Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

Sezonowość sprzedaży sklepu internetowego

Uważnie analizuj jak i kiedy kupują Twoi klienci, a pozyskasz szansę na płynność finansową przez cały rok.
Anna Wolanin
Anna Wolanin
E-commerce, Automatyzacja procesów
Porozmawiajmy

Twój sklep będzie miał gorsze i lepsze okresy – to fakt. Im szybciej się z nim pogodzisz tym lepiej. Świadomość to pierwszy krok do podjęcia działań, które mogą uchronić Twój sklep przed negatywnymi skutkami tzw. martwego okresu.

Martwy okres czy sezonowość sprzedaży

Branża e-commerce nie odbiega w praktyce tak bardzo od sklepów stacjonarnych. W jednym i drugim przepływ klientów nie jest równomierny. Można jednak stwierdzić, że w kwestii internetowego biznesu jest to o wiele bardziej odczuwalne, zaś same przestoje mogą być nieco dłuższe.

Kluczem do przetrwania tej sytuacji jest stała obserwacja wyników sprzedaży. Spadki w sprzedaży to norma – jednak przedłużające się przestoje, to już groźny sygnał, że nie wszystko działa tak, jak powinno.

Sezonowość w sprzedaży i jej stopień są uzależnione od wielu czynników:

Branża – faktem jest, że stroje kąpielowe najlepiej sprzedają się wiosną i latem, zaś narty jesienią i zimą. Musisz mieć wiedzę kiedy towary z Twojej kategorii produktowej sprzedają się najlepiej, a kiedy najgorzej. Trudniej jest w przypadku sklepów oferujących szeroki zakres produktów. Tutaj wyczucie sezonowości w sprzedaży wymaga o wiele większego zaangażowania czy doświadczenia.

Święta – mamy tu na myśli cały szereg okazji, po których martwy sezon w sprzedaży na pewno wystąpi. Z drugiej strony jest on często poprzedzony intensywnym okresem, w którym Twoja sprzedaż z pewnością będzie wyższa, niż standardowo. Warto po krotce wymienić o jakie święta chodzi, bowiem odnoszą się do większości branż:

  • Styczeń – czas po długim okresie wyprzedażowym oraz świątecznym. Klienci są zmęczeni kupowaniem kolejnych produktów, a z drugiej strony najprawdopodobniej nie dysponują imponującą ilością pieniędzy.
  • Okres wakacyjny – czyli tzw. okres ogórkowy. Oczywiście część towarów, będzie miało swoją kulminacyjną sprzedaż właśnie wtedy, stanowią one jednak mniejszość. Z reguły klienci są na urlopach i przeznaczają pieniądze na ten cel lub nie myślą o robieniu dużych zakupów.
  • Po Black Friday i Cyber Monday – w tym czasie następuje chwilowy przestój, by już za chwilę zacząć uzupełniać zapasy i kupować dalszą część prezentów dla najbliższych. To z pewnością jeden z najkrótszych przestoi sprzedażowych w roku. Ogólnie rzecz ujmując po każdym święcie, jak chociażby Walentynki, można spodziewać się, że sezonowość w sprzedaży wystąpi.

Jak przygotować się na sezonowość sprzedaży sklepu?

Oprócz wyżej wymienionych czynników warto jest stale obserwować napływ klientów i ich zachowania. Być może z jeszcze innych przyczyn Twój sklep cieszy się różnym stopniem zainteresowania konsumentów. Warto oczywiście opierać się na ogólnie dostępnych danych, jednak to właśnie indywidualna analiza pozwoli na rzetelniejsze przygotowanie się do martwego okresu. Poświęć na ten temat nieco czasu i opracuj swój indywidualny plan działania.

Gdy już wiesz jakie okresy będą gorsze dla Twojego biznesu i… w tym właśnie czasie zacznij działać. To idealna okazja do wykonania pewnych działań. Możesz w tym zakresie wybrać szereg możliwości i tylko od Ciebie zależy, które z nich uznasz za słuszne i wdrożysz w życie:

Zmodernizuj sklep – pozwól sobie na krótką przerwę w funkcjonowaniu sklepu. To świetny czas, by zmienić layout czy usprawnić UX. Podejmując się jednak takich działań miej na uwadze, by część przygotowawczą rozpocząć o wiele szybciej. Na martwy okres dla sklepu zaplanuj już część wdrożeniową. Nie chcesz przecież, by modernizacja Twojego sklepu wpłynęła negatywnie na wizerunek sklepu i obroty.

Zaplanuj duże działania promocyjne – nie planuj na ten czas wzmożonych działań promocyjnych, a pomyśl o tych, które warto uruchomić w przyszłości. Oczywiście stała reklama jest ważna, jednak nie doprowadź do sytuacji, kiedy będziesz wydawać pieniądze bardziej, niż je zarabiać. Lepiej skup się na lepszych okresach sprzedażowych, by wyciągnąć z nich jeszcze więcej. Szczególnie skup się na ważnych w e-commercowym kalendarzu momentach.

Nie zamawiaj dużej ilości towarów – ta rada z pewnością będzie przydatna przede wszystkim dla wieloletnich właścicieli sklepów. Im dłużej prowadzisz biznes, tym lepiej wiesz jakie wartości towaru to „za dużo” lub „za mało”. Nawet jeśli jesteś nowicjuszem, postaraj się oszacować odpowiednie ilości produktów na ten czas. Im mniej będziesz musiał magazynować, tym mniejsze koszty prowadzenia sklepu w okresie, kiedy nie przynosi on dużych zysków, będziesz musiał ponieść.

Odpocznij – tak, wyjedź na urlop, zamknij na jakiś czas sklep. Niestety jest to branża, kiedy odpoczynek jest bardzo trudny do zorganizowania. Dlatego okres, w którym i tak nie ma znaczenia ile pracy włożysz, nie przyniesie zysku, jest na urlop najlepszym momentem. Oczywiście możesz od czasu odwiedzić swój sklep, chociażby w celu upewnienia się, że wszystko właściwie działa. Odpuść sobie jednak realizację wysyłek i obsługę klienta. Pamiętaj jednak, by wcześniej poinformować ich o przerwie w działaniu sklepu swoich klientów.

Sezonowość w sprzedaży sklepu internetowego jest zjawiskiem naturalnym. Z jednej strony pozwala na chwilę oddechu, z drugiej jest szansą na przygotowanie i zaplanowanie swoich działań na gorętsze okresy sprzedażowe. Uważnie analizuj jak i kiedy kupują Twoi klienci, a możesz liczyć na płynność finansową przez cały rok.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Ciekawy marketing w Black Friday i Cyber Monday

16 listopada 2018
Sam wiesz najlepiej takie techniki i metody trafią do Twoich klientów. Nie bój się eksperymentować. Pamiętaj jednak, by w przyszłym roku jeśli coś pójdzie nie tak, dokładnie przeanalizować sytuację.

Lidl otwiera e-sklep

31 października 2018
Anna Wolanin dla WirtualneMedia.pl - Lidl szykuje e-sklep w Polsce. Eksperci: to wejście w trudną branżę i odpowiedź na zakaz handlu w niedzielę

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas