-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Możliwość dokonania płatności bezgotówkowej, głównie z użyciem kart kredytowych bądź debetowych, to ogólnie przyjęty standard. Robiąc zakupy w hipermarketach czy nawet małych osiedlowych sklepach możemy być pewni, że sfinalizujemy zakupy plastikowym pieniądzem.
Jak podała Krajowa Izba Rozliczeniowa w kwietniu bieżącego roku padł rekord zrealizowanych bezgotówkowych transakcji przekraczając barierę 100 milionów. Biorąc pod uwagę te dane nie powinien dziwić fakt, iż bezgotówkowe formy płatności coraz mocniej zakorzeniają się również w realiach polskiego Internetu. Wydarzeniem, które może być swego rodzaju kamieniem milowym jest z pewnością uruchomienie rozwiązania pozwalającego na otrzymywanie elektronicznych faktur za pośrednictwem systemu bankowości internetowej - EBPP (Elektroniczna Prezentacja i Płatność Rachunków). Jak można przeczytać na stronie KIR S.A. usługa uruchomiona przez spółkę o nazwie BILIX „całkowicie eliminuje z obiegu papierowe faktury i rachunki w kontaktach pomiędzy dostawcą masowych usług, a ich odbiorcą”.
Bezgotówkowe rozliczenia w internecie
Już nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania dużych serwisów aukcyjnych czy największych sklepów internetowych nie oferujących swoim klientom możliwości dokonywania zapłaty przy pomocy bezgotówkowych form rozliczeń. Przyjrzyjmy się faktom, wg badania Megapanelu PBI/Gemius z września 2008 roku wśród dwudziestu najpopularniejszych sklepów internetowych i serwisów aukcyjnych (badanie na podstawie zasięgu miesięcznego) tylko dwa nie oferują bezgotówkowych form płatności. Oznacza to, że aż 90% najczęściej odwiedzanych przez Polaków w tym miesiącu serwisów sprzedażowych, daje możliwość dokonywania płatności przez Internet.
Zależność pomiędzy wielkością sprzedaży, a możliwością dokonywania płatności drogą elektroniczna potwierdza nam Pani Ewa Kołbon Specjalista ds. marketingu w dotpay.pl. Na pytanie, czy zauważalny jest wzrost zainteresowania wśród sklepów tą formą płatności odpowiada:
„Tak. Coraz więcej sklepów zdaje sobie sprawę, że kluczem do wzrostu sprzedaży jest udostępnienie jak największej liczby metod płatności w sklepie. Co prawda karty płatnicze i popularne e-transfery stanowią sumarycznie większość, niemniej istnieje ogromna liczba klientów nie posiadających kart kredytowych lub nie posługująca sie nimi w Internecie. Wtedy, aby zatrzymać klienta w sklepie i skłonić go do zakupu towaru, dobrze jest zaoferować inne metody płatności: e-transfery, przelewy online, czy np. zdobywające b. duża popularność płatności gotówkowe online, a więc takie, gdzie online dokonuje się 'rezerwacji' towaru w e-sklepie, a płatność za niego można wykonać w jednym z blisko 2 tysięcy sklepów Żabka, albo w agencji Via Moje Rachunki.”
Sfera budżetowa
Kolejną ciekawą kwestią są płatności bezgotówkowe w sferze budżetowej. Problem ten poruszony został na debacie o szansach i barierach rozwoju płatności bezgotówkowych pod patronatem portalu Bankier.pl. Krok w kierunku rozpowszechniania płatności bezgotówkowych w urzędach został zrobiony 1. sierpnia tego roku, kiedy to Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisało list intencyjny z Zarządem Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. w sprawie zintegrowania elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) z systemem płatności PayByNet. Umożliwi on realizację przelewów pomiędzy interesantem a urzędem. Oznacza to, że nawet „budżetówka” widzi przyszłość w realizowaniu opłat za usługi administracji publicznej za pomocą Internetu.
Nie tylko e-przelewy
Pamiętajmy jednak, że płatności bezgotówkowe to również mikropłatności za pomocą SMS pozwalające na przyjmowanie od kupujących niewielkich kwot. Ta forma rozliczania głównie jest wykorzystywana w witrynach udostępniających aplikacje do telefonów komórkowych lub ograniczających dostęp do unikatowych treści w ramach portalu. Coraz popularniejsze są także wspomniane wcześniej płatności „gotówkowe online” – będące rozwiązaniem pośrednim między płatnościami w dosłownym znaczeniu bezgotówkowymi, a płatnościami gotówkowymi.
Podsumowanie
Kierunek w jakim pójdzie rozwój płatności bezgotówkowych, wyznaczany jest przez Internautów. Zadaliśmy pytanie Panu Fabianowi Adaszewskiemu, Specjaliście ds. PR w platnosci.pl, czy sądzi, że polskie społeczeństwo jest już odpowiednio wyedukowane i posiada świadomość odnośnie płatności bezgotówkowych?
„Niestety muszę stwierdzić, że nie. Wśród kupujących towary i usługi w Internecie, dominują nadal tradycyjne metody wpłaty na konto oraz płatności za pobraniem. Duża popularność płatności przy odbiorze towaru jest wynikiem błędnego przeświadczenia, o większym bezpieczeństwie takiej transakcji. Tak oczywiście nie jest. Obojętnie jaką metodę zastosujemy - bezpieczni będziemy wtedy, gdy zakupy internetowe robić będziemy ‘z głową’ i zachowamy odrobinę ostrożności. Przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa, ryzyko oszukania nas przy transakcji jest naprawdę niewielkie. Mimo dominacji tradycyjnych metod zapłaty zauważam naprawdę duży wzrost zainteresowania metodami elektronicznymi: szybkim ePrzelewem i płatnościami kartą. Platnosci.pl i Allegro.pl edukują Internautów w tym zakresie na różne sposoby, organizując np. konkursy dot. bezpieczeństwa płatności. Ta tendencja będzie narastała. Doświadczenie krajów zachodnich wskazuje, że metody płatności elektronicznym prędzej lub później zdominują polski rynek płatności.”
Pewne jest, że płatności bezgotówkowe będą się upowszechniać. Wzrost ich wykorzystania w świecie realnym narzuca potrzebę wdrażania tego typu rozwiązań również w Internecie - w świecie, gdzie szybkość i komfort są tak ważne, wymienione formy rozliczeń będą zdobywały coraz większą popularność.
Autorzy
Marcin Lipiec
Kierownik projektów e-marketingowych, Ideo Sp. z o.o.
Wojciech Szymański
Od 2014 Prezes Zarządu agencji e-marketingowej Ideo Force Sp. z o.o.. Od 2013 roku dyrektor Działu Marketingu Internetowego w agencji interaktywnej Ideo Sp. z o.o., gdzie nadzoruje pracami działu, wyznacza jego cele i odpowiada za wyniki finansowe, a także dalszy rozwój. Wcześniej przez 6 lat kierownik Działu Promocji w Wyszukiwarkach w tej samej agencji. W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations z wykorzystaniem internetu.
Prowadzi zajęcia na studiach licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – najlepiej ocenianej uczelni w Polsce południowej wg Rankingu Niepublicznych Uczelni Magisterskich 2013, przygotowanym przez Perspektywy i Rzeczpospolitą.
Publikacja:
Przegląd finansowy, Bankier.pl 57 (64) 29 grudnia 2008.