-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Jeszcze w 2016 r. wartość rynku e-commerce wynosiła 2,3 mln $. Szacuje się, że w nadchodzącym roku wartość ta wzrośnie do 4,5 biliona $! Dynamika rozwoju tego rynku widoczna jest na całym świecie. By zatem dorównać konkurencji, przydatne będzie zapoznanie się z trendami, jakie będą obowiązywać w 2020 r.
Wyszukiwanie głosowe
O wyszukiwaniu głosowym mówi się od kilku lat, jednak w Polsce zyskało na znaczeniu dopiero w tym roku, za sprawą wprowadzenia Asystenta Głosowego Google. Coraz więcej badań wskazuje, że stajemy się na tyle wygodni, że wyszukiwanie głosowe zaczyna przewyższać to tradycyjne. Co za tym idzie, zmianie ulegnie również charakter zadawanych pytań. Nie będą już zatem obowiązywać krótkie wyrażenia typu „tanie kosmetyki”, które zapewniają ogólne wyniki, które następnie są przez użytkownika doprecyzowane. Przodować będą o wiele bardziej sprecyzowane formuły np. „Tanie kremy do nawilżenia cery”, które dają bezpośrednią odpowiedź na konkretne pytania. Rozwiązaniem będzie zatem pozycjonowanie na tzw. długi ogon. Frazy utworzone w ten sposób będą odpowiadały szczegółowym zapytaniom klientów.
W sklepie wyszukiwanie głosowe sprawdzi się przede wszystkim w sekcji pytań i odpowiedzi (ale odnoszących się do ogólnych zagadnień z e-commerce, a nie oferty produktowej konkretnego sklepu) oraz na blogu. Tworzenie ogólno-tematycznych artykułów np. „Jakie kolory ubrań pasują do blondynki?” pozwolą przyciągnąć szeroką rzeszę czytelników.
Mobile first zmienia się w mobile only
O ważnym znaczeniu zapewnienia odpowiedniej optymalizacji stron pod względem smartfonów wiedzą już chyba wszyscy menadżerowie sklepów. Według raportu Hootsuite i We Are Social dotyczącego 2018 r., 80% polskich użytkowników ogląda pliki video na urządzeniach mobilnych, zaś 36% robi przez nie zakupy. Tylko w tym roku na świecie przybyło aż 100 mln użytkowników smartfonów.
Nietrudno się więc domyślić, że w 2020 r. zastosowanie RWD nie będzie technologią zalecaną, a wymaganą. Mobile first przeradza się w mobile only. By zatem zapewnić sprawne działanie stron na urządzeniach przenośnych, warto jest zastosować technologię AMP (Accelerated Mobile Pages). Jest ona całkowicie darmowa i zapewnia wyświetlanie użytkownikowi jedynie tych elementów, które są istotne. Usuwane są zatem wszelkiego rodzaju animacje, czy niepotrzebne grafiki. Oczywiście w przypadku sklepu takie rozwiązanie może nie jest do końca idealne, jednak pojawiają się głosy, że lepiej promowane są te strony, które mają wdrożone AMP.
Dlatego, by usprawnić przeglądanie stron, a jednocześnie mieć większą kontrolę nad wyświetlanymi użytkownikowi treściami, należy rozważyć wykorzystanie technologii PWA (Progressive Web Apps). Technologia ta wykorzystywana jest w aplikacjach webowych lub stronach internetowych. Nie tylko zapewnia właściwe przeglądanie zawartości witryny w zawsze właściwy sposób, ale co jest jedną z największych zalet, zapewnia działanie nawet w trybie offline. Użytkownik nie musi niczego instalować - posiada plik ‘manifest.json’, który opisuje aplikację. Pozwala to na dodanie skrótu do ekranu startowego, zaś bezpieczeństwo jest zapewnione przez protokół https.
Obsługa klienta
Nawiązanie dobrych relacji z klientami jest ważniejsze, niż kiedykolwiek wcześniej. Zdanie klientów staje się kluczowe dla budowania pozytywnego wizerunku sklepu, działają niejednokrotnie lepiej niż tradycyjna forma reklamy oraz mogą wspierać sklep od technicznego punktu widzenia np. w obszarze SEO.
