnych przypadkach wydłużony czas sprawia, iż klient prosi o anulowanie zamówienia i zwrot poniesionych kosztów. Podanie prawdziwych informacji oraz komunikowanie się z klientem na każdym etapie od przyjęcia zamówienia, aż po jego wysyłkę zwiększa zaufanie i buduje wizerunek marki, dzięki czemu sklep może liczyć na pozytywną opinię i ponowne transakcje.
Zbyt długi czas ładowania / przeładowania koszyka
Czas jaki użytkownik musi przeznaczyć na całą ścieżkę zakupową decyduje o tym, czy ta droga zakończy się finalizacją transakcji. Szybkość witryny a w tym poszczególnych działań na stronie wpływa na konwersję, porzucenia koszyka, a tym samym na wielkość przychodów.
Podczas projektowania szaty graficznej strony e-sklepu warto zwrócić uwagę na elementy, które potencjalnie mogą wydłużać czas ładowania strony. Będą to wszelkiego rodzaju materiały wizualne oraz pliki w dużych rozmiarach. Wzbogacenie strony o Live Chat również wpłynie na zwolnienie jej ładowania – należy mieć to na uwadze podczas dodawania wielu elementów obciążających stronę.
W przypadku użytkowników desktopowych może to mieć mniejsze znaczenie, ale w przypadku użytkowników mobilnych czas jest kluczowym czynnikiem wpływającym na zakupy. Wolne ładowanie witryny na etapie przeglądania oferty, a przede wszystkim tuż przed finalizacją może przyczynić się do rezygnacji w wyniku frustracji długością czasu jaki klient musi poświęcić na zakup oraz obawą przed niepowodzeniem transakcji. Nawet kilkusekundowe opóźnienia mogą negatywnie wpływać na konwersję zwłaszcza wśród użytkowników mobilnych, którzy są nastawieni na szybki dostęp do informacji i możliwość szybkiego dokonania transakcji. Regularna optymalizacja strony sklepu pod kątem szybkości pomoże zapobiec utracie klientów.
Ukryte koszty
Ukryte koszty, to te które są pomijane i dotyczą dostawy lub opłat związanych ze zwrotem zamówienia. Te informacje najczęściej pojawiają się w ostatnim kroku procesu zakupowego – przy podsumowaniu i wyborze sposobu płatności.
Ukrywanie dodatkowych opłat związanych z dodatkowym opakowaniem, dostawą lub kosztami za zwroty przyczynia się do spadku konwersji i zwiększeniu porzuconych koszyków. Przedstawianie tych opłat dopiero w końcowej fazie składania zamówienia jest obarczone sporym ryzykiem wzbudzenia w klientach frustracji i zniechęcenia.
Aby nie tracić klientów przez niekompletne informacje warto na samym początku przedstawić wszystkie koszty, z jakimi trzeba się liczyć dokonując zakupu. Takie działanie sprawi, że klient kompletując swoje zamówienie będzie świadomy jakie opłaty są z tym związane. Świadomość całkowitego kosztu zmniejsza ilość przerwania procesu zakupowego i pozytywnie wpływa na poziom sprzedaży.
Brak obsługi płatności elektronicznych
Klienci oczekują możliwości wyboru jednej z kilku popularnych płatności elektronicznych, ponieważ każdy bank i klient preferuje inną metodę ze względu na szybkość lub bezpieczeństwo. Zbyt skomplikowany proces płatności lub brak wystarczającej liczby metod płatności przyczyniają się do rezygnacji z zakupów. Płatności elektronicznie są jednym z najpopularniejszych sposobów opłacania zamówień w sklepach internetowych.
Umożliwienie wybrania jednej z wielu popularnych metod pozwala na zwiększenie zadowolenia klientów oraz sprawnie doprowadzi do zakończenia transakcji. Podczas zakupów w e-sklepach klienci przywiązują wagę do szybkości i wygodny płatności, a także do bezpieczeństwo, które gwarantuje zaufane środowisko bankowości mobilnej. W ostatnim czasie najpopularniejszą metodą stała się płatność BLIK, dzięki niej klient nie musi zostawiać w sieci żadnych danych, których podawanie mógłby uznać za niebezpieczne.
Podczas projektowania strony sklepu internetowego, poza prezentacją oferty warto zadbać także o najlepsze rozwiązania związane z finalizacją transakcji. Sprostanie oczekiwaniom klientów jest kluczowe dla pomyślnego przebiegu płatności.
Brak łatwo dostępnej obsługi klienta
Klienci preferują nawiązywanie kontaktu z firmą, aby poznać szczegółową ofertę, zmodyfikowania opłaconego już zamówienia lub w celach logistycznych. Coraz częściej klienci szukają kontaktu za pośrednictwem portali społecznościowych.
Odpowiedz firmy na kontakt klienta nie powinien trwać dłużej niż 5 minut. Wraz z wzrostem czasu prawdopodobieństwo rezygnacji z zakupu rośnie. Większość klientów e-commerce dokonuje zakupu za pośrednictwem urządzenia mobilnego, a więc liczy się szybkość i łatwość realizacji zakupu. Zakupy w e-sklepach są impulsywne, więc każda sekunda działa na niekorzyść firmy.
Bezpośredni kontakt z klientem to szansa dla firmy na budowanie pozytywnej relacji z marką poprzez pomoc, pozytywne podejście lub propozycję innych produktów. Odczucia jakie towarzyszą klientowi podczas całej ścieżki zakupowej będą wpływać na jego opinie o marce i mogą być decydujące podczas wyboru sklepu przy kolejnych zakupach. Dlatego tak ważne jest, aby klient czuł się zaopiekowany na każdym etapie procesu zakupowego.
