-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Wraz ze wzrostem zainteresowania konsumentów zakupami online rośnie także zainteresowanie prowadzeniem biznesu skupionego wokół e-commerce. Sprawia to, że sprzedawcy, chcąc zdobyć swój kawałek tortu, coraz bardziej potrzebują innowacyjnych rozwiązań, które pomogą im wyróżnić się na rynku, pozyskać klienta oraz zwiększyć sprzedaż.
Live shopping, omnichannel czy sztuczna inteligencja (AI) to tylko kilka elementów, które mogą wpłynąć na rozwój branży e-commerce w najbliższym czasie. Z artykułu dowiesz się, jakie trendy i wyzwania czekają branżę w 2023 roku.
E-commerce na 2023 rok
Omnichannel – sprzedawaj online i offline
Wielokanałowość zyskała jeszcze bardziej na znaczeniu. Pandemia COVID-19 uwarunkowała zmianę zachowań konsumentów – kupujący przywykli do dokonywania zakupów w różnych kanałach sprzedaży i w dalszym ciągu oczekują równie pozytywnych doświadczeń zakupowych w każdym z nich.
W 2023 roku ten model zakupów zostanie utrzymany. Sama strategia omnichannel niesie za sobą wiele benefitów – od wyższych wskaźników sprzedaży po większy ruch i zaangażowanie klientów.
Istotne jest, aby we wszystkich obszarach sprzedaży utrzymywać spójne informacje produktowe. Im więcej danych, tym większe wyzwanie stoi przed właścicielami e-sklepów.
Jak w łatwy sposób zapanować nad spójnością danych produktowych w wielu kanałach sprzedaży? Pobierz darmowy poradnik: Jak wdrożyć system klasy PIM? Krok po kroku.
M-commerce, czyli większa rola aplikacji mobilnych
Umożliwienie kupującym dokonywania zakupów poprzez urządzenia i aplikacje mobilne to już nie wyjątek od reguły – to standardowe rozwiązania.
Według Statista, urządzenia mobilne odpowiadają za 73% ruchu w handlu detalicznym i generują 63% zamówień na zakupy online.
Konsumenci chętniej wybierają m-commerce jako docelowy kanał zakupowy. Firmy, które chcą pozostać na rynku, muszą dostosować się do nowej, scyfryzowanej rzeczywistości. Oznacza to konieczność projektowania e-sklepów poprzez przystosowanie widoku do urządzeń mobilnych.
Case Study: Aplikacja mobilna mCommerce z katalogiem 2,5 miliona produktów
Re-commerce – używane nie znaczy gorsze
Ekologiczny handel rośnie w siłę. Badania GFK pokazują, że 52% konsumentów doceniło działania firm na rzecz zrównoważonego rozwoju dzięki pandemii. Ponadto, coraz więcej konsumentów pyta i weryfikuje, w jakich opakowaniach znajdują się zamówione przez nich produkty.
Sprzedawcy coraz częściej dostają prośby o ekologiczne zapakowanie przesyłki, a odpowiednia reakcja skutkuje pozytywną recenzją firmy w Internecie. Ponieważ ten aspekt staje się jednym z kluczowych elementów wyboru marki, re-commerce będzie pełnił znacznie większą rolę w branży e-commerce.
Trend ten objawia się jako sprzedaż przedmiotów używanych, z drugiej ręki lub zakupy outletowe. Drugie życie dostają ubrania, elektronika, meble i wiele innych. Konsumenci chętniej sięgają po używane produkty, które wciąż są dobrej jakości – z jednej strony posłużą im dłużej, z drugiej strony dbają o aspekt środowiskowy i własne finanse, nie wydając dodatkowych zasobów na nowy asortyment.
Cross-border – sprzedawaj nie tylko w Polsce
Coraz więcej właścicieli e-sklepów zmierza w kierunku sprzedaży międzynarodowej ze względu na mniejsze rynki lokalne. Najczęściej jest to możliwe dzięki wykorzystaniu platform sprzedażowych.
Sama usługa cross-border związana jest ze stworzeniem dedykowanej logistyki transgranicznej w oparciu o optymalne rozwiązania transportowe. Mając do czynienia z wcześniej nieznanym rynkiem łatwo popełnić błąd, który wpłynie na działalność danego przedsiębiorstwa.
Usługa cross-border częściowo zwalnia z tej odpowiedzialności i pozwala bezpośrednio skupić się na prowadzeniu działalności gospodarczej.
Rozpoczęcie tego typu sprzedaży wspierają m.in. integracje z marketplace’ami, kurierami, firmami oferującymi tłumaczenia – jednym z narzędzi usprawniającym tego typu aktywności jest BaseLinker. Sprzedaż z Polski za granicę pozwala na zwiększenie konwersji i budowanie silnej, rozpoznawalnej marki.
