Pobierz poradnikWiedza, która zwiększa sprzedaż - Twój przewodnik po skutecznym e-learningu

Strategia omnichannel - przyszłość sprzedaży

Synchronizacja dostępnych kanałów dystrybucji przynosi wymierne korzyści. Zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących.
Wojciech Szymański
Wojciech Szymański
Marketing Internetowy, Analizy strategiczne
Porozmawiajmy

Współczesny klient jest coraz bardziej wymagający. Zależy mu na nieograniczonym dostępie informacji, szybkości działania i ofertach dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Aby spełnić jego oczekiwania, przy jednoczesnym usprawnieniu funkcjonowania w branży, sklepy internetowe wdrażają strategię omnichannel.

Strategia omnichannel – na czym to polega?

Początkowo metoda wielokanałowości nie wzbudzała dużego entuzjazmu na polskim rynku. Jednak wraz z upływem czasu okazało się, że całkowita synchronizacja wszystkich dostępnych kanałów dystrybucji produktów przynosi wymierne korzyści. I to zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Sprzedaż odbywa się bowiem w każdym możliwym dostępnym miejscu. Połączenie w jedną, spójną całość dostępnych kanałów sprzedaży, pozwala na całkowite dostosowanie się do konsumenta:

  • strona www
  • sklep internetowy sklep stacjonarny
  • social media
  • dedykowana infolinia

Klient musi mieć poczucie, że kupuje to, czego potrzebuje, we właściwym dla niego momencie i dokładnie w taki sposób, jaki on chce.

Dużym komfortem jest stworzenie możliwości szerokiego wyboru i porównywania ze sobą różnych opcji. Zanim klient podejmie ostateczną decyzję co do miejsca zakupu konkretnego produktu, najpierw sprawdza go w dostępnych dla niego źródłach – wyszukiwarka, portale aukcyjne, czy lokalne ogłoszenia. Dzięki temu problem rozbieżności cen produktów i ich dostępności w różnych kanałach sprzedażowych, rozwiązuje się sam. Taka polityka usprawnia funkcjonowanie sklepów internetowych i ich codzienną pracę.

Ciekawą opcją, która bez wątpienia także wpłynęła na rozwój wielokanałowości w Polsce jest rosnąca popularność showroomów. Klienci mogą przetestować i sprawdzić interesujące dla nich produkty stacjonarnie, jednak sama transakcja dokonywana jest online – i to na dużo korzystniejszych warunkach cenowych.

Jakie są korzyści ze strategii omnichannel?

Można pokusić się o stwierdzenie, że polityka wielokanałowości nie ma wad. Jest to rozwiązanie, które pozwala na szereg korzyści:

  • zdobywanie i utrzymywanie klientów – częstym powodem rezygnacji konsumenta z zakupu w danym sklepie jest brak spójności pomiędzy ofertą stacjonarną a informacjami z sieci. Dlatego absolutna integracja przy wykorzystaniu omnichannel może przyczynić się do tego, że klienci pozostaną wierni konkretnym markom,
  • usprawnienie organizacji działań sprzedażowych – nie ma potrzeby kontrolowania każdego z kanałów dystrybucji oddzielnie. Wystarczy jeden sprawnie funkcjonujący system, który będzie zarządzał kompleksowo całym procesem sprzedaży,
  • komfort użytkowania dla klientów mobilnych – obecnie większość czynności realizowana jest za pomocą smartfonów czy tabletów. To trend omnichannel wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników, którym zależy na możliwości płatności telefonem, czy skanowaniu produktów,
  • większa skuteczność reklamy – im więcej kanałów komunikacyjnych zostanie wykorzystane, tym większe prawdopodobieństwo, że produkt dotrze do szerokiego grona potencjalnych klientów,
  • płynność komunikacji – użytkownicy doceniają możliwość różnych form kontaktu z firmą – czy to za pomocą mediów społecznościowych, czy tradycyjnej infolinii. Kluczem do sukcesu i sednem korzystania z zalet wielokanałowości jest zagwarantowanie klientowi, że będzie tak samo zadowolony bez względu na to, na jaki kanał komunikacji wybierze.

Narzędzie nie tylko dla zaawansowanych

Stosowanie polityki omnichannel w zarządzaniu sprzedażą nie jest zarezerwowane tylko i wyłącznie dla liderów w branży. To narzędzie pomocne zarówno dla marek o stabilnej pozycji na rynku, jak i początkujących firm. Można zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie debiutanci mają przewagę. Postępując zgodnie z polityką omnichannel od początku swojej działalności, mają bowiem szansę na szybkie zdeklasowanie konkurencji. Przy obecnym poziomie wymagań i oczekiwań klientów, wręcz trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez wielokanałowości.

raport_ecommerce_


 


Może zainteresują Cię także

Trendy w e-commerce w 2019 roku

22 stycznia 2019
Tendencja, która będzie się rozwijać, to bez wątpienia wchodzenie e-commerce do "realu" i bardziej bezpośrednia relacja z klientem.

Podsumowanie e-commerce w 2018 r.

8 stycznia 2019
Anna Wolanin dla WirtualneMedia.pl - E-commerce: co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok?

Porozmawiajmy

Wypełnij formularz lub zadzwoń: +48 17 860 21 86
×

Klienci o nas