-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
W czasach, kiedy e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija, a kanały sprzedaży przenikają się wzajemnie, efektywność działań coraz częściej uzależniona jest od doświadczenia zakupowego klientów. Dlatego bardzo ważnym jest zapewnienie bogatej, szczegółowej, a także spójnej informacji o oferowanych produktach we wszystkich kanałach sprzedaży, czyli spójnego doświadczenia omnichannel.
Pomocny okazuje się system zarządzania informacjami o produkcie (PIM). Jest to narzędzie, które znacznie usprawni procesy zachodzące w firmie.
Obecnie na rynku funkcjonuje ponad 50 dostawców tego typu rozwiązań, dlatego wybór takiego, który najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy nie jest prosty. Dominującymi i najpopularniejszymi w branży są PimCore i Akeneo. Aby pomóc zidentyfikować, który z nich jest lepszy w przypadku Twojej firmy, przedstawiamy ich porównanie.
PimCore vs. Akeneo
Wspomniane platformy PIM mają wiele podobieństw, ale istnieje między nimi także sporo różnic, zwłaszcza pod względem posiadanych funkcji. By jak najlepiej usystematyzować wiedzę o nich przedstawiamy porównanie poszczególnych parametrów systemów.
Pimcore
Producent udostępnia swoim Klientom 3 różne wersje:
- Community Edition
- Enterprise Subscription
- Unlimited Subscription
Szczegóły planów i różnice pomiędzy nimi producent zestawia w czytelnej tabeli.
Akeneo
Do wyboru mamy 3 wersje platformy:
- Community
- Growth
- Enterprise
Producent także przygotował czytelne zestawienie informacji na temat funkcjonalności w każdej wersji. Istnieje również podwersja Serenity w modelu SaaS, która umożliwia pozyskiwanie najnowszych aktualizacji niemal od razu po ich publikacji. Pakiet ten dostępny jest dla użytkowników wersji GE oraz EE.
Zaplecze technologiczne
Pod względem technologii systemy są do siebie bardzo podobne. Oba to rozwiązania Open Source, dlatego też są łatwo dostępne dla każdego i, posiadając odpowiednie umiejętności programistyczne, można je rozwijać według własnych potrzeb.
Pimcore
Najnowszą wersją jest PimCore X i opiera się on o framework Symfony 5.
Akeneo
Wersja Akeneo PIM 5.0 również opiera się o Symfony Framework, tyle, że obsługuje wersję 4.4.
Dostępność demo
Dostawcy rozwiązań PIM udostępniają możliwość zapoznania się z platformami poprzez aktywne testowanie oferowanych funkcji.
Pimcore
Producent daje możliwość testowania ad-hoc większości dostępnych funkcjonalności w ogólnodostępnym Demo. Możemy wypróbować także, jak działają funkcje PIM w kombinacji z bazą MDM, DAM, Digital Commerce, Digital Experience Management czy Customer Data Platform. System oferuje także "cyfrową wycieczkę po produkcie" z przewodnikiem. Wystarczy, że uzupełnimy krótki formularz i wybierzemy tematykę jaka nas interesuje.
Akeneo
Dostęp do Demo od producenta otrzymamy po wysłaniu prośby za pomocą formularza.
Struktura katalogów produktów
Pimcore
Elastyczność w odniesieniu do modelowania danych to szczególna cecha oprogramowania PimCore. Wszystkie zapisane dane mogą być tu dowolnie ustrukturyzowane, rozbudowane o kolejne informacje oraz importowane czy eksportowane za pomocą standardowych interfejsów API, np. blogi i artykuły w formie content jako usługa (CaaS).
Co więcej, PimCore posiada wbudowany mechanizm MDM (Master Data Management), przez co znacznie uławia kontrolę nad szeroką gamą zasobów danych związanych z opisem ofert, mediami, statystycznymi atrybutami, a także informacjami o klientach, produktach czy też dostawcach.
Dzięki strukturze przypominającej schemat drzewa, obsługuje wiele poziomów hierarchii produktów. Umożliwia określenie nieograniczonej ilości wariantów min. dla produktu, zarówno jego kluczowych cech, czy unikalnych atrybutów. Całą konfigurację modelowania danych przeprowadzimy za pomocą rozbudowanego interfejsu użytkownika.
Akeneo
Model Entity Attribute Value (EAV), rodzaj strukturyzowania danych, umożliwia zarządzanie wyłącznie danymi o produkcie. Zamiast hierarchii wielopoziomowych – tak jak ma to miejsce w PimCore – obsługiwane są tu hierarchie jednopoziomowe np. dla rodzin produktów.
Mamy możliwość tworzenia wariantów produktu, jednak zdefiniować możemy maksymalnie 2 atrybuty – cechy produktu. Przyglądając się natomiast wariantom produktu, warto podkreślić, że w celu utworzenia jednego wariantu, można wybrać maksymalnie dwa atrybuty produktu. Niestety, Akeneo nie oferuje też dostępu do konfiguracji modelu danych z poziomu GUI (Graphic User Interface), co wydaje się ważną kwestią dla potencjalnych użytkowników platformy e-commerce.
Wbudowany CMS/WCM i nie tylko
Opis realizacji |
Platforma B2B i wdrożenie Pimcore dla Air-Com Pneumatyka |
Pimcore
Narzędzie oferuje znacznie więcej niż sam system PIM. Dostarcza on również funkcję WCM (Web Content Management), która jest jedną z odmian systemu do zarządzania treścią. Dzięki temu możliwa jest łatwa modyfikacja danych o produktach oraz układu treści czy zasobów na stronie produktu. System MDM (Master data management) z kolei umożliwia o wiele łatwiejsze zarządzanie i oszukiwanie wszelkich plików dotyczących produktów.
Producent oprogramowania wyposażył PimCore również w:
- Digital Asset Management (DAM) – umożliwia obróbkę zasobów cyfrowych dla produktów (obsługa wielu typu plików, kadrowanie, konwersja, interaktywne prezentacje produktu),
- DXP / CXM (Digital Experience Platform) – funkcje umożliwiają zarządzanie doświadczeniem Klienta w każdym POS, niezależnie od rodzaju kanału sprzedażowego,
- Omni-channel Enablement – daje ogromne możliwości w zakresie optymalizacji pracy podczas aktualizacji informacji oraz zasobów cyfrowymi dla produktów w czasie rzeczywistym. Jednocześnie wspiera zachowanie spójności cyfrowego doświadczenie dla Klientów.
Przeczytaj czym jest platforma DAM i jak możesz wykorzystać ją w biznesie? Platformy DAM – „nowy” gracz w obszarze cyfryzacji
Akeneo
Akeneo w bezpłatnej wersji oferuje jedynie rozwiązanie PIM, które pozwala na zarządzanie informacją o produkcie. Warto jednak wspomnieć, że Akeneo posiada własny Marketplace, gdzie znajdziemy wtyczki czy nakładki bezpośrednio od producenta, jak i partnerów strategicznych. Pozwalają one dowolnie rozszerzać możliwości platformy. Każda z nich posiada listę funkcji oraz informacje o kompatybilności z wersją oprogramowania.
Personalizacja
Pimcore
System dostarcza możliwość personalizacji treści na podstawie analizy zachowań użytkowników. Zwiększa zatem zaangażowanie Klientów za sprawą atrakcyjnych, indywidualnie dostosowanych komunikatów, które opierają się na targetowaniu behawioralnym, profilowaniu użytkowników i gromadzeniu danych za pośrednictwem analityki internetowej i analizy biznesowej.
Akeneo
System ogranicza się wyłącznie do zarządzania informacjami o produkcie, dlatego nie posiada mechanizmów personalizacji dla użytkownika końcowego. Zaleca jednak sprzedawcom internetowym personalizację treści za pomocą niektórych zewnętrznych narzędzi, takich jak silniki rekomendacji (Avail, RichRelevance, Prediggo itp.) lub narzędzia do wyszukiwania „searchanding” (Endeca, Fredhopper itp.)
Integracje
Pimcore
Platforma oferuje architekturę „połącz wszystko” i jest w stanie zintegrować dowolną liczbę i każdy rodzaj danych cyfrowych dla przedsiębiorstw dowolnej wielkości i dowolnej branży.
Dzięki podejściu opartemu o API, umożliwia również łączność z systemami CRM, ERP, ESB, BI lub aplikacjami innych firm, a także systemami typu Magento, Adobe Experience Manager i SAP. Można zatem powiedzieć, że jest gotowy na każdą integrację.
Co więcej, biorąc pod uwagę importowanie czy eksportowanie, format pliku w żadnym przypadku nie jest ograniczeniem. Zapewniona jest także obsługa punktów końcowych integracji dla każdego rodzaju połączenia.
Warto zajrzeć do Pimcore Marketplace, gdzie znajdziemy dodatkowe możliwości rozbudowy PIM.
