-
Firma
-
e-Commerce
-
e-Commerce
- E-Commerce B2C
- Platformy B2B
- Narzędzia PIM
- Marketplace
-
Narzędzia wspierające e-Commerce
- Integracja z ERP
- Narzędzia PIM
- Marketplace
- System OMS
- Systemy CRM
- Silniki wyszukiwania produktów
- Platformy DAM
- Platforma WMS
- Usługi kurierskie
- Systemy płatności
- Zarządzanie cenami
- Silniki rekomendacji produktów
- Programy lojalnościowe
- Kampanie marketingowe
- Marketing Automation
- Social media
- Narzędzia Live Chat
- Web Push
- Systemy PLM
- Rozwiązania Enterprise
- Technologie
- Cross-border Solutions
- Top Developer e-Commerce
- Kompleksowa obsługa sklepów
- Wiedza eCommerce - publikacje
- Raport: Narzędzia i wtyczki eCommerce 2022
- Dlaczego my
-
e-Commerce
-
Konsulting
-
Konsulting
- Analiza danych i Business Intelligence
- Analiza przedwdrożeniowa
- Analiza rynku i konkurencji
- Aplikacje MVP / POC
- Badania użyteczności i testy A/B
- Makiety UX/UI
- Marketing Automation
- Optymalizacja wydajności
- Redesign
- Rozwiązania chmurowe
- Scoping Session
- Strategia rozwoju technologicznego
- Wsparcie techniczne SLA
-
Konsulting
-
Technologie Internetowe
-
Technologie Internetowe
- Dlaczego my
-
Technologie Internetowe
-
Rozwiązania IT
-
Rozwiązania IT
- Platforma Low-code
- Intranet i komunikacja wewnętrzna
- Wsparcie pracy zdalnej
- System workflow EOD
- Portal pracowniczy
- Obsługa reklamacji
- Obieg Faktur
- Elektroniczne paski płacowe
- System Helpdesk
- Zamówienia i zapotrzebowania
- e-PITy
- Outsourcing IT
- eBOK - obsługa Klienta online
- Urlopy i delegacje
- Systemy i aplikacje dedykowane
- Software House
- Stosowane technologie
- Top Custom Software Developer
- Poradnik - INTRANET: Skuteczna komunikacja wewnętrzna w organizacji rozproszonej
- Dlaczego my
-
Rozwiązania IT
- Realizacje
- Kariera
- Kontakt
Kim jest specjalista ds. UX? Jakie umiejętności powinien posiadać i co należy do jego obowiązków? Jak wyglądają jego zarobki? W naszym nowym cyklu przybliżamy szczegóły i ciekawostki dotyczące konkretnych zawodów. Tym razem zajmiemy się stanowiskami związanymi z UX.
Jak zostałeś specjalistą ds. UX?
Pewnego dnia poproszono mnie o znalezienie nieprawidłowości w sklepie internetowym jednego z obsługiwanych wówczas klientów. Serwis ten miał już swoje lata. Nadrzędnym celem było niezależne potwierdzenie przypuszczeń klienta, że uzasadnione jest stworzenie nowej platformy, która pozwoli efektywniej realizować cele biznesowe. W głównej mierze chodziło o ergonomię, jednakże nie bez znaczenia były rozwiązania mające realny wpływ na zwiększenie sprzedaży. Nie została mi narzucona żadna forma, ale w domyśle miał to być audyt ekspercki. Chcąc zrealizować to zadanie z należytą starannością, dokonałem niezbędnego researchu. Dzięki niemu uzyskałem niezwykle istotne informacje - zaczynając od rodzajów metod badań, kończąc na formie przedstawiania wyników. W taki sposób powstał mój pierwszy „raport użyteczności”. :)
Z kolei samą ścieżkę kariery ciężko jest mi zamknąć w ściśle określony logicznie ciąg. W praktyce jako specjaliści UX mamy kilka obszarów, w których możemy się specjalizować. To m.in. projektowanie interakcji, UX research czy architektura treści. W następnych etapach kariery pojawiają się stanowiska kierownicze, na których do obowiązków należy przede wszystkim zarządzanie zespołem, niż UX jako takie. To etap, na który nie wszyscy chcą już awansować. :)
Jakie są obowiązki specjalisty ds. UX?
