-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Branża e-commerce podlega nieustannym zmianom. Dynamizm jest widoczny nie tylko w tym gdzie i jak kupujemy, ale również w samym zachowaniu konsumentów. To obecnie oni „dominują” na rynku sprzedażowym. Wszystkie oferty mają być odpowiedzią na ich potrzeby, a nawet je przekraczać. Konkurencja jest ogromna, marki prześcigają się w pomysłach jak przyciągnąć klientów. Jednak, aby idealnie dopasować ofertę do konsumenta, trzeba go dobrze poznać. Model sprzedaży Direct-to-Consumer (D2C) umożliwia określenie kluczowych trendów zachowań konsumenckich.
Czym właściwie jest model sprzedaży D2C?
D2C to skrót od Direct to Consumer. Model ten zakłada sprzedaż bezpośrednią, w której produkt prosto od producenta trafia do klienta. Jej głównym założeniem jest eliminacja pośredników. Firma zatem nie tylko produkuje towar, ale również sama rozprowadza go wykorzystując różne kanały sprzedaży. Wśród nich znajdziemy handel tradycyjny, jak i elektroniczny. Wykorzystując przestrzeń online, właściciele marki za pomocą platform sprzedażowych e-commerce lub social mediów oferują klientom swoje produkty. W tym przypadku za pośrednika można uznać wyłącznie kanał komunikacji, natomiast pomijane są inne firmy, sieci handlowe czy hurtownie. Jest to wówczas jedyny łącznik z klientem i umożliwia budowę relacji, która w tym modelu jest również kluczowa. Zaufanie i lojalność wobec danej marki, to najistotniejsze wartości, które powinny być przez sprzedawców odpowiednio pielęgnowane.
Korzyści ze sprzedaży w modelu D2C
Jedną z głównych korzyści modelu jest możliwość bezpośredniej obserwacji customer journey klienta (jego pełnej ścieżki zakupowej). Właściciel marki poprzez rzetelną analizę procesu zakupowego oraz ruchu na stronie zyskuje cenne informacje o swoich klientach. Dzięki temu może skutecznie dopasować ofertę do sygnalizowanych przez użytkowników strony potrzeb. Jeśli wymaga tego sytuacja również może usprawnić pewne procesy sprzedażowe. Szybka reakcja na zaistniałe problemy, to kolejna zaleta modelu D2C.
Bezpośrednia sprzedaż wpływa także na lepsze poznanie marki przez konsumentów. Duży wpływ na to ma autentyczność, która jest obecnie bardzo ceniona przez internautów. Opinie, komentarze, zdjęcia czy recenzje produktów – to wszystko sprawia, że klienci mają możliwość otrzymania informacji o firmie z różnych źródeł. Dodatkowo, na stronie sklepu internetowego można publikować bieżące informacje z życia firmy, co buduje wiarygodność i zaufanie wśród klientów.
Model D2C jest również niejako „narzędziem” do obserwacji zachowań konsumentów. Daje możliwość gromadzenia ogromnej ilości danych o klientach, co otwiera przed właścicielem marki kolejne drzwi. Są to drzwi do świata projektowanych doświadczeń. Wiedzę jaką otrzymuje z analizy może wykorzystać z korzyścią dla swoich klientów, jak i dla swojego biznesu.
Projektując spersonalizowaną ofertę proponuje odbiorcom dokładnie to, czego oczekują.
Kreatywne pomysły i wyjątkowe rozwiązania budują pozytywne doświadczenia konsumentów, a to z kolei przekłada się na tworzenie relacji. Lojalność wobec marki ma realny wpływ na powodzenie biznesu.
Warto wspomnieć jeszcze o jednej korzyści, a mianowicie o przewadze konkurencyjnej. Eliminacja pośredników w sprzedaży pozwala producentowi przygotować jak najlepszą ofertę cenową dla swoich klientów. Ponadto konsumenci otrzymują dostęp do całej gamy produktów jednej firmy, bez innych „rozpraszaczy” w postaci konkurencyjnych marek. Zatem sprzedaż zawsze będzie korzystna dla właściciela, bez względu jaki produkt wybiorą klienci.
