Pobierz checklistę PADMasz e-commerce? Sprawdź obowiązki wynikające z Polskiego Aktu Dostępności (PAD)

Migracje e-commerce – jak przenieść e-sklep na nową platformę?

Jeśli Twój sklep internetowy zmaga się ze spadkiem widoczności, sprzedaży, niską efektywnością lub błędami technicznymi, nie oczekuj poprawy bez działania.

Jak już zapewne wiesz, w takich sytuacjach niezbędna okazuje się zwykle migracja e-commerce. Proces ten może jednak budzić obawy związane z dalszą utratą ruchu, wysokimi kosztami czy trudnościami z utrzymaniem sprzedaży.

Aby rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości, przygotowaliśmy więc poniższy poradnik, z którego dowiesz się, czy na pewno musisz zdecydować się na zmianę platformy e-commerce, jak powinna wyglądać migracja sklepu internetowego i co zrobić, by uniknąć związanych z tym procesem błędów.

Zapraszamy do lektury!


Migracja e-commerce – szansa na dalszy harmonijny rozwój firmy

Migracja e-commerce to rozwiązanie, które polega na przeniesieniu sklepu internetowego (w tym zwykle także całego katalogu produktów, wszystkich funkcjonalności, ustawień i danych) z aktualnie używanej platformy na inną lub też na wykonaniu dużej aktualizacji systemu (na przykład z Magento na Magento 2).

Choć przedsięwzięcie to może wymagać dużego nakładu pracy, jego realizacja jest ogromną szansą dla wielu przedsiębiorstw – migracja może bowiem rozwiązać aktualnie występujące problemy, dać dostęp do nowych narzędzi i pozwolić organizacji na dalszy rozwój.

Podjęcie decyzji o migracji sklepu internetowego może być dla niektórych przedsiębiorców bardzo trudne – wiele firm korzysta z jednego rozwiązania od długiego czasu (często od początku swojej działalności) i nie chce decydować się na tak drastyczne zmiany. Dodatkowo myśl o wykonaniu takiego kroku rodzi obawy o to, że migracja przyczyni się do powstania nowych problemów, które przełożą się na spadek widoczności oraz zaufania klientów i doprowadzą do powstania przestojów w sprzedaży.

Musimy jednak zdawać sobie sprawę z jednej kwestii – to, że używana przez nas platforma przez długi czas działała poprawnie, nie oznacza wcale, iż będzie ona w stanie zapewnić nam wystarczającą efektywność również w kolejnych latach. Rynek e-commerce ciągle się zmienia.

Starsze rozwiązania stopniowo przestają otrzymywać wsparcie i stają się mniej wydajne oraz bardziej podatne na różnego rodzaju ataki. Dodatkowo rozwój firmy i pozyskiwanie nowych klientów sprawiają, że niezbędne staje się skalowanie działalności, na co dotychczas stosowane platformy mogą po prostu nie pozwalać. Wszystkie te czynniki przekładają się na to, że funkcjonujące od dłuższego czasu przedsiębiorstwa w końcu staną przed koniecznością zastąpienia platformy e-commerce.

Wykrycie tego, że moment na zmianę już nadszedł, jest niezbędne, by dana organizacja nadal mogła zachowywać balans swoich działań e-commerce.


Kiedy zmiana platformy e-commerce okaże się niezbędna dla dalszego funkcjonowania sklepu internetowego?

Ze względu na to, że migracja e-commerce to poważne przedsięwzięcie, rozważający ją przedsiębiorcy chcą mieć zwykle pewność, że zmiana ta jest w przypadku ich firmy naprawdę niezbędna. Jakie sygnały świadczą więc o tym, że konieczne jest przeniesienie sklepu internetowego na nową platformę?

Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta – w konkretnych przypadkach będziemy mieli bowiem do czynienia z różnymi symptomami niskiej efektywności stosowanego rozwiązania.

