Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

Go green w Black Friday i Cyber Monday. Odpowiedzialny ECOmmerce

Powoli zbliża się Black Friday i Cyber Monday, co oznacza wzmożoną sprzedaż internetową. Czy wiesz co zrobić, by zakupy w Twoim sklepie internetowym były bardziej ECO?

Statista przewiduje, że do 2024 r. globalna sprzedaż internetowa uzrośnie do wartości 6 388 bilionów $. Dla porównania w 2020 r. osiągnęła 4 280 bilionów $. Czy zdajemy sobie jednak sprawę, że każde zamówienie w sklepie internetowym wpływa na środowisko? Ekologia staje się coraz istotniejszym aspektem naszego życia i wnika w różne jego obszary, również ten biznesowy. Przedstawiamy kilka pomysłów na to, by Twój e-commerce był bardziej przyjazny dla środowiska.

 

Świadomi ECO-konsumenci

Jak się okazuje z roku na rok coraz więcej konsumentów poszukuje informacji na temat wpływu realizowanych przez nich zakupów na środowisko. Wskazują na to między innymi frazy wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarki. Poniżej znajdują się przykładowe, najczęściej wpisywane ECO-hasła z w 2020 r. i ich wzrost procentowy w porównaniu do 2019 r.


źródło: https://www.semrush.com/blog/black-friday-statistics-2020/
 

Nie tylko słowa wpisywane do wyszukiwarki świadczą o coraz większej świadomości konsumentów oraz potrzebie odpowiedzialności. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce” 71% Polaków, którzy kupują w sieci, zwraca uwagę na opakowania przesyłek i sprawdza, czy są ekologiczne. Co więcej - prawie połowa z nich jest skłonna dopłacić za takie rozwiązanie.

Sklep online prowadzony w zrównoważony sposób, przynosi korzyści nie tylko środowisku, ale również i sprzedawcy. Marka, która działa proekologicznie budzi duże zaufanie wśród konsumentów oraz kreuje pozytywny i nowoczesny wizerunek. Klienci bardzo często zwracają uwagę na ekologiczny aspekt biznesu i jest to niejednokrotnie czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe oraz na ich lojalność wobec marki. Badania potwierdzają, że sklepy internetowe prowadzące działania proekologiczne wzbudzają większe zaufanie wśród kupujących.

W raporcie e-Izby badani potwierdzają, że społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to obecnie konieczność dla firm, które chcą się wyróżnić na tle konkurencji. Praktycznie połowa badanych analizuje wybór sklepu internetowego pod kątem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.


Źródło: Raport e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce”

Zastanówmy się więc, jakie działania konsumenci uważają za uciążliwe i nieekologiczne? Sporo osób wskazywało na folię, która jest używana do pakowania przesyłek i produktów spożywczych. Kupującym przeszkadza również nieadekwatne dobieranie rozmiaru paczki do produktów (najczęściej za duża) oraz wysyłka jednego zamówienia partiami.


Źródło: Raport e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce”

Przejdź na zieloną stronę mocy

Jeśli nie sprzedajesz ekologicznych produktów, możesz zadbać o inne ważne procesy e-commerce, które mają wpływ na środowisko. Warto wprowadzać ekotrendy do swojego biznesu, zaczynając już od najbliższej okazji, jaką jest Black Friday oraz Cyber Monday. Oto kilka sposobów na zrównoważoną i odpowiedzialną sprzedaż:

1. Opakowania

Zrezygnuj z plastikowych opakowań oraz taśm i wybierz materiały przyjazne dla środowiska, które pochodzą z recyklingu lub są biodegradowalne, jak np.: tektura, papier, opakowania z trzciny cukrowej. Do wypełnienia paczki możesz użyć tzw. sianko, czyli w pełni biodegradowalna wełna drzewna lub skropak („chrupki” ze skrobi kukurydzianej).

Zadbaj również o to, by paczka była maksymalnie dostosowana do rozmiaru przesyłanego produktu. Nieproporcjonalne przesyłki niepotrzebnie zabierają przestrzeń ładunkową.

Możesz również podejść do tematu ekologii w sposób kreatywny – stwórz spersonalizowane opakowania i wpływaj pozytywnie na doświadczenia zakupowe swoich klientów.
 

2. Przesyłka

Jest integralną częścią zamówienia i niestety nie możemy z niej zrezygnować. Warto jednak przyjrzeć się z bliska dobrym zmianom i pomysłom, dzięki którym środowisko choć trochę odetchnie.

Coraz więcej firm kurierskich wdraża proeko rozwiązania, jak np. dostawy elektrycznymi pojazdami, rowerami czy zoptymalizowanymi trasami. Dobrym pomysłem jest również umożliwienie odbioru paczki w specjalnych punktach, zlokalizowanych jak najbliżej odbiorcy.

Kolejnym istotnym aspektem związanym z przesyłką są darmowe dostawy i zwroty. Takie udogodnienie, choć niezwykle komfortowe dla klientów, generuje wzrost transportu paczek i odpadów. Warto do tego tematu podejść poważnie, uświadamiając przy tym swoich klientów. Brak darmowej dostawy i zwrotów, nie musi od razu oznaczać, że oferta jest mniej atrakcyjna. Wystarczy odpowiednio stworzyć politykę zwrotów i dostaw, z korzyścią dla konsumenta, np. z wydłużonym czasem na zwrot, czy ciekawą komunikacją na temat statusu przesyłki.

Raport e-Izby pokazuje wyraźnie – ponad połowa badanych ceni sobie szczegółowe informacje o polityce zwrotów i reklamacji oraz tyle samo uważa, że zwroty mają negatywny wpływ na środowisko.

Co ważne - przede wszystkim zredukuj liczbę niepotrzebnych zwrotów poprzez zamieszczenie rzetelnych informacji w opisie produktu – dokładne wymiary, kolory, skład, itp. Im więcej rzeczowych danych, tym mniej niedopasowanych zamówień, a więc i zwrotów.
 

3. Magazyn

Jeśli przechowujesz swoje produkty w magazynie, zastanów się, czy jest coś co możesz zrobić, by ograniczyć szkodliwe działania. Być może część powierzchni jest niezagospodarowana i tak naprawdę stoi pusta. Oświetlenie, utrzymanie odpowiedniej temperatury – to wszystko pochłania znaczne ilości energii. Możesz zacząć od najprostszej czynności, jaką jest wymiana żarówek na energooszczędne, np. led, bądź zainwestować w odnawialne źródła energii, np. panele fotowoltaiczne. Warto również na bieżąco monitorować zużycie energii i reagować na pojawiające się zmiany. Zmiana taka jest korzystna dla środowiska, ale i Twojego portfela.

Najbardziej eko sposobem byłaby całkowita rezygnacja z magazynowania towaru i wdrożenie modelu logistycznego, jakim jest dropshipping. Jest to dobre rozwiązanie dla środowiska, ponieważ pomija jeden etap wysyłki towaru - z hurtowni (lub od producenta) do Twojego magazynu. Zamówienie przesyłane jest w takim przypadku bezpośrednio do klienta.
 

4. Komunikacja

Mów, pisz, komunikuj o wszystkich swoich działaniach podejmowanych na rzecz ochrony środowiska.

To niezwykle ważne, by Twoi klienci wiedzieli, że mogą Ci zaufać w tej kwestii. Pamiętaj, że na konkurencyjnym rynku e-commerce Twój sklep musi się czymś wyróżniać, a być może ekologia będzie jednym z tych punktów. Informuj swoich odbiorców o tym, w jaki sposób prowadzisz swój biznes i tym samym zachęcaj ich do świadomej konsumpcji i proekologicznych postaw. Może zainspirujesz kolejne osoby do bardziej świadomego podejścia do zakupów.
 

Eco-friendly technologia

Warto przeanalizować biznes nie tylko pod kątem samej sprzedaży, ale również tego, w jaki sposób jest zarządzany i promowany.

Współpraca z kontrahentami, hurtowniami czy nawet komunikacja z pracownikami – to wszystko wymaga odpowiednich narzędzi. Po co niepotrzebnie emitować dwutlenek węgla, jeśli można spotkać się zdalnie, np. za pomocą wideokonferencji? Po co drukować za każdym razem faktury i umowy, jeśli można je puścić w obieg online – wysyłać, odbierać, akceptować, a nawet podpisywać?

Elektroniczna faktura wysłana na maila z powodzeniem zastępuje jej papierową wersję (również od strony prawnej). Z kolei newsletter to jeden z elektronicznych odpowiedników ulotek, broszur informacyjnych, czy kuponów.

W raporcie e-Izby prawie połowa badanych wskazała na technologie, jako najczęściej wdrażane rozwiązania w ramach działań CSR.


Źródło: Raport e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce”
 

A co z przechowywaniem różnego rodzaju danych, plików, aplikacji, kont, itp.? Warto przenieść wszystkie dane do chmury i zrezygnować z własnych, fizycznych serwerów. Oszczędzisz tym samym na koszcie samych serwerów, ale także ich bezpiecznego przechowywania i chłodzenia. Według firmy Accenture, migracja danych publicznych do chmury mogłaby zmniejszyć emisję CO2 o 59 milionów ton rocznie, co jest równoznaczne z usunięciem z dróg 22 milionów samochodów.

 

Podsumowując

Wiedza, świadomość i kreatywność – połączenie tych trzech aspektów w biznesie przynosi wiele korzyści i pomysłów, które mogą nie tylko wpłynąć na większą sprzedaż, ale co ważniejsze przyczynić się do ochrony środowiska.

Na potwierdzenie tych słów przedstawiamy rozkład odpowiedzi na pytanie "Czy firma odnosi korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny/etyczny?"


Źródło: Raport e-Izby „Odpowiedzialny e-commerce”

Poza ochroną środowiska, najczęściej są to korzyści wizerunkowe oraz finansowe. Jednak z działań proekologicznych pożytek czerpią również pracownicy oraz otoczenie społeczne.

Dużą rolę w tym obszarze odgrywa również technologia, dzięki której przedsiębiorcy mogą zrezygnować z nieekologicznych postaw, na rzecz cyfrowych rozwiązań.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Wyszukiwarki produktów w e-commerce – zestawienie narzędzi

14 października 2021
Wyszukiwarka produktów w e-commerce to must-have, biorąc pod uwagę stały wzrost wymagań konsumentów i tym samym konieczność dostarczenia jeszcze bardziej wartościowych wyników szybciej, łatwiej i trafniej.

Wdrożenie systemu WMS

15 września 2021
O tym, jak wygląda wdrożenie systemu WMS i co wpływa na jego wartość dla firmy opowiada Kierownik Projektów w Asiston, Dawid Rój.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas