-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Zmiany w branży e-commerce dokonują się na naszych oczach. Marki, dla których cyfrowy rozwój to podstawa, nieustannie eksperymentują z voice commerce czy rozszerzoną rzeczywistością, która pozwala na doświadczenie przestrzeni online w strefie offline. Dzięki innowacyjnej technologii, e-commerce „wydarza się” w wielu obszarach - za pomocą inteligentnych luster, gier video czy transmisji na żywo. Poniżej przedstawiamy garść prognoz od ekspertów branży.
eCommerce w Europie
Eksperci w raporcie RetailX, opublikowanym przez portal „Ecommerce News”, przewidują że Europejski rynek handlu internetowego w 2020 r. osiągnie niższą wartość w porównaniu do 2019 roku. Mimo, iż większość analityków spodziewa się wzrostu rynku e-commerce przede wszystkim z powodu globalnego kryzysu stacjonarnych biznesów, to jednak już za pół roku ostateczna sytuacja może wszystkich zaskoczyć.
Prognozowana wartość rynku e-commerce na koniec 2020 r. to 717 mld euro, co w ujęciu procentowym oznacza mniejszy wzrost w porównaniu do ubiegłego roku. Przypomnijmy, że w 2019 r. handel elektroniczny w Europie cieszył się 14,2 % rozwojem, a rokowanie na ten rok wynosi zaledwie 12,7 %.
źródło: https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe-e717-billion-in-2020/
Choć dla wielu przedsiębiorców owa prognoza, zważywszy na wzrost znaczenia e-commerce spowodowany pandemią, może być zadziwiająca, to jednak przewidywania nie są bezpodstawne. Jak czytamy w raporcie, Europa Zachodnia jest w głównej mierze odpowiedzialna za rozwój sprzedaży w internecie – 70% udziałów rynku e-commerce pochodzi właśnie z tego regionu kontynentu, aż 83% mieszkańców tej części globu kupuje online. Wyraźnie zatem widzimy jak wysoko rozwinięty jest tamtejszy handel elektroniczny. W związku z tym nie trudno domyślić się, że tempo jego wzrostu nie jest takie jak dawniej.
Z drugiej strony jednak, bardzo szybko rozwija się rynek e-commerce Europy Wschodniej i Centralnej. Mimo to, ogólna liczba e-konsumentów wciąż jest niewielka i wynosi ok. 30%, nawet przy 30% wzroście sprzedaży online, jaki osiągnęły w tamtym roku Rumunia i Bułgaria,
Najwolniejszymi rynkami pod względem rozwoju sprzedaży internetowej okazały się: Islandia – 3%, Austria - 4%, Irlandia oraz Belgia – 7%.
Co ciekawe, w raporcie pojawiły się również informacje na temat e-sklepów zagranicznych i krajowych i ich popularności wśród konsumentów. W Polsce i Niderlandach prawie 95% klientów robi zakupy online na rodzimych stronach. Z kolei kraje, których mieszkańcy w większości kupują na zagranicznych portalach, to Malta – 96% i Cypr – 95%.
Pamiętajmy, że tego jak duży wpływ na rozwój europejskiego e-commerce mają państwa zachodnie, a teraz także pandemia i kryzys, dowiemy się w pełni dopiero w 2021 r.
Trendy e-commerce 2020
1. Wzrasta popularność sprzedaży private-label (sprzedaż produktów marki własnej) oraz modelu direct-to-consumer
Bezpośrednia sprzedaż ma wiele zalet. Przede wszystkim marki nie muszą już dłużej polegać na partnerach, by promować swoje produkty. Producent ma kontrolę nad całym procesem, samodzielnie dba o każdy etap i tworzy profesjonalną relację z klientem. Co więcej, otrzymuje bezpośrednio informację zwrotną o swoich produktach, dzięki czemu po otrzymaniu opinii może natychmiast dopasować ofertę do wymagań swoich konsumentów. Obecnie, na wzrost znaczenia modelu DTC ma również rosnąca popularność produktów marek własnych, które stanowią 20% konsumpcyjnego rynku (dane z 2019 r.).