Dokładny audyt obecnej platformy oraz analizę jej dopasowania do naszych potrzeb warto jednak przeprowadzić, gdy zauważymy pojawienie się problemów takich jak:

  • zbyt niska efektywność platformy, brak możliwości obsłużenia wszystkich zamówień;
  • brak dostępu do potrzebnych funkcji;
  • częste problemy techniczne;
  • brak wystarczających zabezpieczeń, podatność na ataki;
  • spadek widoczności sklepu;
  • spadek sprzedaży;
  • niezadowolenie klientów, porzucone koszyki itd.

Wystąpienie wskazanych powyżej symptomów nie oznacza jeszcze, że niezbędna będzie od razu zmiana platformy e-commerce. Jeśli natomiast problemy te utrzymują się przez dłuższy czas i nie da się ich rozwiązać za pomocą innych metod, migracja może okazać się jedyną opcją na zwiększenie efektywności. W takich sytuacjach przed przystąpieniem do konkretnych działań warto jednak dowiedzieć się, jak przenieść sklep internetowy na nową platformę, by dało to nam jak najlepsze rezultaty.


Zmiana platformy e-commerce – jak się na nią przygotować?

Migracja sklepu internetowego to wieloetapowy proces, którego realizacja będzie wymagała zarówno specjalistycznej wiedzy, jak i dość dużego nakładu pracy. Co jednak niezwykle ważne, aby zmiana ta przyniosła oczekiwane efekty, każdy z jej etapów musi być wykonany prawidłowo – w innym przypadku całe przedsięwzięcie może zakończyć się niepowodzeniem i nieść za sobą poważne konsekwencje.

Jak w takim razie odpowiednio podejść do zmian i jak nie stracić ruchu po migracji e-commerce?

Kluczem do sukcesu będzie tu odpowiednie przygotowanie do całego procesu. Pierwszym krokiem, który należy podjąć, gdy podejrzewamy, że migracja platformy może być konieczna, jest zebranie zespołu odpowiedzialnego za analizę obecnej sytuacji i wdrożenie zmian. Bardzo ważne będzie w tym przypadku zachowanie harmonii między biznesem a technologią – w zespole tym powinni więc znaleźć się zarówno specjaliści znający mocne i słabe strony konkretnych rozwiązań technologicznych, jak i osoby najlepiej zorientowane w kształcie naszych procesów biznesowych

Następnie wyznaczeni przez nas pracownicy (lub zewnętrzni eksperci, którym zlecimy to zadanie) przeprowadzić muszą dokładną analizę naszego systemu i ocenić jego dopasowanie do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Będzie to jeden z najważniejszych etapów przygotowań – to na podstawie zebranych danych właściciel sklepu lub zarząd powinien podjąć decyzję o tym, czy dojdzie do zmiany platformy e-commerce.

Jeśli okaże się, że migracja faktycznie będzie konieczna, następnym krokiem procesu będzie wybranie nowego rozwiązania. Tutaj również przydatna będzie wiedza technologiczna i doświadczenie wchodzących w skład powołanego zespołu specjalistów. Niezbędne będzie bowiem porównanie dostępnych na rynku opcji pod względem kosztów, kompatybilności oraz wpływu na procesy i wskazanie, czy najlepszym wyborem będzie zmiana platformy (np. migracja Magento do Shopify/WooCommerce/PrestaShop) czy też wykonanie dużej aktualizacji (np. z Magento na Magento 2).

Gdy zdecydujemy się już na dane rozwiązanie, będziemy mogli przejść do kolejnych etapów planowania zmian, czyli do oszacowania ile kosztuje migracja sklepu internetowego i do stworzenia kompletnego planu, który będzie uwzględniał między innymi terminy, wykorzystywane narzędzia, podział zadań itd. Niezwykle ważne będzie to, by osoby odpowiedzialne za opracowanie strategii znały wszystkie poszczególne kroki procesu zmiany platformy i były świadome specyfiki każdego z nich. Aby usystematyzować związane z tym informacje i podpowiedzieć, jak uniknąć błędów podczas migracji e-commerce, przygotowaliśmy znajdującą się poniżej listę najważniejszych etapów, o których musimy pamiętać, przenosząc swój sklep internetowy.


Migracja e-commerce krok po kroku – jak przenieść sklep internetowy na nową platformę?

Gdy opracujemy dokładny plan migracji sklepu internetowego i wybierzemy termin realizacji tego przedsięwzięcia (najlepiej taki, który nie będzie pokrywał się z okresem największego ruchu), będziemy mogli przystąpić do podjęcia działań. Jak konkretnie będzie wyglądał jednak proces wdrożenia? Do najważniejszych kroków migracji e-commerce zaliczyć możemy z pewnością czynności takie jak:

  1. Tworzenie kopii zapasowych i zabezpieczenie danych – nawet jeśli doskonale wiemy, jak przenieść dane klientów i zamówień do nowego sklepu, konieczne będzie przygotowanie backupów, które ochronią nas przed naprawdę poważnymi problemami, do których mogłoby dojść w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji.
     
  2. Eksport produktów, bazy klientów i zamówień – gdy przystępujemy do konkretnych działań, powinniśmy już wiedzieć, jakie dane chcemy przenieść i jak możemy to zrobić. Na tym etapie pozostaje nam więc jedynie realizacja ustalonego wcześniej planu.
     
  3. Ustawienie przekierowań – odwzorowanie adresów URL lub stworzenie mapy przekierowań 301 jest niezbędne, aby roboty indeksujące oraz użytkownicy wpisujący nieaktualny adres trafili na odpowiednią stronę. To natomiast jest istotne dla zachowania efektów SEO podczas migracji sklepu.
     
  4. Testowanie – sprawdzanie funkcjonalności nowego rozwiązania to niezbędny etap każdej udanej migracji. Po przeanalizowaniu skuteczności nowej platformy wdrożyć będziemy mogli też odpowiednie zmiany, które zapewnią harmonijne i zgodne z naszymi założeniami działanie sklepu.
     
  5. Przeniesienie ruchu na nową platformę – w zależności od konkretnej sytuacji zdecydować możemy się albo na przeniesienie na raz całego ruchu, albo też na przekierowywanie jedynie jego części i obserwowanie działania systemu.

Powyżej opisane kroki stanowią podstawowe etapy procesu przenoszenia sklepu internetowego. Na całą migrację platformy e-commerce składa się jednak także szereg szczegółowych, technicznych zadań, które również będą niezwykle ważne dla efektu końcowego. Jesteś zainteresowany dokładnym poznaniem każdego kroku tego procesu i chcesz zyskać pewność, że nie pominiesz żadnego istotnego zadania? W takim razie to właśnie dla Ciebie przygotowaliśmy darmową checklistę o migracji w e-commerce.

Dzięki niej dowiesz się, jak uniknąć najczęstszych pułapek i problemów oraz jeszcze lepiej zaplanować przeniesienie swojego sklepu internetowego.


Jak uniknąć błędów podczas migracji e-commerce?

Tak jak zaznaczyliśmy wcześniej, niepoprawnie przeprowadzony proces migracji może uniemożliwić nam realizację wyznaczonych celów, a nawet przyczynić się do powstania nowych problemów. Z jakimi konsekwencjami możemy więc zacząć się zmagać, gdy popełnimy błąd na którymś z etapów przenoszenia sklepu?


Utrata ruchu SEO

Omawianie potencjalnych wyzwań związanych z migracją e-commerce warto zacząć od jednej z najistotniejszych kwestii, czyli od utraty ruchu. Jest to bowiem jeden z problemów, który dość często pojawia się w sytuacjach, gdy przenoszenie sklepu internetowego wykonywane jest przez osoby bez odpowiedniego doświadczenia. Z czego on w takim razie wynika?

Za utratę ruchu odpowiedzialne są zwykle błędy i niedociągnięcia związane z odwzorowywaniem adresów URL i wykonywaniem przekierowań. Dodatkowo dość często mamy do czynienia z brakiem optymalizacji nowej platformy pod kątem szybkości ładowania, układu treści czy UX. Aby uniknąć strat związanych ze zmniejszoną widocznością, musimy więc pamiętać o odpowiednim dostosowaniu sklepu i znaczeniu zależności między przekierowaniami a SEO. Również w tym przypadku niezwykle przydatna będzie nasza SEO checklista dla migracji e-commerce.