Dowiedz się jak słuchanie klientów może realnie przełożyć się na zysk sklepu: Opinie klientów coraz ważniejsze w e-commerce
Zdecydowanie wchodzenie w otwartą interakcję z klientami, otwarta wymiana zdań czy stworzenie im platformy do swobodnej wypowiedzi jest tym, czego oni sami oczekują. Zamknięcie się na ich potrzeby może negatywnie wpływać na dążenie do zyskania przewagi konkurencyjnej. Trendem na rok 2020 jest przyjemna, szybka i nastawiona na interakcję obsługa klienta.
Efekt giganta
W świecie e-commerce zdecydowanie można wyróżnić kilka podmiotów, które dominują na rynku. Na świecie jest to AliExpress oraz Amazon. W Polsce największą platformą sprzedażową jest Allegro. Chociaż na naszym rodzimym rynku sklepów internetowych zdecydowaną większością są małe biznesy, wszyscy, niezależnie od wielkości chcą czerpać z praktyk gigantów, szczególnie w okresach wysokiej sprzedaży, takiej jak święta, Black Friday czy Cyber Monday.
Największym wyzwaniem w tym szczególnym okresie jest stworzenie takiej oferty, która z jednej strony będzie atrakcyjna okiem konsumenta, a z drugiej będzie nadal opłacalna dla Twojego biznesu. By zachować tą równowagę, przydatne będzie obserwowanie konkurencji. Jeśli podobne lub te same produkty są u nich o wiele tańsze, zastanów się czy możesz zejść niżej. Opracuj taką strategię, która zapewni największy przychód, przy jednoczesnym zachęceniu klientów do skorzystania z Twojej oferty. To właśnie dzięki oferowaniu atrakcyjnych cenowo towarów, największe dziś sklepy internetowe sukcesywnie wyprzedziły konkurencję, ostatecznie dominując rynek.
Zastosowanie takiego modelu sprzedaży jest przez klientów oczekiwane. To przede wszystkim atrakcyjna cena jest dla nich czynnikiem decydującym o dokonaniu sprzedaży lub nie. Warto jednak wprowadzać taką strategię z głową – niska cena musi nadal być dla Twojego biznesu opłacalna. Weź pod uwagę sytuację finansową firmy, marżę, opłaty za dostawców, magazyny itp. Giganci mogą sobie pozwolić na taką politykę – mniejsze sklepy muszą robić to z głową.
Użycie video
Już ponad 60% internautów mając do wyboru video lub opis, podczas prezentacji produktu, zdecyduje się na to pierwsze. Z roku na rok widać rosnącą przewagę tego rodzaju treści nad tradycyjnym tekstem. Nie jest tak, że opisy staną się niepotrzebne – niektórych informacji, w szczególności danych technicznych, nie da się przedstawić poprzez krótki film. Niemniej jednak w 2020 r. klienci będą oczekiwać, że prezentacja produktu będzie się odbywać również na poziomie video.
Obecnie stworzenie krótkiego video jest niezwykle łatwe. Nie jest potrzebne dysponowanie zaawansowanym sprzętem, ani szczególnymi umiejętnościami. W internecie dostępny jest szeroki wybór zarówno programów do obróbki filmów, jak i tutoriali, które przeprowadzą krok po kroku przez to zadanie. Film można nagrać za pomocą telefonu komórkowego. Najlepiej by filmy były umieszczane obok tradycyjnych opisów produktów. Jeśli natomiast chcesz zwiększyć efektywność swojego e-mail marketingu, dodaj je w treści korespondencji. Odbiorcy o wiele chętniej będą klikać w wideo, zamiast w tradycyjne linki.
Wykorzystanie mediów społecznościowych
Prowadzenie social media, szczególnie małym firmom, bardzo często przysparza problemy. Wynikają one ze źle opracowanej strategii, braku pomysłu na „jakiś” profil czy po prostu zasobów do ich prowadzenia. Czasy, kiedy media społecznościowe były gdzieś „przy okazji”, minęły. Sklepom niedysponującym tą formą prezentacji produktów będzie niezwykle ciężko zbudować silną markę, nie tylko w nadchodzącym roku, ale i latach.
Klienci bardzo chętnie obserwują profile, których założeniem jest ekspozycja i sprzedaż produktów. Oznacza to, że nie uciekają od dostarczania im treści reklamowych – warunkiem jest atrakcyjna prezentacja i ciekawa narracja. Liczy się zarówno sam opis – to bardziej w przypadku Facebooka – jak i coraz silniejszy aspekt wizualny. Oczywiście nie każdy sklep internetowy zmuszony jest prowadzić swój profil na Instagramie. Warto jednak w przypadku niektórych produktów rozważyć takie rozwiązanie - użytkownicy coraz częściej korzystają z tego medium jako źródła ważnych dla nich informacji, a sama pozycja Instagrama jako najbardziej wpływowego medium z roku na rok rośnie.
Instagram staje się najważnieszym medium społecznościowym na świecie. Zobacz dlaczego warto prowadzić za jego posrednictwem sprzedaż: Sprzedawaj na Instagramie
Warto zaznaczyć, że wykorzystanie dedykowanych do Twojej marki hashtagów, najlepiej z wykorzystaniem nazwy sklepu, zwiększy widoczność sklepu i ułatwi dotarcie potencjalnym klientom.
Pamiętaj o zachowaniu spójności w budowaniu wizerunku marki pomiędzy platformą sprzedażową, a social mediami. Obierz jeden, określony kierunek jaki będzie konsekwentnie przez Ciebie kontynuowany. Na wszystkich materiałach umieszczaj swoje logo i staraj się zawsze zachowywać ten sam ton wypowiedzi. Nie tylko jest to pozytywne z punktu widzenia wizerunkowego, ale również praktycznego – stworzenie gotowych szablonów tego typu materiałów pozwoli Ci zaoszczędzić wiele cennego czasu.
Nowe powierzchnie reklamowe – programmatic audio
Media strumieniowe to kolejny silnie rosnący od jakiegoś czasu trend, który wprowadza nowy (chociaż nie do końca) rodzaj reklamy. Mówiąc o programmatic audio od razu nasuwa się na myśl reklama radiowa, jednak tutaj podejście odbiorcy do materiałów promocyjnych jest trochę inne.
Takie portale jak Spotify umożliwiają strumieniowanie plików audio zupełnie za darmo. Warunkiem są jednak reklamy, które włączają się co jakiś czas. Zazwyczaj nie trwają one dłużej niż 30 sec, a więc znacznie różnią się od tradycyjnego bloku reklamowego. Ponadto zgodę na wysłuchiwanie tego typu materiałów wyraża ponad 60% wszystkich użytkowników. Wiedzą zatem, że jest co „cena”, którą ponoszą za darmowe odsłuchiwanie ulubionych utworów w serwisie. Spotify wykorzystał ten potencjał już w 2016 r. gdy po raz pierwszy udostępnił powierzchnię do zakupu programistycznego.
Korzyścią takiego rozwiązania jest fakt, iż odbiorcy bardzo często korzystają z tego rodzaju platform, wykonując jednocześnie inne czynności – prowadzą auto, robią porządki, czy są na siłowni. Ich zmysły skupione są zatem na mało angażujących czynnościach, przez co docierające do nich bodźce słuchowe stają się dominujące. W ten sposób zaprezentowana reklama ma o wiele lepszy odbiór. To trend, który dopiero się rozwija, ale w 2020 roku (patrząc na rosnącą popularność samych platform strumieniowych czy podscastów) na pewno przybierze na sile.
Podsumowując – nadchodzące na najbliższy rok trendy w bardzo dużym stopniu związane są z bezpośrednim rozwojem technologii. Jeśli jednak nie możesz sobie pozwolić na takie rozwiązania, postaw przede wszystkim na przemyślaną strategię, która pozwoli Ci zbudować zunifikowaną i silną markę.