Znane marki sprzedają w modelu D2C
Marka Warby Parker, jako pionier w sprzedaży Direct-to-Consumer, oferuje swoim klientom darmową wysyłkę 5 par okularów do przetestowania na tydzień. Dzięki swojemu innowacyjnemu podejściu obecnie jest znana na całym świecie. Dobry pomysł, właściwa logistyka i odrobina odwagi przyczyniły się do sukcesu. Oprócz sprzedaży online posiada salony w wielu miejscach w USA oraz w Kanadzie. Taki model sprzedaży pozwala marce na atrakcyjną oraz wysokiej jakości ofertę.
Źródło: www.warbyparker.com
Przykładem polskiej marki, która wykorzystuje do sprzedaży model D2C jest Black Red White. Jest to producent mebli i wyposażenia, który w swoich działaniach stawia przede wszystkim na wysoką jakość obsługi klienta. W strategii można zauważyć również dobrze rozwiniętą narrację marketingową nawiązującą do nazwy firmy. Oprócz tego marka wyróżnia się innowacyjnym podejściem do procesu zakupowego. Kanałami sprzedaży w tym przypadku są salony stacjonarne zlokalizowane w Polsce i Europie oraz sklep internetowy.
Źródło: www.brw.pl
Skutecznie zwiększamy ilość klientów i wartość dokonywanych przez nich zakupów. Zobacz jak dla BRW.pl podnieśliśmy współczynnik konwersji o 26%.
Łazur z kolei to producent obrączek, pierścionków zaręczynowych i biżuterii okazjonalnej. Firma oferuje swoje produkty między innymi we własnym sklepie internetowym, w którym umieszczony został konfigurator 3D. Umożliwia zaprojektowanie obrączki dokładnie takiej jakiej potrzebuje Klient. Jest to najwyższy poziom personalizacji produktu jaki producent może zaproponować klientowi bezpośredniemu. Wykorzystanie do produkcji złota pierwotnego sprawia, że klient sam tworzy historię danego wyrobu. Wyrobu, który jest jedyny w swoim rodzaju.
Źródło: www.obraczki.pl
Dla kogo model D2C?
Sprzedaż bezpośrednia na pewno sprawdzi się w przypadku firm, które dopiero zaczynają rozwijać swój biznes. Jest to dobry sposób, by zaoferować konkurencyjne ceny i poznać swoich klientów. Dodatkowo atrakcyjny pomysł pozwoli wyróżnić się na rynku i przyciągnąć szerokie grono odbiorców.
Model D2C może być z powodzeniem wykorzystywany również przez długo istniejące firmy, zwłaszcza, gdy chcą wprowadzić personalizowane lub innowacyjne produkty. W takim wypadku konieczna będzie zmiana strategii i podejścia do obsługi klienta. Na początek własna strona internetowa – jeśli do tej pory nie istnieje, bo to element niezbędny, który pozwoli na prezentację w całej okazałości oferty produktowej. Następnym obszarem prac będzie nieustanna budowa relacji z klientami oraz ich zaufania do marki. Konieczne okażą się tu także marketing i promocja oraz zaplanowanie całej logistyki.
Sprawdź jak wygląda i funkcjonuje nasza platforma Edito.eCommerce.
Wypełnij formularz i zobacz DEMO
Podsumowanie
Model sprzedaży bezpośredniej może być jednym ze sposobów na rozwój biznesu. Wiedza, jaką przedsiębiorca zdobywa poprzez obserwację i analizę zachowań konsumenckich może być wykorzystana do jeszcze skuteczniejszej odpowiedzi na potrzeby klientów i projektowania coraz lepszych doświadczeń zakupowych. W ten sposób budowana jest lojalność wobec marki, co daje przewagę na konkurencyjnym rynku.