2. PWA i AMP wiodą prym w mobile commerce
prawie 54% całego e-commerce w USA będzie odbywało się na urządzeniach mobilnych. Obecnie konsumenci porzucają strony, które ładują się dłużej niż 3 sekundy. Stąd też marki coraz częściej decydują się na rozwiązania typu PWA (Progressive Web Application), by zapewniać swoim użytkownikom najlepsze doświadczenia zakupowe. Dodatkowo połączenie z technologią AMP (Accelerated Mobile Pages), zapewnia bardzo szybkie ładowanie się strony. Kombinacja tych dwóch technologii to lepsze wyniki wyszukiwania, większe zainteresowanie marką i lepsza konwersja na stronie.
3. Światowy ecommerce kwitnie również poza USA
Do 2021 r.spodziewamy się, że ponad 2,1 mld konsumentów kupi dobra i usługi online. Coraz więcej z nich, to osoby mieszkające poza terytorium Stanów Zjednoczonych. Do końca tego roku 1,4 miliarda ludzi dołączy do klasy średniej, a w większości (85%) będą to społeczeństwa z regionu Azji i Pacyfiku. Warto zaznaczyć, że w tej części świata e-commerce już w 2019 r. wzrósł o 25 %, osiągając ponad 2,2 bilionów dolarów
Zauważyć możemy także przyspieszony wzorst znaczenia handlu elektronicznego w Ameryce Łacińskiej. Podczas gdy prawie połowa państw z najszybciej rozwijającym się e-commerce pochodzi z regionu Azji i Pacyfiku, ta część Ameryki również mknie do przodu wraz ze swoim najszybszym graczem – Meksykiem.
4. Automatyzacja napędza wydajność
Biznesy w planowaniu zadań i strategii coraz częściej stawiają na automatyzację. Jest ona szczególnie korzystna w przypadku marek, które podbijają zagraniczne rynki, mają rozbudowaną sieć sklepów oraz zależy im na skutecznym i szybkim skalowaniu. Automatyzacja eliminuje wiele rutynowych zadań, które są wykonywane ręcznie i przez to niestety ograniczają produktywność. Aktualnie biznesy kładą duży nacisk na:
- zrobotyzowane magazyny
Marki zarządzają swoimi magazynami w coraz większym stopniu angażując roboty. Pozwala to im na ograniczenie kosztów i poprawę wydajności. Obecnie na świecie istnieje ponad 3 tys. robotów zdolnych do takiej pracy. Badania pokazują, że do 2022 r. technologia automatyzacji wykorzystująca roboty może osiągnąć 3 mld dolarów. Jest to zatem dziedzina, która wciąż się rozwija i zyskuje coraz większe grono zwolenników. - sztuczna inteligencja
Automatyzacja, która zarządza procesami bez udziału człowieka, to kolejny obszar technologiczny, który rozwija się w zawrotnym tempie. Do 2021 r. cała automatyzacja i sztuczna inteligencja są w stanie osiągnąć nawet 15,4 mld dolarów.
5. Zrównoważony e-commerce jest na topie
Dla konsumentów coraz większe znaczenie mają wartości, jakie reprezentuje dana marka. Szczególnie ważne okazują się być kwestie ekologii i środowiska. Trendy, na które klienci zwracają uwagę w kontakcie z marką, to:
- eko-przyjazne łańcuchy dostaw
Przedsiębiorstwa dwoją się i troją, by działania, które podejmują nie były szkodliwe dla świata. Wdrażają nowoczesne technologie, dzięki którym np. wysyłka i odbiór zamówienia będą generowały jak najmniej odpadów. Co więcej, klienci chcą znać cały cykl życia produktu, co zmusza marki do etycznego podejścia na każdym etapie działaności, również w przypadku dobrego traktowania pracowników. - zrównoważona produkcja
Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę nie tylko na cenę i jakość produktów, ale również na to, jak marki wytwarzają swoje produkty i czy ma to negatywny wpływ na środowisko. Jednym z wykorzysywanych aktualnie sposobów jest stworzenie zdecentralizowanej sieci dopasowanych i elastycznych minifabryk. Dzięki temu, że są one rozlokowane lokalnie, produkcja przybliżona jest do końcowego konsumenta, a także ograniczona zostaje emisja spalin pochodzących z transportu.