Akeneo
Do niedawna możliwość integracji (oraz zarządzania połączeniami) pomiędzy Akeneo, a innymi narzędziami była mocno ograniczona. REST API było dostępne już w Akeneo wersji 1.7, dzięki niemu można było np. dodać nowy produkt lub zasób cyfrowy związany z produktem. Jednak, dostępne funkcje nie dawały wiele możliwości. Import oraz eksport do oraz z Akeneo opierał się na głównie na plikach Excel oraz CSV, zawierających wyłącznie dane produktowe.
Lista oferowanych funkcji z podziałem na wersję platformy rosła wraz z rozwojem platformy. Pełny wykaz znajdziemy w REST API reference cheat sheet.
Warto wspomnieć również o Events API, który stał się dostępny w wersji podstawowej Akeneo 5.0. Po poprawnym skonfigurowaniu umożliwia nam monitorowanie, ale i zarządzanie przesyłaniem danych pomiędzy samym Akeneo, a np. system ERP.
Skalowalność biznesu
Producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i oferują nowoczesne rozwiązania, aby ułatwić zarówno zarządzanie platformą, jak i milionami rekordów.
Pimcore
Jest to wysoce skalowalna platforma dla przedsiębiorstw, która przystosowana jest do zwinnych środowisk globalnych, w tym także do ogromnej ilości danych produktów i zasobów cyfrowych.
Narzędziem wartym uwagi w wersji X jest nowoczesny Data Importer. Może z łatwością obsłużyć setki redaktorów i miliony użytkowników odwiedzających platformę w przeciągu miesiąca. Zastosowanie wiodących technologii przyczyniło się do nieograniczonej skalowalności PimCore.
Akeneo
Producent także dba o zapewnienie dużej skalowalności i coraz bardziej rozwija w tej kwestii możliwości platformy umożliwiając łatwe zarządzanie złożonymi katalogami produktów. Trzeba jednak zaznaczyć, że posiada pewne ograniczenia w zakresie modelowania i przetwarzania danych.
Przy importowaniu ponad 250 000 produktów (w wersji 2.0), odnotowano problemy ze zużyciem pamięci, co przekładało się bezpośrednio na wydajność działania platformy. Producent zapewnia, że Akeneo poradzi sobie z ponad 5 milionów produktów.
Workflow oraz system uprawnień
Mechanizmy zarzadzania ustawieniami platformy od strony administracyjnej to również istotny aspekt dla producentów PIM. Z jednej strony umożliwia zabezpieczenie danych przed modyfikacją dzięki systemowi ról oraz uprawnień, a z drugiej pomaga stworzyć efektywny schemat współpracy poprzez zdefiniowanie przepływu pracy.
Pimcore
Już w wersji podstawowej posiada wiele zaawansowanych modułów: system przesyłania wiadomości, możliwość zarządzania uprawnieniami użytkowników czy określania sposobu przepływu informacji (workflow).
Akeneo
Dopiero od wersji 5.0, Akeneo udostępniło użytkownikom kilka potężnych funkcji w zakresie Data Quality Insights.
Process Tracker, który został zaimplementowany jako nowa funkcja, umożliwia kontrolowaniem postępu uzupełniania karty katalogowej produktu. Postęp oznakowany jest w formie %, a dodatkowo widoczna jest liczba nieuzupełnionych elementów w karcie. Kolejnym ulepszeniem jest ocena jakości informacji o produkcie, tutaj istnieje system oceny od A do F.
Koszt platformy
Oba przedstawione rozwiązania to oprogramowania typu Open Source, co oznacza, że w wersji podstawowej są bezpłatne.
Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku Akeneo dotyczy to jedynie wersji społecznościowej, gdyż wersja EE ze względu na dodatkowe funkcjonalności jest już płatna.
PimCore zamiast tego zarabia na sprzedaży opcjonalnych umów o gwarantowanym poziomie usług (SLA), szkoleń i profesjonalnych usług, takich jak doradztwo i wdrożenie.
Podsumowując
PimCore to kompleksowe rozwiązanie, dostarczające wiele narzędzi w jednym rozwiązaniu: PIM, CMS, MDM, DAM, e-commerce. Umożliwia zarządzanie informacjami o produktach, zasobami cyfrowymi, treścią oraz handlem elektronicznym.
Jest wysoce skalowalną aplikacją, która umożliwia wydajne zarządzanie przepływem pracy, a także integrację danych. Ze względu na duże możliwości jest jednak znacznie bardziej skomplikowany we wdrożeniu i zarządzaniu.
Akeneo to system skupiający się jedynie na zarządzaniu informacjami o produkcie (PIM). Przeznaczony jest przede wszystkim dla sprzedawców detalicznych i jest odpowiedzią na ich wielokanałowe potrzeby, a jego prosty i intuicyjny interfejs ułatwia wdrożenie i konfigurację.