Błędy w przenoszeniu bazy klientów i zamówień

Kolejnym problemem, który może doprowadzić do powstania poważnych szkód, jest niepoprawne przeniesienie bazy klientów i zamówień. Dlaczego jednak w czasie migracji sklepu dochodzi do tego typu niedociągnięć? Zazwyczaj wynika to z braku odpowiedniego przygotowania się do całego procesu i związanego z tym chaosu organizacyjnego. Problemów z przenoszeniem danych można więc zwykle łatwo uniknąć.

Wystarczy, że przed przystąpieniem do samej migracji starannie opracujemy plan, który będzie zawierał szczegółowy opis i harmonogram działań. Brak testów przed uruchomieniem nowego sklepu Jeszcze jedną dość często spotykaną sytuacją, która występuje już po migracji sklepu, jest pojawienie się problemów związanych z płynnością działania i dostosowaniem do potrzeb użytkownika.

Wynika to ze zbyt krótkiego trwania fazy testów lub jej całkowitego braku. Musimy pamiętać o tym, że nawet przy starannie przygotowanej migracji może dojść do powstania różnego rodzaju błędów i niedopatrzeń. Niemal każdy system wymaga więc zarówno testów (prowadzonych przez specjalistów, którzy wiedzą, na jakie problemy mają zwracać uwagę), jak i powdrożeniowego analizowania działania oraz ciągłego implementowania poprawek.


Zmiana platformy e-commerce – jak zrobić to dobrze i uniknąć strat ruchu?

Migrację sklepu internetowego w niektórych przypadkach będziesz mógł przeprowadzić samodzielnie, posiłkując się przedstawionymi powyżej informacjami czy też wiedzą ze wspomnianej wcześniej checklisty. Aby to zrobić, musisz mieć jednak pewność, że pracownicy, którym zlecasz to zadanie, mają doświadczenie w prowadzeniu tego typu prac. Przy samodzielnie wykonywanej migracji konieczne będzie także uzbrojenie się w cierpliwość – w niektórych przypadkach proces ten zająć będzie mógł nawet ponad rok.

Dodatkowo musisz pamiętać, że nawet drobne błędy i niedopatrzenia mogą mieć bardzo poważne konsekwencje – w tym między innymi spadek widoczności i ruchu (a co za tym idzie również sprzedaży) oraz utratę danych. Co w takim razie zrobić, jeśli nie posiadasz wystarczającej wiedzy na samodzielne przeniesienie sklepu lub chcesz wyeliminować ryzyko związane z pomyłkami przy prowadzeniu tego procesu?

W takiej sytuacji warto powierzyć wykonanie migracji firmie, która ma już wieloletnie doświadczenie w takich czynnościach i dokładnie wie, jakie pułapki mogą na nas czekać. Kompleksowe wsparcie i doradztwo w tym procesie zapewnią Ci nasi specjaliści z Ideo. Jeśli chcesz więc uniknąć błędów i niepewności oraz zapewnić sobie dalszy harmonijny rozwój swojego biznesu, skontaktuj się z nami już teraz. Zadbamy o to, by migracja Twojego e-commerce pozwoliła na rozwiązanie wszystkich aktualnych problemów i dała Twojej firmie przewagę, która przełoży się na realne zyski.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Trendy e-commerce B2B na 2025 rok – jak dopasować się do aktualnych wyzwań i osiągnąć sukces?

7 stycznia 2025
Znajomość aktualnych trendów jest niezwykle istotna dla wszystkich firm zajmujących się sprzedażą – również tych działających w modelu B2B.

Multikoszyki w biznesie B2B – w jaki sposób wspierają one zarządzanie zamówieniami i jak rozwiązują problemy Klientów?

17 grudnia 2024
Zwiększaj efektywność procesów, minimalizuj błędy i dostosowuj zakupy do indywidualnych potrzeb Klientów biznesowych.

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas

Pracownicy Ideo zaangażowani w projekt wykazali się wysokim poziomem wiedzy z zakresu wykorzystania technologii internetowych w procesach biznesowych.

Diana Załoga, Prezes Zarządu Why Not Fly