-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Podstawą sprawnego handlu w przestrzeni internetowej jest dostosowanie prowadzonych działań marketingowych do oczekiwań klienta. Sposób prowadzenia sprzedaży online oraz ogólnie pojęta reklama musi przede wszystkim docierać do wybranych odbiorców. Następnie musi we właściwy sposób nakierowywać ich na kupno danego produktu, czy też usługi.
Mówiąc o handlu internetowym, należy zaznaczyć, że najszybciej rosnącą aktualnie grupą kupujących jest młode pokolenie, tzw. "generacja Z". Są oni nie tylko obecni w przestrzeni internetowej, ale to właśnie oni opierają na niej większość swoich działań, zarówno społecznych, jak i zakupowych. Co charakteryzuje tę grupę społeczną i kto się do niej zalicza? Ostatecznie jak dostosować działania e-commerce pod wymagania i preferencje takich osób, by skuteczniej prowadzić do nich sprzedaż? Spieszymy z odpowiedzią.
Kto zalicza się do pokolenia "Z"?
Socjologiczny punkt widzenia
Na początek, warto przyjrzeć się temu, kto właściwie zalicza się do tej charakterystycznej grupy społecznej. Najczęściej wskazuje się, że są to osoby urodzone między 1995 a 2010 rokiem. Naszą analizę opieramy jednak o raport wykonany przez firmę GWI, która posłużyła się zawężonym przedziałem wiekowym respondentów. Wykorzystano informacje dotyczące osób urodzonych w latach 1997-2005, dzięki czemu zmniejszono ewentualny margines błędu. Dane do badania były gromadzone od 2014 do 2021 roku. Tak obszerna analiza umożliwiła wyciągnięcie konkretnych wniosków, dotyczących tego, co charakteryzuje młodą grupę społeczną.
Według danych zawartych w raporcie, większość przedstawicieli generacji „Z” wciąż pozostaje singlami. Związki małżeńskie na daną chwilę są rzadkością, jednak warto pamiętać, że najstarsze osoby biorące udział w tym badaniu obecnie mają 25 lat.
Co więcej, można zauważyć znaczący spadek odsetka osób studiujących w miarę upływania kolejnych lat. Z drugiej strony, pomimo stosunkowo młodego wieku, ich grupa osób pracujących stale rośnie. Najczęściej znajdują oni pracę w przedsiębiorstwach lub przechodzą na samozatrudnienie.
Zainteresowania i preferencje pokolenia "Z"
Jak przyciągnąć ich uwagę?
Wiedząc, kto zalicza się do tej specyficznej grupy oraz znając jej wykształcenie czy stan cywilny, należy przejść do analizy ich statystycznych preferencji. To one mają kluczowe znaczenie podczas planowania działań marketingowych.
Przede wszystkim pokolenie "Z" znacznie większą uwagę zwraca na kwestie ekologii oraz dbania o klimat i środowisko naturalne. Badania pokazują, że młode osoby wskazują zmianę klimatu jako poważniejszy problem niż rasizm (stosunek 44% do 43%).
Uwielbiają podróżować i chcą móc obserwować nieskażone piękno środowiska. Między innymi dlatego tak bliskie jest im dobro natury.
Globalizacja w przypadku pokolenia "Z" bardzo mocno wpłynęła na ich postrzeganie świata. Wychowując się od najmłodszych lat z dostępem do Internetu, mieli możliwość poznawania i pozyskiwania informacji z najdalszych zakątków świata. Chęć jego odkrywania wykazało aż 55% z nich. Dlatego są ich tak ciekawi, chcą się porozumiewać z ludźmi pochodzącymi z różnych krajów i kultur (49% odpowiedzi zgodnych z takim zapytaniem).
Warto właśnie podkreślić jak ważną rolę w ich życiu odgrywa uczestnictwo w globalnej sieci – Internecie. Social Media (w tym np. aplikacja Tik-Tok) to podstawa ich komunikacji, a niekiedy i źródło wielu informacji. Nawet sama telewizja występuje teraz w wersji online. Chodzi tu głównie o portale streamingowe, do korzystania z których przyznało się 97% ankietowanych.