- opakowania zero waste
Zgodnie z tym trendem marki powinny pakować produkty w materiały, które nie powodują szkody dla środowiska i można je np. recyklingować czy też ponownie wykorzystać. Przykładem działania w kierunku minimalizacji odpadów opakowaniowych jest fira Amazon, która wprowadziła dla sprzedawców opłatę, za nie przestrzeganie regulaminu właściwego pakowania towaru. Wymagania mówią m.in. o dopasowaniu wielkości paczki do ilości produktów, by nie zużywać niepotrzebnie dodatkowych materiałów.
6. Z przestrzeni online do offline
Marki, które narodziły się w internecie coraz częściej pojawiają się w świecie rzeczywistym. Sytuacja ta ma też odwrotne odzwierciedlenie. W związku z tym nasuwa się jeden wniosek – świat realny i interenetowy coraz bardziej się przenikają i są ze sobą spójne. Sklepy, które są obecne w social mediach, które aktualnie są również coraz częściej kanałem sprzedaży, wychodzą do swoich klientów organizując eventy branżowe. Z kolei stacjonarni sprzedawcy promują swoje produkty na stronie czy np. na youtube. Są to strategie, które mogą przynieść wiele korzyści. Dla przykładu, marka Allbirds promująca swoją odzież jako produkty wytworzone w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska, zamknęła w Black Friday wszystkie swoje sklepy stacjonarne. Klienci mogli dokonywać zakupu jedynie poprzez stronę sklepu online. W tym czasie natomiast w punktach stacjonarnych firma zaoferowała swoim klientom niekomercyjne doświadczenia – muzykę na żywo, darmowe warsztaty i pokazy produkcji odzieży. Dzięki takiej strategii przedsiębiorstwo zwiększyło świadomość o swojej marce wśród potencjalnych klientów. Nietuzinkowe myślenie oraz połączenie sfer online i offline przyniosło firmie niesamowite profity.
7. Funkcja rozpoznawiania głosu zmienia sposób zakupów
Szacuje się, że 35% gospodarstw w Stanach Zjednoczonych posiada przynajmniej jeden inteligentny głośnik. Nic zatem dziwnego, że w 2019 r. 26% konsumentów zrobiło zakupy za pomocą tego urządzenia. Co więcej, Voice commerce jest coraz bardziej popularny również poza USA. W Polsce wiele marek, jak np. FlixBus, Pyszne.pl, zintegrowało się z Asystentem Google oraz Google Pay i umożliwiło zakup produktu/usługi za pomocą głosu. Jest to trend, który rozwija się bardzo szybko, a biorąc pod uwagę wygodę i szybkość działania może zakorzenić się w polskim e-commerce na dobre.
Zastanawiasz się co zrobić, by podnieść sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Napisz do nas
Światowy e-commerce, mimo, że według ekspertów może rozwijać się trochę wolniej, na ten moment jest w dobrej kondycji. Nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć o ilw wzrośnie branża, jedno jednak wiemy na pewno – zaczyna ona powoli przenikać wszystkie sfery naszego życia, tworząc z nich omnichannelowe rozwiązania. Technologia i e-commerce idą ze sobą w parze, a ich bliska współpraca pozwala na ekstremalne doświadczenia zakupowe.