W dużej części zakres obowiązków jest podyktowany zajmowanym stanowiskiem oraz stopniem specjalizacji. Zdarza się, że w teamie UX każda osoba ma ściśle określony obszar działań, na którym się koncentruje. Istnieje również możliwość pracy jako samodzielny specjalista. Specjalista UX ds. researchu koncentruje się na gromadzeniu informacji i danych, które są podstawą do dalszych prac. Z kolei osoba odpowiedzialna za projektowanie interakcji, dba o przygotowanie produktu w kontekście doświadczeń użytkownika.
Ogólnie rzecz ujmując podczas pracy jako specjalista ds. UX, w zakres prac mogą wchodzić zadania opierające się na rozpoznawaniu potrzeb użytkowników, badaniu użyteczności interfejsu, projektowaniu interfejsu oraz współpracy z innymi członkami zespołu i klientem.
Jakie umiejętności są wymagane?
Przede wszystkim niezbędna jest znajomość programów do prototypowania np. Axure, UXPin, InVision, Sketch. Kolejnym atutem będzie podstawowa znajomość HTML i CSS. Doceniona zostanie także wiedza z zakresu badań UX, zarówno jakościowych, jak i ilościowych. Co za tym idzie również narzędzi używanych w tym celu. Pracodawcy mogą również wymagać umiejętności z zakresu adaptacji pozyskanych informacji w późniejszych etapach projektowania. Z kolei kreatywność będzie pomocna w niestandardowym i skutecznym rozwiązywaniu problemów. U specjalisty ds. UX mile widziana jest również wysoka zdolność empatii względem innych.
Co jest najciekawsze w tej pracy?
Wysoko cenię sobie fakt, iż stanowisko to stanowi połączenie zagadnień z obszaru psychologii z aspektami technicznymi. Najbardziej lubię dostarczać rozwiązania, które są odpowiedzią na realne potrzeby użytkowników.
Jakie są największe trudności lub minusy, a jakie plusy tej pracy?
Prawdziwe wyzwanie pojawia się, gdy projekt, nad którym pracujemy, ma znacznie niższy budżet na realizację zadań związanych z UX, niż ten, który jest wymagany. Nierzadko trudności pojawiają się także na poziomie przekonania współpracowników/klientów do naszych racji. Paradoksalnie to właśnie one finalnie mają im przynieść największy zysk.
Dla mnie jednym z większych plusów jest satysfakcja z wykonywanej pracy. Fakt, iż moje działania przyczyniają się do ułatwiania życia użytkowników interfejsów, które optymalizuję.
Jak plasują się zarobki na tym stanowisku?
Zarobki podyktowane będą miejscem wykonywanej pracy, profilem klientów oraz doświadczeniem danej osoby. Szacunkowy wgląd w sytuację daje analiza przygotowana przez serwis firma.egospodarka.pl. Przedstawione zostały w niej stawki na stanowisku projektanta UI/UX.
Gdzie szukać pracy jako specjalista ds. UX?
Na pewno najlepszym źródłem są popularne serwisy z ogłoszeniami o pracę np. pracuj.pl. Warto jednak na bieżąco monitorować media społecznościowe: grupy na Facebooku oraz LinkedIn.
Jakie rady dałbyś osobom, które zamierzają w przyszłości zostać specjalistami ds. UX?
Praktyka jest najważniejsza, dlatego najlepiej jest szukać pierwszej pracy, która pozwoli obcować z zagadnieniami z zakresu UX, nawet z najniższego stanowiska lub w formie stażu.
Z kolei serwisy tematyczne dostarczą dużej ilości informacji na temat dziedziny i samej branży, dlatego warto jest je na bieżąco śledzić.
Autor
Mateusz Bober, Ekspert ds. użyteczności, Ideo Sp. z o.o.
Publikacja: NowyMarketing.pl, 13.03.2018