Znajomość poszczególnych pozycji, jakie oferują takie serwisy to wręcz element obecnej popkultury. Ta sama zasada dotyczy także gier komputerowych oraz mobilnych. Ich popularność stale rośnie, a same produkcje wywierają coraz większy wpływ na powstające trendy.
E-commerce dla „Generacji Z”
Marketing dla nowego pokolenia
Znając już grupę docelową, możemy przejść do planowania odpowiednich działań marketingowych, które skutecznie zadziałają na młode pokolenie. To generacja, która dominuje obecnie na rynku. Osoby do niej zaliczane wpływają na wartości, które będą posiadać kolejne pokolenia. Ich zrozumienie to „klucz” do przyszłości marketingu. Na początek warto zwrócić uwagę na zainteresowania „Zoomerów” i spróbować przełożyć je na sprzedaż.
Cechy marki. Czym przyciągnąć „Zoomerów”?
Przede wszystkim istotne są cechy, jakimi przedstawia się marka oferująca dany asortyment. Według statystyk, przedstawicielom „Generacji Z” najbardziej zależy, aby produkty czy usługi zaliczały się do działu „Smart” (47% ankietowanych wskazało tą odpowiedź). Intuicyjne funkcjonowanie czy nowoczesne rozwiązania to wartości jakie ceni sobie młode pokolenie. Według raportu, marka musi być również:
- popularna, modna (40%),
- młoda/młodzieńcza (32%),
- śmiała (27%),
- zabawna (27%).
Zatem warto wziąć pod uwagę te cechy podczas samego planowania jak powinny wyglądać produkty, czy usługi. Takie wartości musi też prezentować przekaz marketingowy, w tym także treści publikowane w przestrzeni online.
Wartości przekazu decydujące o sprzedaży
Powyższe cechy powinny charakteryzować daną markę, jeśli chce ona odnosić sukcesy wśród młodego pokolenia. Warto jednak też zastanowić się co powinna zrobić firma, aby zagwarantować sobie grono wiernych klientów.
Jak pokazują badania, najwięcej, bo aż 37% ankietowanych wskazało, że najważniejsze podczas zakupów internetowych jest dla nich poczucie się wartościowymi. Marka, która dzięki swojemu przekazowi reklamowemu sprawi, że potencjalni konsumenci poczują się wyjątkowi, sprzeda więcej produktów lub usług.
O tym jak ważne jest to działanie wskazują pozostałe odpowiedzi ankietowanych. Istotna okazała się również personalizacja asortymentu, która znalazła się na drugim miejscu w rankingu pt. „Jakie działania powinna podejmować marka”. Jako ważny aspekt sprzedaży wskazało tę odpowiedź 30% pytanych.
Dodatkowe funkcje, które zwiększają sprzedaż internetową
Jedną z najważniejszych wartości dla generacji „Z” jest dbanie o środowisko naturalne. Dlatego warto, aby oferowane przez sklep produkty lub usługi nie zagrażały ekosystemowi. Najlepszą opcją jest wprowadzenie dodatkowych działań, mających na celu wspomaganie ochrony środowiska, np. poprzez:
- oferowanie wysyłki w paczkach nadających się do recyklingu,
- przekazanie części zarobionych środków na cel wspomagania ekologii,
- tworzenie produktów z wykorzystanie materiałów z odzysku.
Według danych aż 61% osób z młodego pokolenia kupuje odzież oznaczoną jako „Eko”. Wręcz deklarują, że za takie produkty są w stanie zapłacić więcej.
Forma przekazu decyduje o sukcesie e-sklepu?
Oczywiście, liczy się też forma oraz umiejscowienie reklamy w przestrzeni internetowej. Jak pokazują badania, pokolenie Z chętniej robi zakupy poprzez Social Media. Według danych, 50% z generacji „Z” poszukuje produktów poprzez portale społecznościowe. Co więcej, 13% pytanych odpowiedziało, że chętniej kupi produkty od marek, które publikują ciekawe treści na social mediach.
Przy tym warto przyjrzeć się temu, które portale są obecnie najpopularniejsze. Według badań z trzeciego kwartału 2021 roku 46% osób z młodego pokolenia szuka informacji o danej marce poprzez aplikację Tik-Tok. Natomiast przy pomocy Instagrama robi to aż 69%.
Jak więc powinien wyglądać publikowany na nich kontent? Przede wszystkim obecnie opiera się on na tzw. Memach. „Zoomersi” chętniej korzystają z produktów i usług marek, które publikują taką formę przekazu każdego miesiąca. Tak odpowiedziało 54% pytanych.
Jaką treść publikować w przekazach e-commerce ale pokolenia „Z”?
Co jeszcze powinny zawierać posty, aby przyciągnąć młodą publiczność pokolenia „Z”? 63% pytanych odpowiedziało, że ważna jest dla nich nauka nowych umiejętności. Każdy post z ciekawą informacją lub Webinarium szkoleniowym to z pewnością dobry kierunek w pozyskiwaniu publiczności wśród „Zoomerów”.
Warto też pamiętać, że 57% przedstawicieli tej generacji określiło się jako ludzie o „otwartym umyśle”. Dlatego należy pilnować, aby treści publikowanę przez daną markę nie obrażały cudzych poglądów lub nie godziła w czyjeś przekonania. Należy zachować pełną neutralność.
Oczywiście zdarzają się wyjątki. Ostatnie wydarzenia geopolityczne udowadniają, że w niektórych przypadkach warto zająć konkretne stanowisko. Wiele marek, które obecnie zdecydowały się na ten krok zostało bardzo pozytywnie odebranych przez konsumentów, szczególnie tych, pochodzących z generacji „Z”. Tym bardziej że według raportu, 46% chce wiedzieć co dzieje się na świecie i zamierzają pozyskiwać tę wiedzę właśnie z social mediów.
Funkcjonalność i budowa e-sklepu
Ważne jest też, by skupić się na samej funkcjonalności sklepów internetowych. Z pewnością dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie nowej metody płatności „kup teraz-zapłać później”. Głównie dlatego, że jak podkreślono w raporcie, znaczna część „Zoomerów” ze względu na młody wiek, nie posiada jeszcze znacznych oszczędności.
25% osób z pokolenia „Z” podczas zakupów kieruje się liczbą polubień oraz komentarzami dotyczącymi danej marki czy konkretnych produktów. Traktują je jako realną opinię o produktach i usługach. Jest to dla nich aspekt ważniejszy niż możliwość płatności przy odbiorze paczki (tak odpowiedziało 21% pytanych).
Umów się na bezpłatną konsultację, byśmy mogli przeanalizować Twoje potrzeby i dopasować do nich najskuteczniejsze rozwiązania.
Jak zyskać lojalność zakupową wśród pokolenia „Z”?
Jak wskazują statystyki, przepis jest dość prosty. Jeśli po wykonaniu wszystkich powyższych kroków ktoś zdecyduje się na zakup właśnie w Twojej firmie, istnieje spora szansa, że będzie tam kupować częściej. Głównym bowiem czynnikiem zakupowym jest uwielbienie dla danej marki. Takiej odpowiedzi udzieliło 37% pytanych. Na drugim miejscu, z wynikiem 24% znalazły się ex aequo:
- poczucie przynależności, utożsamiania się z wartościami marki,
- oferta pokrywająca się z zainteresowaniami znajomych potencjalnego konsumenta.
Te statystyki pokazują jasno, jak ważne jest budowanie relacji z konsumentami. To one w głównej mierze decydują o zakupowych wyborach pokolenia „Zoomerów”. Osoby urodzone w latach 1997-2005 nie kupują przypadkiem, szczegółowo sprawdzają poszczególne firmy. Kierują się w dużej mierze internetowymi opiniami oraz tym, jak prezentuje się marka w przestrzeni online.
Dlatego istotny jest każdy element marketingowej układanki, o czym świadczą opisane statystyki. Warto dostosować swoje działania e-commerce pod młodą generację, tym bardziej że to ona wpływa również na późniejsze kształtowanie się kolejnych roczników, czyli przyszłych konsumentów.