Automatyzacja za pośrednictwem AR/VR
Od dłuższego czasu rzeczywistość wirtualna (VR) i rozszerzona (AR) odgrywają znaczącą rolę w e-commerce. To właśnie filmy instruktażowe czy demonstracyjne pomagają klientowi w lepszym zrozumieniu istoty produktu. Samo AR pozwala na zwizualizowanie produktów w 3D, jednak obecnie branża e-commerce wymaga pójścia krok do przodu.
Pojawia się Metaverse, w którym wszystkie możliwe rzeczywistości (fizyczna, rozszerzona czy wirtualna) łączą się ze sobą, tworząc wyjątkowe, spersonalizowane doświadczenie klienta. Według Retail Brew, kupujący angażują się w obrazy produktowe w formie 3D prawie o 50% bardziej, niż w przypadku klasycznych obrazów statycznych.
Przykłady zastosowania VR/AR można znaleźć wśród marek meblowych poprzez oglądanie produktów w domach klientów, czy przedsiębiorstw modowych, które umożliwiają przymierzenie ubrań bądź dodatków za pomocą aparatu w telefonie. Popularne stają się filtry stosowane przez marki kosmetyczne, które pozwalają klientowi zobaczyć, jak wygląda na nim dana farba do włosów czy szminka do ust. Aktualnie przypadki użycia Metaverse są eksperymentalne, jednak biorąc pod uwagę jego ogromny potencjał, w ciągu najbliższych lat to zjawisko stanie się standardem.
Płatności odroczone – zapłać kiedy chcesz
Konsumenci chcą mieć wybór formy płatności podczas zakupów online, dlatego sprzedawcy powinni wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Kup teraz, zapłać później to metoda, która w trakcie pandemii zyskała na popularności. To forma płatności odroczonej lub ratalnej, pozwalająca na dokonanie zapłaty w późniejszym czasie.
Kupujący najczęściej wybierają ten model podczas zakupów w sklepach elektronicznych bądź odzieżowych ze względu na szybkość w dokonaniu transakcji, wygodę i elastyczność – mogą zapłacić za produkt do 30 dni lub wcześniej.
Klienci w 2023 roku chcą płacić za zakupy jeszcze szybciej niż dotychczas – bez konieczności rejestracji czy zmiany platformy, a najlepiej za pomocą jednego kliknięcia. Sprzedawcy powinni rozważyć wdrożenie różnych rozwiązań płatniczych tak, aby zachęcić konsumenta do zakupów online właśnie w ich sklepie.
Przykładem na polskim rynku są płatności typu BLIK, które od kilku lat są jednymi z najszybszych możliwości płatniczych – coraz częściej wymaganych przez polskich klientów.
Live commerce – kupuj „tu i teraz”
Chociaż metoda tzw. „sprzedaży na żywo” funkcjonuje na rynku od dawna, to właśnie w okresie pandemii stała się bardziej popularna. Przeglądając media społecznościowe, duża część konsumentów podejmuje decyzje zakupowe. Niektórzy z nich dokonują zakupu bezpośrednio przez Instagrama, Facebooka czy TikToka, np. podczas transmisji prowadzonych przez sprzedawców na żywo.
W wielu przypadkach dostęp do tego typu możliwości uwarunkowany jest dołączeniem do comiesięcznej, płatnej subskrypcji – bez tego zakup może być niemożliwy. Taka forma sprzedaży ma wpływ na szybki zysk oraz na kreowanie pozytywnego wizerunku w sieci.
Korzystają z niej małe butiki, ale także duże marki. Live commerce w dalszym ciągu będzie się rozwijał, ponieważ jest to wygodny i alternatywny sposób dokonywania zakupów z domu.
Kupujący ma możliwość obejrzenia ubrania w ruchu oraz ciekawie zagospodarować swój wolny czas w sieci. Niezależnie od tego, czy firma sprzedaje bezpośrednio za pośrednictwem mediów społecznościowych, nie należy pomijać tych kanałów w strategii e-commerce.
Handel subskrypcyjny – sposób na zwiększenie przychodów
Trendy w e-handlu wskazują, że model subskrypcyjny stanie się jednym z ważniejszych elementów tej dziedziny. Celem każdej firmy są relacje z klientami. Pozyskiwanie nowych klientów wymaga czasu i kosztów, dlatego sposobem na podtrzymywanie kontaktów i dbanie o właściwe relacje jest model sprzedaży cyklicznej, subskrypcyjnej. Najczęściej korzystają z niego serwisy VOD.
Sprzedaż subskrypcyjna wiąże się z wygodą podczas zakupów – dzięki niej konsumenci mają dostępne od ręki produkty bądź usługi, z których korzystają regularnie. Biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania klientów w zakresie wygody, szybkości dostarczania usługi – trend handlu subskrypcyjnego będzie stale rosnąć.
Większa rola chatbotów
Popularność tej formy rozmowy z potencjalnym klientem z roku na rok staje się coraz większa.
Sklepy online są dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – i w taki sam sposób powinna funkcjonować ich obsługa klienta.
