-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Wymogi stawiane przez Google sprawiły, że wdrożony na stronie internetowej certyfikat SSL to już nie tylko kwestie bezpieczeństwa. Jednak nieumiejętne zaimplementowanie HTTPS może nieść ze sobą konsekwencje, których lepiej jest uniknąć.
Obowiązek wdrożenia certyfikatu SSL
Google nie wymaga, by wszystkie strony internetowe posiadały certyfikat SSL. Dotyczy to jedynie tych, w których wprowadzane są jakiekolwiek dane osobowe np. poprzez logowanie czy formularz kontaktowy. Niemniej jednak z posiadaniem aktualnego certyfikatu wiąże się coś więcej, niż tylko kwestie bezpieczeństwa. Warto zdecydować się na certyfikat także ze względów wizerunkowych, bowiem określenie strony nieposiadającej https jako niebezpiecznej, nie wpływa pozytywnie na postrzeganie biznesu przez potencjalnych i obecnych klientów.
Google argumentuje, iż witryny zabezpieczone protokołem będą się szybciej ładowały. Jeśli zaś będziemy chcieli korzystać z usług Google AdWords (już niedługo Google Ads), wymogiem będzie https. Śledzenie równoległe wykorzystywane w Google AdWords również nabierze większego znaczenia, bowiem od końca października będzie jedyną metodą pomiaru liczby kliknięć.
Wdrożenie certyfikatu SSL – co się z tym wiąże?
O istnieniu certyfikatu z pewnością wie większość z nas. Nie każdy jednak zdecydował się na zabezpieczenie w ten sposób witryny, gdyż najczęściej nie czuliśmy takiej potrzeby. Po zapowiadanych przez Google zmianach może się to zmienić. Pamiętajmy jednak, że wprowadzenie certyfikatu SSL związane jest z niezwykle istotnym aspektem. Nieodpowiednie wdrożenie to groźba spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.
Oczywiście nikt nie określa, że takowy spadek w danym przypadku musi mieć miejsce, jak i to, jak drastyczne będzie zejście strony do niższych pozycji. Z drugiej strony Google mówi wprost o premiowaniu stron posiadających certyfikaty. O czym więc należy pamiętać, gdy już się zdecydujemy na wdrożenie?
1. Przekierowania
Dla internauty różne adresy (z http czy z https) nie mają znaczenia, jednak dla wyszukiwarki stanowią całkowicie różne strony internetowe. Wdrożenie certyfikatu jest przeniesieniem witryny na inny adres URL, dlatego koniecznie należy pamiętać o adresach wszystkich podstron. Ponadto zalecane jest, aby przekierowania były bezpośrednie, bez łańcuchów przekierowań.
Jeśli Twoja strona posiada również inne serwisy np. produktowe lub landing page, wówczas upewnij się, że wdrażany protokół obsłuży je wszystkie.
2. Mapa strony
Zaktualizowanie adresu URL musi się odbyć również w Sitemapach. Tutaj również wszystkie podstrony muszą korzystać z nowej wersji protokołu. W Google Search Console możliwe jest upewnienie się czy mapy strony zaktualizowały się właściwie.
3. Google Search Console
Wdrożenie certyfikatu wiąże się również z koniecznością założenia nowego profilu dla Google Search Console. Niektóre funkcjonalności platformy nie będą dostępne po zmianie adresu. Zanim jednak dokonana zostanie aktualizacja adresu, należy mieć na uwadze, że pomimo iż http nie będzie wykorzystywany, Google zaleca weryfikację również na starej wersji adresu. Tyczy się to również adresów zarówno z „www”, jak i bez ”www”.
4. Zasoby wewnętrzne strony
Nierzadko prowadząc np. sklep internetowy jego adres jest podawany w różnych serwisach zewnętrznych np. na social media. W tych miejscach, w których samodzielna zmiana jest możliwa, należy wprowadzić linki z uwzględnieniem HTTPS. Dla pozostałych warto przewidzieć odpowiednie przekierowania linków już bezpośrednio na stronie.
5. Reklama
Realizując reklamę strony www nie należy zapominać, by używane w niej linki również zawierały nową wersję adresacji z https.
6. Google Analytics
Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku Google Analytics. W profilu znajduje się dział „Ustawienia”, w którym należy zamienić protokół domyślny z http na https. Tylko po dokonaniu tej aktualizacji możliwe będzie zbieranie aktualnych statystyk odwiedzin na stronie. Konieczne jest pamiętanie o dostosowaniu również innych narzędzi wspierających witrynę lub służących do jej analityki.
7. Szybko ładująca się strona
Pomimo, iż Google zapewnia, że wdrożenie https zwiększa szybkość ładowania strony, bezpośrednio pod dokonaniu zmiany w strukturze witryny może dojść do spowolnienia jej ładowania. Konieczne jest zatem dokonanie wszelkich starań, by nie była ona dodatkowo obciążona. Można to zapewnić poprzez usunięcie wszelkiego rodzaju niepotrzebnych wtyczek oraz znaczników kodu HTML i JavaScript, zmniejszenie rozmiaru obrazków na stronie, czy uruchomienie na serwerze kompresji gzip.
Chcę wdrożyć certyfikat SSL – co dalej?
Samodzielne zaimplementowanie certyfikatu SSL jest możliwe, chociażby poprzez szereg darmowych wtyczek. Potencjalny spadek pozycji jest tym, czego w całym procesie należy obawiać się najbardziej. Może on być stały lub chwilowy i po jakimś czasie wrócić „do normy”. Zdarza się jednak, że jest to o wiele większy problem, którego konsekwencją może być konieczność rozpoczęcia działań w ramach SEO od początku. O ile więc samo zaimplementowanie certyfikatu nie jest skomplikowane, o tyle zachowanie lub odbudowanie wysokich pozycji (jeśli takowe zostały wypracowane) jest już procesem o wiele bardziej złożonym.
Znajomość rozwiązań z zakresu IT, jak i samego pozycjonowania jest tutaj kluczowa i może mieć niemały wpływ na powodzenie całego biznesu. By zminimalizować ewentualne straty, najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z agencją SEO. Najlepiej jeśli zacznie pracę od szczegółowej analizy i opracowania indywidualnego planu działania – nie każde bowiem wdrożenie, jak i prace przy nim, przeprowadzane są w taki sam sposób. Stały monitoring sytuacji jest gwarancją, że w przypadku zajścia jakichkolwiek problemów zostaną one szybko wykryte, a dzięki temu łatwiej usunięte.