Napisz do nas. Przeanalizujemy potrzeby Twojego biznesu i podpowiemy rozwiązania, które skutecznie pomogą w jego rozwoju.
Brak uregulowanej polityki reklamacji i zwrotów
Reklamacje lub zwrotu wśród klientów postrzegane są jako niemiłe doświadczenia związane z odsyłaniem produktu, oczekiwaniem na zwrot kosztów, a przy tym wypełnianie wielu formularzy. Wszystkie podjęte ze strony klienta kroki nie dają jednoznacznej odpowiedzi w jaki sposób reklamacja zostanie rozpatrzona.
Warto też wspomnieć, że długie formularze działają zniechęcająco i większość klientów poza negatywną opinią nie decyduje się na dokonanie zwrotu lub reklamacji.
Najpopularniejszymi rozwiązaniami reklamacji jest zwrot środków, wymiana towaru na nowy lub naprawa. Czas możliwości zwrotu towaru często jest ustalany odgórnie dla wszystkich sklepów, jednak dodatkowe poinformowanie o tym nie zaszkodzi. Odpowiednio dobrana strategia firmy pozwoli na wykorzystanie niemiłych doświadczeń klientów w celu poprawy jakości sprzedaży oraz pozyskania kontaktu i budowaniu nowej relacji.
Brak odpowiedniej obsługi klienta oraz brak optymalizacji zwrotów i reklamacji może wpłynąć na przeniesienie się klienta do konkurencyjnej firmy. Optymalizacja całego procesu reklamacji i zwrotów zapobiegnie utracie klienta. W przypadku reklamacji dobrą praktyką będzie przedstawienie klientowi wyboru z jakich działań będzie zadowolony, naprawy, wymiany czy zwrotu gotówki. Otwarte podejście może prawić, że klient będzie chętnie kupował nawet te produkty, których nie jest pewien, mając wiedzę na temat prostego procesu reklamacji lub zwrotu.
Regulamin sklepu internetowego
Posiadanie regulaminu sklepu internetowego jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy sprzedającego swoje produkty lub usługi drogą elektroniczną. Część właścicieli e-biznesów nie poświęca uwagi na stworzenie własnego regulaminu we współpracy z prawnikiem tworząc własny lub korzystając z wykorzystywanego w innych serwisach.
Internauci są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków, a nawet coraz częściej szczegółowo zapoznają się z regulaminami sklepu. Jeśli takowy regulamin nie zawiera podstawowych zapisów lub jest użytkownikowi znany z innego sklepu może skutkować utratą klienta. W takiej sytuacji klient może wybrać konkurencyjny sklep lub marketplace, który ma jasno określone zasady, a jego rozpoznawalność i dodatkowa funkcja jaką jest „ochrona kupującego” wzbudza większe zaufanie.
Dobrze skonstruowany i czytelny regulamin jest kluczem do budowy zaufania wśród klientów i stanowi przy tym wzorzec umowy zawieranej między klientem a firmą. Zawarcie w regulaminie wszystkich istotnych informacji dotyczących praw i obowiązków kupującego oraz sprzedawcy zapewni obu stronom pewność wywiązania się z określonych zadań.
Brak walidacji
Wiele użytkowników rezygnuje z wypełniania długich formularzy porzucając zakupy lub wprowadza błędne informacje co stanowi utrudnienie dla sprzedawcy w późniejszym etapie współpracy. Pojawienie się drobnych błędów może wpłynąć na utratę kontaktu z klientem – jeśli niepoprawnie wpisze adres e-mail lub kiedy numer telefonu będzie zawierać nieodpowiednią ilość cyfr.
Podczas projektowania e-sklepu warto zwrócić uwagę na budowę i działanie formularzy. Użytkownicy nie lubią ich wypełniać, gdyż zajmują sporo czasu, warto zoptymalizować je tak, aby wypełnienie nie było uciążliwe. W każdym formularzu może wkraść się błąd, którego użytkownik nie zauważy, dlatego warto je integrować z systemami skutecznej walidacji.
Walidacja ilości znaków w identyfikatorach firmy takich jak NIP lub numer telefonu i adres e-mail osób fizycznych pomaga przedsiębiorcy m.in. na informowanie klient o kolejnych etapach jego zamówienia. Dobry system walidacji zlokalizuje błąd i natychmiast nakieruje na niego użytkownika. Ważne jest, aby klient nie musiał scrollować formularza i szukać błędu. Takie działanie ułatwi kontakt klient – sprzedawca oraz zapobiegnie występowaniu błędów w wystawianych dokumentach.
Podsumowanie
Przedstawione błędy wśród swoich konsekwencji najczęściej miały porzucanie koszyka. Klienci e-commerce poznając różnorodność rynku oczekują maksymalnego uproszczenia ścieżki zakupowej w celu szybkich i sprawnych zakupów. Popełnianie podstawowych błędów skutecznie skraca zasięgu sklepu, niszczy jego wizerunek i zmniejsza dochód, przez co e-sklep może mieć problem z utrzymaniem się na mocno rozwijającym się rynku.
Strony internetowe przystosowane do mobilnych urządzeń są ważne dla rozwoju e-biznesu. Podczas projektowania należy prześledzić każdy element, który z punktu widzenia klienta może być istotny. Niewielkie zmiany dotyczące szczegółowego zaprezentowania produktu, dobranie odpowiedniej fotografii i treści niekiedy decyduje o zakupie.
Dobrze prosperujący e-commerce wymaga optymalizacji i dostosowania strony ze względu na wygodę klientów, o której sklepy zapominają. Serwisy internetowe, w których występują wyżej wymienione błędy zawsze będą o krok za konkurencją bez względu na atrakcyjne ceny.