Technologia chatbotów szybko się rozwija - biorąc pod uwagę trend oparty na personalizacji doświadczeń, konsument nie powinien odczuć, że rozmawia z botem, a z żywym człowiekiem, który jest w stanie rozwiązać każdy jego problem i odpowiedzieć na wszelkie pytania.
Przykładem jest Chat GPT – system oparty na sztucznej inteligencji, który zyskał na znaczeniu dzięki generowaniu tekstów zbliżonych do ludzkich wypowiedzi. Choć obecnie znajduje się w fazie testowej i ma kilka ograniczeń, nie ulega wątpliwości, że zrewolucjonizuje komunikację marketingową.
Aby sprostać wymaganiom nawet najtrudniejszych klientów, warto korzystać z nowych możliwości i sukcesywnie ulepszać obsługę klienta online. Dlatego nowoczesna konwersacja z klientem z wykorzystaniem chatbotów jest jednym z wyzwań e-sprzedawców w roku 2023.
Jakie wyzwania w e-commerce niesie 2023 rok?
Z pewnością rok 2023 niesie zarówno szanse, jak i wyzwania. Z czym najbardziej będą zmagać się przedsiębiorcy w branży e-commerce?
Terminowa dostawa kluczem do utrzymania klienta
Czasy pakowania produktu i oczekiwanie na wysyłkę do dwóch tygodni już dawno minęły. W świecie cyfryzacji klienci oczekują szybkiej, a przede wszystkim terminowej dostawy wraz z informacją, na jakim etapie jest obecnie zamówienie. Dlatego czas, komunikacja i personalizacja są najważniejszymi elementami spełniania oczekiwań współczesnych konsumentów.
Generacja Z na zakupach
Nowy rok to także nowe grupy klientów. Dla e-commerce oznacza to kolejne wyzwania i konieczność dopasowania się do wciąż zmieniających się potrzeb i oczekiwań. Grupą, która już wyraźnie daje o sobie znać w tym zakresie, jest generacja Z. Badania pokazują, że jej zachowania zakupowe wyraźnie różnią się od przyzwyczajeń milenialsów:
- 55% przedstawicieli pokolenia Z korzysta ze smartfonów przez ponad pięć godzin dziennie, a 26% korzysta z telefonów przez ponad 10 godzin dziennie
- Ponad 40% pokolenia Z wolałoby stracić portfele niż smartfony
- Prawie dwoje na troje dzieci w wieku od 8 do 11 lat ma dostęp do smartfona
- Aż 97% przedstawicieli Generacji Z korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła inspiracji zakupowych
Voice commerce – must have dla różnych konsumentów
Coraz więcej użytkowników korzysta z rozwiązań wyszukiwania głosowego – np. do wyszukania utworów na YouTube czy filmów na Netflix. Tego typu rozwiązania zmieniają preferencje konsumenckie – stają się oni coraz bardziej wymagający.
Największym wyzwaniem dla branży e-commerce nie są jednak tylko młodzi kupujący – funkcja wyszukiwania głosowego może umożliwić internetowe zakupy także osobom starszym, którzy coraz lepiej radzą sobie w sieci.
Dla seniorów istotnymi czynnikami jest kontrast, duża czcionka, dlatego to właśnie osoby starsze zdecydowanie lepiej odnajdą się podczas naturalnej głosowej interakcji ze sklepem online. Dzięki wykorzystaniu asystentów głosowych, sprzedawcy mają szansę zdobyć nowych odbiorców i w świetny sposób zaangażować obecnych.
Elastyczność w podejmowaniu działań
Najwyższa inflacja od 25 lat już dziś wpływa na zachowania zakupowe klientów. W 2023 r. sytuacja z pewnością będzie się utrzymywać, tym samym mocno oddziałując na użytkowników e-commerce.
Decyzja o zakupie w jeszcze większym stopniu zależeć będzie od dogłębnego researchu, prostej ścieżki zakupowej i elastyczności w zakresie dostępnych opcji płatności, zwrotów czy terminowej dostawy.
Rok zmian prawnych w e-commerce
W tym roku polscy przedsiębiorcy muszą mierzyć się nie tylko z nowymi możliwościami technologicznymi, czy potrzebami różnych grup konsumentów. Od 1 stycznia sektor e-commerce ma obowiązek przygotować się na nowe przepisy dotyczące między innymi dyrektywy cyfrowej, towarowej oraz omnibus.
Podsumowanie
Rynek e-commerce stale się rozwija i jest bardzo podatny na nieustające zmiany w zachowaniach konsumentów. Zakupy online są postrzegane jako szybkie i wygodne, dające większy wybór w bardziej atrakcyjnych cenach, dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Chcąc jak najlepiej odpowiadać na coraz bardziej wymagające oczekiwania klientów, należy śledzić trendy rynkowe na bieżąco, a wyzwania traktować jako szansę i czynnik pozwalający się wyróżnić na tle konkurencji.