Chcę darmowy poradnikMigracje w e-commerce. Checklista, która pomoże uniknąć problemów

Co publikować w intranecie? 9 pomysłów na treści wzmacniające zaangażowanie pracowników

Pracownicy nie korzystają z intranetu? Zobacz co zrobić, aby ożywić wdrożony system i zaangażować jego użytkowników.

Mamy taką sytuację: ciekawy projekt intranetu, bezproblemowe wdrożenie i… to by było na tyle. Czyli najprościej mówiąc intranet nie żyje, pracownicy ledwo tam zaglądają. A może planujecie wdrożenie intranetu, jednak już na tym etapie obawiacie się, że nikt nie będzie chciał z niego korzystać?

Problem tkwi w wykorzystywaniu potencjału tego narzędzia i w odpowiednim jego prowadzeniu. Dobrze zaprojektowany i zadbany intranet „żyje”, a pracownicy nie wyobrażają sobie bez niego swojej codziennej pracy. Co, jeśli tak nie jest? Lub co zrobić, żeby tak było? Podpowiadamy, co publikować w intranecie, aby go ożywić i wpłynąć na wzrost zaangażowania swoich pracowników.


Intranet, czyli sposób na poprawę komunikacji wewnętrznej w firmie

Intranet to jedno z rozwiązań implementowanych przez organizacje, które chcą w jak największym stopniu zoptymalizować komunikację wewnętrzną i obszary biznesowe. Jest to narzędzie, które oferuje szeroki wachlarz możliwości i korzyści. Co zatem intranet dla firm faktycznie może zapewnić przedsiębiorcom?

Wdrożenie intranetu może przede wszystkim pomóc rozwiązać problemy komunikacyjne w firmie. System taki pozwala między innymi na wyeliminowanie zjawiska silosów informacyjnych, zapewnia łatwiejszy dostęp do wiedzy, dokumentów, zasobów firmowych oraz ułatwia komunikację pracowników zdalnych z osobami przebywającymi w biurze.

Poprawa komunikacji to nie jedyna korzyść płynąca z implementacji intranetu dla firm. System taki odgrywa również bardzo ważną rolę w procesach HR i onboardingu. Dlaczego? Intranet pozwala między innymi na stworzenie ustrukturyzowanego procesu wdrożenia pracownika oraz zapewnia dostęp do bazy wiedzy, dokumentów i rezerwacji zasobów.


Co publikować w intranecie

Czy samo posiadanie takiego systemu pozwoli na osiągnięcie wszystkich korzyści i wpłynie na zaangażowanie pracowników? Tak jak pisaliśmy o tym wcześniej - zdecydowanie nie.

Już na etapie planowania bardzo ważne jest, aby zaangażować w cały proces swoich pracowników. Powinni być oni informowani o każdym kroku, jak również mieć możliwość opowiedzenia o swoich potrzebach i wymaganiach, co znacznie ułatwi projektowanie systemu maksymalnie dopasowanego do jego użytkowników.
 


Następnie, aby intranet dla firmy pozytywnie wpływał na efektywność komunikacji wewnętrznej i produktywność zatrudnionych osób, musi być on zapełniony treściami, które naprawdę będą angażować pracowników. Poniżej przedstawiamy 9 pomysłów na treści, które doskonale sprawdzą się w przypadku wielu organizacji.

1. Ogłoszenia i komunikaty firmowe

Pierwszą, najbardziej oczywistą kategorią treści, które warto publikować w intranecie, stanowią informacje o wszystkich zmianach i innych ważnych wydarzeniach z życia firmy. Wiedza na temat nowych projektów czy też modyfikacji poszczególnych procedur jest w końcu niezbędna do prawidłowego wykonywania wielu zadań.

Ogłoszenia dotyczące organizowanych spotkań integracyjnych lub udziału w konferencjach, szkoleniach czy webinarach pozwoli natomiast na zbudowanie świadomości, że przedsiębiorstwo ciągle się rozwija i dba o zatrudnione osoby.

Przekonanie pracowników o tym, że są oni na bieżąco informowani o wszystkich zmianach i wydarzeniach da im dodatkowo szansę na to, by poczuć się ważną częścią firmy i tym samym bardziej zaangażować się w wykonywane zadania.

2. Baza dokumentów

Ta praktyczna funkcjonalność tworzona w formie centralnego repozytorium wspiera i usprawnia codzienną pracę. W bazie publikowane są aktualne rozporządzenia, procedury, wzory dokumentów i wiele innych materiałów niezbędnych w każdej organizacji. Dzięki temu, że pracownicy mają wszystko pod ręką, pracują sprawniej i z większym zaangażowaniem.

3. Informacje o sukcesach firmy

Inną kategorią treści, która również pozwoli na poprawę zaangażowania pracowników, są informacje o odniesionych przez firmę sukcesach. Publikować możemy tu komunikaty o udanych projektach, zdobytych wyróżnieniach, nagrodach itp. Dodatkowo publiczne docenianie współpracowników pozytywnie wpłynie na ich satysfakcję oraz na poziom motywacji całego zespołu.

4. Wywiady z pracownikami

Kolejną formą treści, która służy wyróżnianiu i motywowaniu pracowników, a także może mieć również wymiar edukacyjny, są wywiady z pracownikami. Treści takie pozwolą zatrudnionym osobom lepiej poznać koleżanki i kolegów z zespołu, a także dowiedzieć się, co pomaga im w osiąganiu sukcesu. Publikowanie tego typu materiałów w intranecie z pewnością przełoży się na wiele reakcji pracowników (np. w formie polubień i komentarzy), co będzie świadczyło o ich rosnącym zaangażowaniu.

