-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Zmiany dotyczą głównie sposobu prezentowania opinii, zmian w zakresie informowania o przecenach czy zasad rozpatrywania reklamacji. Jedną z ważniejszych kwestii jest również naniesienie zmian w regulaminach sklepów internetowych.
Wszystkie regulacje zawarte w dyrektywach będą miały kluczowe znaczenie w kwestii ochrony konsumentów. Jakie najważniejsze zmiany czekają od nowego roku na sprzedawców i klientów?
Informacja o obniżce cen
Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych przez dyrektywę Omnibus jest sposób informowania konsumentów o promocjach w sklepie internetowym. Obniżenie ceny danego produktu lub usługi jest ściśle określone. Sprzedawca chcąc obniżyć cenę musi wykazać najniższą cenę za ten towar obowiązująca w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Obowiązek ten dotyczy zarówno sklepu internetowego, jak i stacjonarnego.
W przypadku produktów z krótkim terminem przydatności, poza ceną promocyjną powinna znaleźć się również informacja o wysokości ceny sprzed pierwszej obniżki. Natomiast obowiązek ten nie dotyczy sytuacji, w której sprzedawca planuje zmianę ceny, ale nie komunikuje obniżki, np. sezonowej, w formie haseł reklamowych typu „najlepsza cena” oraz kodów rabatowych, programów lojalnościowych, jak również pozostałych spersonalizowanych obniżek cen.
Weryfikowanie opinii w e-sklepach
Ważną zmianą w dyrektywie Omnibus jest weryfikowanie przez przedsiębiorcę opinii pojawiających się na stronie jego sklepu internetowego. Jeżeli sprzedawca umożliwia wystawianie opinii, to będzie on miał obowiązek informowania, czy pochodzi ona z wiarygodnego źródła, czyli od klienta, który dokonał realnego zakupu.
To na przedsiębiorcy będzie spoczywał obowiązek poinformowania o sprawdzeniu danej opinii oraz sposobie tej weryfikacji. Pomimo, iż polskie przepisy nie określają sposobu kontrolowania wiarygodności opinii, to ustawa wskazuje, że sprzedawca powinien podjąć proporcjonalne i uzasadnione kroki w celu sprawdzenia, czy dana opinia pochodzi rzeczywiście od konsumenta, który dokonał zakupu właśnie w tym sklepie.
Składanie i rozpatrywanie reklamacji
Dyrektywa towarowa ściśle określa nowe zasady dotyczące reklamacji konsumenckich, które obejmują także przedsiębiorców na prawach konsumenckich. Ten rodzaj uprzywilejowanych przedsiębiorców będzie podlegał Ustawie o prawach konsumenckich, a nie jak dotychczas przepisom kodeksu cywilnego.
Produkt lub usługa zakupiona po 1.01.2023 roku będzie podlegała już nowym regulacjom dotyczącym reklamacji. Z ustawy znika zapis „wady” natomiast pojawia się termin „Brak zgodności towaru z umową”, usunięte zostało również pojęcie „rękojmi”, która zmienia swoje nazewnictwo.
Dyrektywa towarowa wprowadza nową hierarchię żądań reklamacyjnych. Obecnie, konsument może sam zdecydować, czy chce wymianę towaru na nowy, czy zwrot poniesionych kosztów. Zgodnie z nowymi przepisami odstąpienie od umowy czy obniżenie ceny produktu/usługi będzie możliwe, gdy wymiana lub naprawa towaru będzie niemożliwa bądź nieopłacalna, jak również w sytuacji, gdy dana wada nadal będzie występować pomimo jej naprawy.
Wydłużony zostaje również czas dochodzenia roszczeń od przedsiębiorcy, który będzie wynosił 6 lat. Uregulowana została także kwestia pokrywania kosztów przesyłki reklamowanego produktu, który będzie pokrywał sprzedawca.
Reklamacja treści elektronicznych
Dyrektywa cyfrowa wprowadza od 1.01.2023 roku możliwość reklamacji treści cyfrowych, takich grafiki, e-booki, audiobooki, które wysyłane są, np. jako plik w wiadomości e-mail.
Zmiana prawa wymusza również modyfikacje w regulaminach sklepów internetowych. Konsument będzie miał prawo złożyć reklamację, jeżeli stwierdzi, że treść cyfrowa jest niezgodna z umową lub nie została dostarczona w dogodnym dla klienta czasie. W sytuacji takiej sprzedawca będzie zobowiązany do bezpłatnego dostosowania treści cyfrowej zgodnie z zawartą umową lub obniżenia ceny produktu, bądź zwrotu poniesionych kosztów.
Na podstawie nowej dyrektywy klient ma 2 lata na zgłoszenie reklamacji. Podobnie jest w sytuacji, kiedy konsument płaci za nabytą treść swoimi danymi osobowymi - wtedy również ma prawo do złożenia reklamacji, jeśli dostarczona treść nie jest zgodna ze złożoną przez sprzedawcę obietnicą.
Aktualizacja regulaminu w sklepach internetowych
Nowe przepisy wymuszają na przedsiębiorcach dokonanie zmian w regulaminie zamieszczanym na stronie internetowej sklepu.
Zgodnie z nowymi przepisami sprzedawca będzie miał obowiązek umieścić w dokumencie numer telefonu kontaktowego oraz adres e-mail, dokonać aktualizacji o nowe przepisy dotyczące reklamacji, a także dodać informacje dotyczące zasad reklamacji związanych z treściami dostarczanymi cyfrowo.
Regulamin będzie musiał również zostać zaktualizowany pod względem zmian w dyrektywie towarowej. Ich zakres będzie obejmował aktualizację uprawnień konsumentów oraz przedsiębiorców na prawach konsumenta, w treści dokumentu muszą również znaleźć się odniesienia do właściwej podstawy prawnej, zasady odsyłania reklamowanych towarów i ponoszonych z tym kosztów, a także zmianę słownictwa bądź nazewnictwa.
Chcesz zapewnić efektywniejsze działanie swojego sklepu internetowego?
Sprawdź ofertę E-commerce Manager Support
Już niebawem branżę e-commerce czekają istotne zmiany. Wdrożenie unijnych dyrektyw związanych z większą ochroną konsumentów, regulacją dotyczącą zasad płatności, jak również niezgodności towaru czy usługi z umową będzie mieć znaczący wpływ na działalność wielu firm. Dlatego przedsiębiorcy powinni zapoznać się z nadchodzącymi zmianami oraz odpowiednio się do nich przygotować.