5. Ogłoszenia o ofertach pracy w organizacji

​Intranet jest również doskonałym miejscem na publikowanie ogłoszeń o rekrutacji wewnętrznej. Udostępnianie w systemie takich informacji nie tylko usprawni proces rekrutacji, ale też pomoże w utrzymaniu w firmie osób, które chciałyby awansować lub zmienić swoje stanowisko.

6. Szkolenia i materiały edukacyjne

Możliwość łatwego i efektywnego edukowania pracowników jest bez wątpienia jedną z niezwykle istotnych funkcjonalności intranetu. Elektroniczna forma publikowanych w wewnętrznej sieci materiałów zapewni zatrudnionym osobom ogromną elastyczność. To oni zdecydują bowiem kiedy, gdzie i w jakim tempie wykonają konkretne szkolenie.

Co ważne, publikowanie materiałów edukacyjnych w intranecie pozwala także na redukcję kosztów związanych z prowadzeniem szkoleń oraz ułatwia dostęp do wiedzy dla pracowników zdalnych i hybrydowych. Moduł e-learningowy umożliwia zatrudnionym osobom ponowne zapoznanie się z wszystkimi ważnymi informacjami.

7. Artykuły branżowe

Udostępniane materiały edukacyjne nie muszą mieć wyłącznie formy tradycyjnych szkoleń. Różnego rodzaju raporty, analizy i artykuły branżowe to treści, z którymi pracownicy z chęcią się zapoznają. Publikując takie materiały w intranecie, zwiększymy poziom zaangażowania zatrudnionych osób i zadbamy o ich świadomość na temat najistotniejszych trendów i nowinek.

8. Ankiety

Jeszcze inną, bardzo ważną kategorią treści, które możemy udostępniać w intranecie, są skierowane do pracowników ankiety. Dlaczego tworzenie tego rodzaju formularzy jest tak istotne? Dawanie pola do wypowiedzi zatrudnionym w naszej organizacji osobom może przełożyć się na osiągnięcie korzyści w wielu różnych obszarach. Osoby zarządzające przedsiębiorstwem będą mogły lepiej poznać różne opinie na konkretny temat, a pracownicy będą czuli, że mają realny wpływ na życie firmy.

9. Ogłoszenia i inne treści publikowane przez pracowników

Ostatni pomysł na wykorzystanie intranetu różni się od wcześniej omówionych praktyk – w tym przypadku mówimy o udostępnieniu przestrzeni dla pracowników, którzy chcą podzielić się konkretnymi informacjami z resztą zespołu.

Tego typu funkcjonalność realizowana może być na przykład w formie bazy ogłoszeń czy też walla, na którym każdy może zapoczątkować dyskusję. Zapewnienie zatrudnionym osobom możliwości samodzielnego publikowania jeszcze korzystniej wpłynie na komunikację wewnętrzną w firmie.


komunikacja wewnętrzna, komunikacja wewnętrzna w firmie Najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia treści do intranetu

Aby móc zapewnić sobie jak najlepsze rezultaty naszych działań, musimy pamiętać o tym, że dla naszych pracowników istotny jest nie tylko rodzaj publikacji w intranecie, ale także ich forma. O czym w takim razie musimy pamiętać pisząc treści, które będą opublikowane w portalu intranetowym?

Jednym z ważniejszych aspektów jest odpowiednio dobrany język publikacji. Słownictwo i stylistyka powinny być więc dopasowane do stylu komunikacji, który faktycznie preferowany jest przez naszych pracowników.

Zawiły lub nadmiernie sprawozdawczy język warto zwykle zachować na inne okazje – tworząc treści, które mają zostać opublikowane w naszej wewnętrznej sieci, powinniśmy skupiać się przede wszystkim na tym, by ich forma była przystępna dla naszych pracowników, zachęcała ich do reagowania na wpisy i aktywnego korzystania z intranetu.

Jeśli chcemy, by nasze treści coraz lepiej wpasowywały się w oczekiwania pracowników i pozytywnie wpływały na ich zaangażowanie, musimy być świadomi tego, jak reagują oni na konkretne wpisy. To właśnie dlatego jedną z funkcjonalności intranetu, które może oferować system, jest możliwość komentowania i lajkowania treści. Dzięki śledzeniu otrzymywanych reakcji z pewnością dużo łatwiej będzie nam zrozumieć, z jakimi publikacjami faktycznie chcą zapoznawać się nasi odbiorcy.


Podsumowanie

Budowa zaangażowania pracowników w życie firmy i zachęta do korzystania z wewnętrznych narzędzi tak naprawdę rozpoczyna się jeszcze przed ich wdrożeniem. Pracownicy powinni być informowani o nadchodzących zmianach, jak również brać czynny udział w projektowaniu narzędzia intranetowego.

Tylko w ten sposób wdrożony system będzie odpowiadał na ich realne potrzeby i wymagania, co wpłynie na wzrost zaangażowania pracowników. Drugą bardzo istotną kwestią jest jakość publikowanych treści, które powinny być wartościowe, atrakcyjne i różnorodne – maksymalnie dopasowane do aktualnych potrzeb i bieżących spraw. Pamiętajmy, że w ciągu tygodnia pracownicy czytają średnio 1 artykuł w intranecie, a w ciągu dnia poświęcają tylko 1 minutę na zapoznanie się z newsami firmowymi (na podstawie raportu SharePoint Intranet Benchmarking 2024).

Promocja poradników


Może zainteresują Cię także

Jak intranet wspiera Digital Employee Experience?

18 listopada 2024
Digital Employee Experience to dziś must have w każdej firmie. Zobacz, jak intranet wspiera cyfrowe doświadczenia pracowników.

Dla kogo jest Flutter?

29 października 2024
Flutter to narzędzie, które pozwala na szybkie budowanie efektywnych wieloplatformowych aplikacji mobilnych, webowych i desktopowych.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas